Pyser vid balansvikterna

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Harpin
Addict
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981

Pyser vid balansvikterna

#1 Post by Harpin »

Har fått en uppsättning fina dubbade däck av brorsan, så lämnade in dem och mina originalfälgar för att få de fina däcken på rätt fälgar. När jag kom hem igår så hörde jag att det pös från ett av däcken där ena vikten satt. Men eftersom de har stängt på helgen så tog jag ur dom ur bilen o börjde tvätta dom, och märkte då att det pyser vid nästan alla vikter. Alldrig vart med om detta. Det kan ju inte vara tänkt att det ska läcka? Kollade däcktrycken och det var allt mellan 1.8 till 2.3. Så slängde i 2.2 i alla däck igårkväll. Återkommer.

gramse
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Re: Pyser vid balansvikterna

#2 Post by gramse »

När man precis monterad däck på fälg och slagit dit slagvikten så tränger fästbläcket in under valkkanten på däcket. Vid montering av däck sammlas det alltid lite luft under tryck där. Detta är alså inte från innerutrymmet på däcket utan anliggninsytan mellan fälg ock däck. Om man använt mycket glidmedel så kan det bubbla en hel del. Ofarligt men det bör sluta inom max någon timme efter påläggning. Slutar det inte kan det vara ex.dålig yta där däcket ligger an som gör att däcket läcker och då måste däcket av för åtgärd.håll loll och spraya på med såpvatten för att se om det slutat till dagen efter./F

Post Reply