Inför R-däcksköp
-
- S-Poster
- Bilmodell: 944 S2
Inför R-däcksköp
Har tänkt att skaffa R däck framöver men velar lite kring vilken storlek jag ska ha. 15" har ju prisfördelen och verkar vara ganska ofta man ser begagnade däck som säljs, samtidigt så är ju Porsches org. fälgar ofta 17" och de är ju både snygga och jag har fått för mig att större är bättre.
Kort sagt så velar jag mellan 15,16 och 17" större än det känns inte motiverat i dagsläget då priset verkar dra iväg.
Hur resonerar ni andra och vad är för- resp. nackdelarna?
Kort sagt så velar jag mellan 15,16 och 17" större än det känns inte motiverat i dagsläget då priset verkar dra iväg.
Hur resonerar ni andra och vad är för- resp. nackdelarna?
Tobias Eriksson
-
- S2-Poster
- Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
Re: Inför R-däcksköp
Så mkt gummi i backen som möjligt. Låg profil ger stummare däcksidor och ger bättre uppträdande. 17" alt 18" förespråkar jag. Minst 225 men gärna mer om möjligt. Michelin upplever jag som bäst men Kumho gör inte bort sig. Toyo gillar jag inte då de har en tendens att överhetta.
- Henka_E
- Addict
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
Fast det beror ju mycket på vad du har tänkt göra. Nu har ju du en S2:a verkar det som, den är ju rätt tung och dessutom hyfsat med effekt. 15" - nä, det känns alldeles för benigt till 1300kg bil. 16" kommer säkerligen att funka. Sikta på minst 225 men gärna 245. Jag körde 225 fram och 245 bak på min n/a och det räckte till under 1.10 på Knutan. 17" är säkert bättre, men de är ju dyrare. 17" och 255 runt om är ju ett klassiskt beprövat recept på 944/968
Michelin är totalt överprisade. Kumho är galet bra, håller länge och snabba som fasen. Personligen så anser jag att enda orsaken till att öht åka Michelin är för att det är KRAV i PCSR. Hade de nu varit lika bra som de är dyra så hade väl ändå NÅN använt dem utanför PCSR? Kumho har varit riktigt bra tycker jag, snabba, håller bra och väldigt konstanta. Asså riktiga kanon-däck. Michelin.... I roadsport kör alla vinnare Kumho - INGEN kör Michelin.
Fälgar - till och med 205:or mår bäst av 8" fälg så försök hitta så brett som möjligt. Sla du bara leka så funkar väl 17" och 225 och då skulle väl kanske 4st 7.5" fälgar funka - de brukar vara lätta att hitta.
Michelin är totalt överprisade. Kumho är galet bra, håller länge och snabba som fasen. Personligen så anser jag att enda orsaken till att öht åka Michelin är för att det är KRAV i PCSR. Hade de nu varit lika bra som de är dyra så hade väl ändå NÅN använt dem utanför PCSR? Kumho har varit riktigt bra tycker jag, snabba, håller bra och väldigt konstanta. Asså riktiga kanon-däck. Michelin.... I roadsport kör alla vinnare Kumho - INGEN kör Michelin.
Fälgar - till och med 205:or mår bäst av 8" fälg så försök hitta så brett som möjligt. Sla du bara leka så funkar väl 17" och 225 och då skulle väl kanske 4st 7.5" fälgar funka - de brukar vara lätta att hitta.
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
Håller med Henka. Bredd vill du ha på din däck gärna mer än 225. Tror inte du får på 15" så med tanke på hur du ställt frågan så är det bara jaga det billigaste alternativet oavsett 16 eller 17". Jag gillar Michelin då de har styva stommar men de är onödigt dyra. Annars funkar Toyo 888, Kumho har jag inte prova själv men helt klart ett riktigt bra alternativ.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
-
- S-Poster
Kanon, tack för utförliga svar! blir till att jaga 16 eller 17" nu då. Ska också kolla in Kumho däcken, låter ju väldigt intressanta. 888 har jag kört på innan och tyckte de var helt ok då, det var dock med en annan lättare och effektsvagare bil så hur de fungerar på S2:an vet jag ju inte.
Tobias Eriksson
-
- S2-Poster
Jag hade valt Kumho 255:or eller 245:or på 17 tum fälgar. Vet inte vilket som finns. Galet prisvärt! Michelin är något bättre men inte i förhållande till prisskillnaden. Jag har kört båda fabrikaten på min tävlingsbil. Det jag gillar med kumho är att det skriker i varje böj och ger tydlig varning innan man åker av. Michelin är tystare men släpper lite mer oväntat. Tror inte att det skiljer sekunder mellan däcken som myten gör gällande utan möjligen några tiondelar. Viktigast är att man litar på sina däck och där är Kumho suveränt!
- Henka_E
- Addict
Jag har extremt svårt att tro att Michelin skulle vara ens tiondelar snabbare. Om det var så så hade NÅN som kör Roadsport C testat Michelin. Trust me, det är strid på högsta nivå och finns det tiondelar att ta på däcken så hade det hänt. Jag menar - på SSM förra året fanns det C åkare som hade med sig tre eller fyra set däck bara för att det är sån prestige. Det finns inga sekunder här, möjligen en tiondel.
Michelin är för PCSR-åkare, inget annat.
- Henka_E
- Addict
Det har jag aldrig upplevt. Det är heller inget jag hört nån annan som tävlar säga om Kumho heller.JohnC wrote: Det jag gillar med kumho är att det skriker i varje böj
-
- S2-Poster
Henka_E wrote:Det har jag aldrig upplevt. Det är heller inget jag hört nån annan som tävlar säga om Kumho heller.JohnC wrote: Det jag gillar med kumho är att det skriker i varje böj
knepigt körde 265:or förra året och de ylade friskt hela tiden. Jag gillar Kumho. Bra livslängd dessutom

-
- S2-Poster
Har väl aldrig trott på sekunder teorinHenka_E wrote:Jag har extremt svårt att tro att Michelin skulle vara ens tiondelar snabbare. Om det var så så hade NÅN som kör Roadsport C testat Michelin. Trust me, det är strid på högsta nivå och finns det tiondelar att ta på däcken så hade det hänt. Jag menar - på SSM förra året fanns det C åkare som hade med sig tre eller fyra set däck bara för att det är sån prestige. Det finns inga sekunder här, möjligen en tiondel.

-
- S-Poster
Om man tänker köra tex 255:or vad rekommenderar ni för fälgbredd då, är det 9" som gäller?
Tobias Eriksson
-
- S2-Poster
9" blir perfekt. Sikta på 17" tums fälgar.speedy83 wrote:Om man tänker köra tex 255:or vad rekommenderar ni för fälgbredd då, är det 9" som gäller?