Turbo med hack, FIXAT!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Mattias 924
Addict
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej

Re: Turbo som tappar orken. :(

#16 Post by Mattias 924 »

Jag citerar mig själv
Mattias 924 wrote:Hade den gått bra när den är kall så hade jag sagt att du hade för mjuka tändstift
"patand" skrev:
Om inget strular...

spirou944t
Turbo-Poster
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986

Re: Turbo som tappar orken. :(..med uppdatering!

#17 Post by spirou944t »

Ok, värt att testa, stiften nu är NGK BPR7ES, 1 kallare än rekommenderat.
Dessa ser rätt skitiga ut nu, och speciellt efter tomgångskörningen iom kylarvätskefyllning.

Bilen har tidigare hackat till vid ca 4000(fullt spätt på turbon) när jag dragit fullt, som om tändningen brytits.
Kan detta också vara ett tecken på för varmt stift, vilket resulterat i utebliven gnistan/släckt gnista.

Blir 4 nya imorgon, BPR8ES eller liknande.. :#944burn:
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

Mattias 924
Addict

#18 Post by Mattias 924 »

Jag tror, baserat på gamla erfarenheter:

Antar att du har ett mer eller mindre hemmabyggt trim eftersom du har ett grundladd på 0,8. Om stiften ser rätt skitiga ut så tror jag att motorn går rikt i vissa, kanske de flesta, områden, men du har ett eller flera magra områden. Förmodligen vid hög last och där knäcker du stiften rätt snabbt. Sätter du i 8:or istället så kommer de bränna rent ännu sämre och bli ännu "skitigare".

Jag hade köpt en (billig) uppsättning 7:or i felsökningssyfte. Går bilen bra då så hade jag köpt BPR7EV. Nu är det typ 20 år sedan jag höll på med fultrimmade turbobilar så jag vet inte om EV-stiften finns fortfarande men de höll för "hur mycket stryk som helst" även om plånboken också fick en rejäl smäll när man köpte dom. Stift motsvarande EV finns garanterat fortfarande även om det skulle heta nåt annat idag.

I en OG900 jag hade så knäckte jag ES-stiften på 50-100 mil medan EV höll hela serviceintevallen.

EDIT: BPR7EIX verkar de heta idag. 289.- styck hos Lelles MC.

EDIT 2: http://www.ngk.se/upload/Korr%203%20Fol ... ridium.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Last edited by Mattias 924 on 2012-06-18 09:09:05, edited 1 time in total.
"patand" skrev:
Om inget strular...

Mattias 924
Addict

#19 Post by Mattias 924 »

spirou944t wrote:Bilen har tidigare hackat till vid ca 4000(fullt spätt på turbon) när jag dragit fullt, som om tändningen brytits.
Är kanske där du har ditt "magra område".
"patand" skrev:
Om inget strular...

emm
Addict
Bilmodell: 951

#20 Post by emm »

Jag har Bengts Chip, och jag har BPR7 utan problem, att den hackar till vid 4 000 varv kan väl vara LMM som spökar, jag har en extra som du kan prova om du vill?

Taktventilen kan vara kass, om du når strax över 1bar på orginalmätaren så är det stor risk att den har gått och lagt sig, kostar ca 1000: - på PC när jag köpte den, och går att byta med insuget på, trångt iofs, men jag har bytt den 3(!) gånger.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Mattias 924
Addict

#21 Post by Mattias 924 »

emm wrote: Taktventilen kan vara kass, om du når strax över 1bar på orginalmätaren så är det stor risk att den har gått och lagt sig, kostar ca 1000: - på PC när jag köpte den, och går att byta med insuget på, trångt iofs, men jag har bytt den 3(!) gånger.
Kan mycket väl vara så men förklarar inte misständningar.
"patand" skrev:
Om inget strular...

emm
Addict

#22 Post by emm »

Mattias 924 wrote:
emm wrote: Taktventilen kan vara kass, om du når strax över 1bar på orginalmätaren så är det stor risk att den har gått och lagt sig, kostar ca 1000: - på PC när jag köpte den, och går att byta med insuget på, trångt iofs, men jag har bytt den 3(!) gånger.
Kan mycket väl vara så men förklarar inte misständningar.
Det var därför jag slängde in LMM.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
Porsche 944 -88

Mattias 924
Addict

#23 Post by Mattias 924 »

Men LLM borde rimligen mäta lika fel både första och andra repan.
Hacket vid 4000 kan bero på lmm.
"patand" skrev:
Om inget strular...

