Snabb banbil - Vad krävs?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
gurra
Sponsor
Bilmodell: Saknar en Porsche

Re: Snabb banbil - Vad krävs?

#46 Post by gurra »

Peedster wrote:Ja det är ju en lösning! Men vad det måste ge påfrestningar på bulten..!! Känns lite otäck tycker jag.

Måste du skryta med ditt underrede... :#cheers:

Är det inga som funderar på att ta bort torsionstuben som Utzon gjorde? Kokeln har också en lättare variant på denna. Bör ju inte vara så svårt att svetsa upp nya fästen och spara ca 20kg!?
Fast då är man lika väl halvvägs till 996 bakvagn..;-)

Någon som vet om skärmvalsarna för 600kr är något att ha?

/Peter
Mycket av viktbesparingen med Kokelns bakvagn är att de har räknat med stavarna i viktminskningen. Tuben är fortfarande i stål. Blir nog mycket jobb för väldigt liten vinst.
996 bakvagn är betydligen meckigare då man måste kapa bort golvet bak och sätta nya balkar osv där 996-bakvagnen kan fästa i (3 punkter per sida om jag minns rätt).
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

speedy83
S-Poster
Bilmodell: 944 S2

#47 Post by speedy83 »

intressant läsning.

Hur stor skillnad skulle ni uppskatta det är mellan 944 (s2) och 968 CS? de ligger ju ungefär 100k högre i pris är det värt det rent prestandamässigt? vad behöver man göra på en S2:a för att kunna matcha en CS?
Tobias Eriksson

Maxx
Addict
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994

#48 Post by Maxx »

speedy83 wrote:intressant läsning.

Hur stor skillnad skulle ni uppskatta det är mellan 944 (s2) och 968 CS? de ligger ju ungefär 100k högre i pris är det värt det rent prestandamässigt? vad behöver man göra på en S2:a för att kunna matcha en CS?
Matcha på vilket sätt? 0–100-tider, toppfart eller varvtider på en specifik bana?

Om bara "i största allmänhet" så är mitt personliga förslag till en S2:a att skaffa ett bra chip till motorstyrningen, plocka ut allt onödigt ur bilen (baksäte, reservhjul, byta till skalstolar, osv) och montera ett bra coiloverkit med hårdare fjädring inkl krängningshämmare och kanske kolla över bussningar i hjulupphängningen. Å andra sidan lär väl motsvarande 968 CS-ägare gjort motsvarande modifieringar ...
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

speedy83
S-Poster

#49 Post by speedy83 »

Maxx wrote: Matcha på vilket sätt? 0–100-tider, toppfart eller varvtider på en specifik bana?
Det var ju lite luddigt uttryckt kanske, jag tänkte väl främst på varvtider. Det är väl lite så att CS ägaren kan göra samma moddar och då rycker den väl iväg igen. Men att bygga på en CS blir ju lite annat ur en ekonomisk synvinkel.
Tobias Eriksson

Henka_E
Addict
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986

#50 Post by Henka_E »

En CS är bara för purister som verkligen vill ha en bil där det i papperna står just CS..... En CS var säkert snabbare från fabrik men man kittar väldigt mycket för hundra papp. Med andra ord, CS tycker inte jag är värt om man ska rejsa.

Ang 996 bakvagnen. Den passar lättare än man kan tro. Ja det börs fästen, men orsaken till att är mycket ombyggt där bak på den gamla pelaro-porschen som Gurra nu äger är för att allt är flyttat uppåt i den bilen. Kompisen har monterat gt3 cup fjädring bak på sin 968 och det såg förvånansvärt lätt ut.... Men det är klart det är jobb....

gurra
Sponsor

#51 Post by gurra »

Det intressanta med 944/968 är att det går att göra en riktigt snabb banbil utan att gå in på specialgrejer.
Typ:
Lätta maximalt
Sätt in en bur som styvar upp och ger säkerhet
Se över bussningarna och styva upp
Byt till en uppsättning bra stötdämpare och styva fjädrar
Grövre kränghämmare
Breda R-däck
Vinge och splitter

Ovan plus lite lagom motormods räcker för en "riktigt snabb banbil". Och inget av ovanstående är några konstigheter. Faktiskt så nära rent bolt-on man kommer.

