Tips om bränsleläckage?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Magnus K
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Tips om bränsleläckage?

#1 Post by Magnus K »

Hej!

Under premiärsvängandet med min 924 hade jag en del bränsleläckage, måste åtgärdas snarast men nu har jag kört fast i felsökandet.

Bild på ungefär var bensinen droppar under bilen:
http://www.shell.linux.se/magnusk/proje ... miar06.jpg

Bild på tanken där det verkar rinna soppa:
http://www.shell.linux.se/magnusk/proje ... ?number=03

Läckan ser ut att komma från övre halvan av tanken och bensinen rinner sen ner längs stålbandet som håller fast tanken.

Dock är scenariot när läckagen inträffar ganska märkligt:
1. Parkerad på plan mark, cirka 40 liter bensin i tanken: Inget läckage
2. Efter körning Linköping-Sthlm, ca 20 liter kvar i tanken: Stor pöl under bilen
3. Mellan varven i konbanan, cirka 15-20 liter bensin kvar: Inget läckage
4. Efter körning Sthlm-Katrineholm, fick soppatorrt + fyllde i ca 15 liter: Stor pöl igen...

Nån som fattar detta? Kan det vara nåt enkelt som att det faktiskt är hål i tanken i övre halvans bakkant? Eller har det nåt med returledning av bensin att göra?

Har inspekterat slangarna från tank, via bränslepump + tryckackumulator och även returlangen men kan inte se nåt tecken till läckage där. Kollade även området runt nivågivaren och runt bränslepåfyllningen men såg inget läckage där heller?

Kommer inte längre nu utan att riva ner vx-låda + tank igen. Ge mig lite tips innan jag måste demontera allt igen! :(

Mvh
Mangan

944_Driver
Addict
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej

#2 Post by 944_Driver »

Kolla i PET, det kanske kan ge lite tips på hur slangar mm går på ovansidan. Går det inte att ta bort nån skyddsplåt i skuffen upp mot påfyllningsröret och spana lite där?

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Magnus K
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#3 Post by Magnus K »

Jo, det är riktigt. Det är ju en kåpa över påfyllningsröret som man kan lossa... Men det var där + vid tankarmaturen som jag menade att jag redan kikat och inte sett nåt läckage.

Hmm, lutar åt att jag får slita ner lådan + tanken _igen_ bara för att kolla... :(

Mvh
Mangan

Post Reply