DLS
Addict
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990

#24 Post by DLS »

För länge sen när jag precis köpt min bil o den bara hade trimchip så hade jag ett liknande problem, den gick bra ända tills jag börja ladda på o laddtrycket kom, då börja den rycka o misstända o det visade sig vara väldigt slitna tändstift med på tok för stor gap på, tror dom hade öppnat sig över 1mm o jag köpte nya som jag knacka in till 0,7 eller om det var 0,8mm o sen var misständningarna borta.
Dock så blåste jag topppackningen i samma veva ungefär för första gången då bilen ladda 1,3 o hade en massa spruckna vakumkors till bränsletrycksregulatorn som gjorde att den gick för snålt.

Men AFM(LMM) kan vara en felkälla, kolla clarks garage så har du instruktion på hur du kollar så den är hel.
Även TPS:en är känd för att strula o den går också att kolla med intruktion på clarks garage.
Har du kollat taktventilen än?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

spirou944t
Turbo-Poster

#25 Post by spirou944t »

Stort tack för all respons, mycket bra!
Jag skall skaffa nya stift för att utesluta som, (ev även en biltema-tändspole för att ha testat en annan)

LMM:en har jag inte tänkt på, skall kolla den.

Taktventilen har jag inte kolla än, iom att det var så tydliga misständningar vid dom efterföljande provkörningarna.
Till protokollet, den som sitter på min är en icke-orginal, se bild.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Erik Sevetin
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

spirou944t
Turbo-Poster

#26 Post by spirou944t »

Mattias 924 wrote:Jag tror, baserat på gamla erfarenheter:

Antar att du har ett mer eller mindre hemmabyggt trim eftersom du har ett grundladd på 0,8. Om stiften ser rätt skitiga ut så tror jag att motorn går rikt i vissa, kanske de flesta, områden, men du har ett eller flera magra områden. Förmodligen vid hög last och där knäcker du stiften rätt snabbt. Sätter du i 8:or istället så kommer de bränna rent ännu sämre och bli ännu "skitigare".

Jag hade köpt en (billig) uppsättning 7:or i felsökningssyfte. Går bilen bra då så hade jag köpt BPR7EV. Nu är det typ 20 år sedan jag höll på med fultrimmade turbobilar så jag vet inte om EV-stiften finns fortfarande men de höll för "hur mycket stryk som helst" även om plånboken också fick en rejäl smäll när man köpte dom. Stift motsvarande EV finns garanterat fortfarande även om det skulle heta nåt annat idag.

I en OG900 jag hade så knäckte jag ES-stiften på 50-100 mil medan EV höll hela serviceintevallen.

EDIT: BPR7EIX verkar de heta idag. 289.- styck hos Lelles MC.

EDIT 2: http://www.ngk.se/upload/Korr%203%20Fol ... ridium.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Försök till lite svar:
Bilen gick som sagt bra innan jag byt remmar, vattenpump, kylarvätska mm. Stiften har varit lätt gyllenbruna.
Sen har jag kört den på tomgång ett bra tag för att luft, rensa systemet mm, vilket nog sotat igen stiften.