Vill man därutöver sänka sig ytterligare ett par sekunder genom materialet (dvs bortsett från förare) så blir det tuffare. Som att trimma. Kostnaden per extra hästkraft eller sekund sänkt varvtid ökar exponentiellt och skjuter i höjden.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

speedy83
S-Poster

#52 Post by speedy83 »

Man har med andra ord ett ganska bra utgångs objekt med även en 944. Sen så till vida man inte har en turbo så har man ju alltid effekten emot sig och trimma sugis är ju som sagt inte det billigaste. Men utöver det bör man klara sig bra.
Tobias Eriksson

JohnC
S2-Poster
Bilmodell: Porsche 944 S2 -91

#53 Post by JohnC »

speedy83 wrote:Man har med andra ord ett ganska bra utgångs objekt med även en 944. Sen så till vida man inte har en turbo så har man ju alltid effekten emot sig och trimma sugis är ju som sagt inte det billigaste. Men utöver det bör man klara sig bra.
Har aldrig upplevt någon skillnad mellan min S2:a och någon CS så här långt. Min bil är dock helt utanför räddning. Dvs den här totalförstörd ur komfort synpunkt. Om du gör samma ändringar på en 968 CS så tror jag ändå att skillnaden är försumbar. Det är mer vem som rattar som avgör. Större än så blir inte skillnaden i våra lingonserier.

Det där med vinge och splitter är jag intresserad av att diskutera mer om Gurra! :#cheers:

Maxx
Addict
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994

#54 Post by Maxx »

Henka_E wrote:En CS är bara för purister som verkligen vill ha en bil där det i papperna står just CS..... En CS var säkert snabbare från fabrik men man kittar väldigt mycket för hundra papp. Med andra ord, CS tycker inte jag är värt om man ska rejsa.
Jag håller med helt och hållet. Ska man bygga en rejsbil finns det ingen anledning alls att utgå från en CS, det vore bara kapitalförstöring.

Fast en CS är ju en CS ... :wink: (Men jag håller med, det är inte enbart funktionen man betalar för om man köper en CS.)

Min uppfattning är att många tror att det är större skillnad mellan modellerna i 924/944/968-serien än vad det i praktiken är. Någon som minns Turbo Cup-hysterin när Puppan gjorde bra ifrån sig med sin trimmade 944 Turbo Cup? "Alla" kids på Zatzy skulle ha en Turbo Cup för den var ju sååå mycket bättre än en "vanlig" 944 turbo. Jorå.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Peedster
Addict
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992

#55 Post by Peedster »

Här är ett bevis på att man inte behöver lätta, sätta på ledlager mm utan ändå kunna köra ifrån betydligt nyare och bättre lämpade Porschar på bana. En gatreggad bruks 951 med full inredning, 924 bussningar, inget plast men ett bra coiloversystem, en riktigt vass motor och en ännu vassare förare.

Läs och begrunda:

http://forums.rennlist.com/rennforums/9 ... track.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Men tänk om han dessutom lättade och utvecklade chassit mer!

/P
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

gurra
Sponsor

#56 Post by gurra »

Peedster wrote:Här är ett bevis på att man inte behöver lätta, sätta på ledlager mm utan ändå kunna köra ifrån betydligt nyare och bättre lämpade Porschar på bana. En gatreggad bruks 951 med full inredning, 924 bussningar, inget plast men ett bra coiloversystem, en riktigt vass motor och en ännu vassare förare.

Läs och begrunda:

http://forums.rennlist.com/rennforums/9 ... track.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Men tänk om han dessutom lättade och utvecklade chassit mer!

/P
Det är absolut en bedrift och en mycket bra bil, men det är missvisande att jämföra bilarna då han uppenbarligen är mycket bättre förare än resten.
Att köra samma tider som en 996 Cup och snabbare än en 996 RSR talar sitt tydliga språk. Det är bara att jämföra dessa bilar inom tex PCSR där förarna troligen är på en lite mer jämn nivå.
PCS #6556

Post Reply