Jag skaffar nya 7:or, (relativt billiga)

En teori ang tändning/laddtrycksdippen vid 4000 som jag hade tidigare. (innan dessa problem började)
Skulle det kunna vara spolen som inte klarar att leverera spänning vid det kritiska varvtalat,
och därmed ingen gnista.
Erik Sevetin
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

spirou944t
Turbo-Poster

#27 Post by spirou944t »

Nu är stiften bytta och provkört med en ny spole, och tyvärr kvarstår delar av problemet.
Den laddar på bra nu, ca 1Bar, och tvekar inte förens spjället/pedalen går över 80-85%, då är det som att effekten "halkar av".
Jag kan alltså smygga med gasen och den accelererar bra, men går jag All in så hackar den, släpper jag av direkt så svarar den, går jag på max igen tevakr/hackar den..

Jag testade att koppla ur kabeln till taktventilen= den laddar kanske 0,6 och ingen tvekan vid fullfgas.
Drog ur slangen till WG=hejdlöst ladd och hackande..vågade inte gör några ordentliga körningar i det läget..laddtrycket öste på oroväckande mycket.

Då gjorde jag Clarks test av spjäll-läges-givaren, och det visar bra värden, höga men precis på gränsen.

Sen började jag med AFM/LLM-kontrollen (fortfarande monterad i bilen) och fick rätt värden på spänningen "Input voltage" 5V.
Dock vet jag inte om jag gjort rätt för efterföljande mätningar lyckas jag inte med.
Det står i början att "Push back the protection sleeve on the air flow sensor connector. The connector remains attached"
Skall kontakten sitta kvar, och så skall man ändå komma åt att mäta på stiften?
Erik Sevetin
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

DLS
Addict
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990

Re: Turbo med hack, som mår lite bättre :( med uppdatering Nr 2!

#28 Post by DLS »

Ja du ska kunna låta kontakten sitta kvar o mäta genom att dra tillbaka skyddshöljet på kontakten o sen sticka in mätproberna där.
Jag tyckte också det var bökigt så jag tog loss o mätte utan kontakt dom värden som gick.
Edit:
just ja för att kunna mäta att den fungerar hela vägen upp så måste du komma åt själva armen/väggen inne i AFM så du kan sakta öppna den o se att värdena följer med upp utan nått hack nånstans.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

spirou944t
Turbo-Poster

Re: Turbo med hack, som mår lite bättre :( med uppdatering Nr 2!

#29 Post by spirou944t »

Först ett stort tack för responsenm mycket bra att kunna bolla funderingar och resonemang.
Känner nu att det första jag skrev var en aning förvirrat, men det är alltid lätt att vara efterklok..

Nu har jag testat AFM/LMM och gjort rent den efter instruktionerna i Clarks, och vips så går bilen bra!!
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/elect-22.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Den gav rätt värden när jag testa med ett 9v batteri men jag följde instruktionen, suddgummi, papper mm.
Jag plocka aldrig isär den utan gjorde det man kan utan det.
http://www.clarks-garage.com/graphics/a ... abeled.jpg

Spåren i den svarta, "potentiometer conducting strip" var ganska tydliga men jämna, osäker på om dom skall vara där.
http://www.clarks-garage.com/graphics/a ... -arm-2.jpg

Avsluta med att bocka till kopparbenen så att dom fick ett nytt läge och direkt när jag starta märktes en viss skillnad, response på låga varvtal var mycket tydligare, och när jag sen gav fullt svara den på maxgas utan problem.. :#944burn:

Det fanns små antydningar till hack mellan 4000 och 5000rpm, misstänker att jag behöver fixa lite till med koppar-armarna, men just nu får jag bara så nöjd med att bilen går bra!! :D :D :D :D :D :D
Erik Sevetin
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

emm
Addict

Re: Turbo med hack, FIXAT!

#30 Post by emm »

Grattis!
Jag tycker det är extra kul att jag själv hoppar in i sådana här diskussioner eftersom jag lär mig massor av detta, så tack till alla problemlösare här på forumet!
När jag köpte min bil hade jag aldrig ens bytat hjul...

Ödmjuke
Emm
=)
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
Porsche 944 -88

Post Reply