Byte av topp och kam, tips och trix?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Lynx
NA-Poster
Bilmodell: 924 -77

Byte av topp och kam, tips och trix?

#1 Post by Lynx »

Helt plötsligt stod det en 924 -77 i garaget..
Har tidigare hållit på mest med Citroën och Vauxhall, men nu råkade jag ramla på ett roligt objekt.
Just nu går bilen bara på tre. Kompprov är tydligen taget och det var helt okej.
Till bilen följde det med en alutopp, trimkam och sotningssats.
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Men vad gör jag nu? Kan jag flytta över ventilerna från originaltoppen eller behövs det andra?
Ger alutoppen någon effekthöjning?
Tyvärr följde bara tre kolvringssatser med. Var får jag tag på en fjärde likadan?
Det känns som det skulle vara ganska bra med en verkstadshandbok.. Var hittar jag en sån?
Lär nog behöva en del hjälp framöver.. Har hållit på med bilar en hel del och får bra hjälp från fadern, men aldrig lyft toppar och handskats med kammar osv.. Dags att lära sig något nytt med andra ord!
Tacksam för hjälp och förslag, funderingar och allmänt skitsnack! ;)
VW 1200 Typ1-56 Citroën DS19S-64 Citroën ID19B-68 Porsche 924-77

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

Re: Byte av topp och kam, tips och trix?

#2 Post by gegge »

Först av allt, se till att motorn går som den ska innan det ska plockas ut extrahästar.

Extratoppen är samma som sitter i. Har du inga kamaxelöverfall hade jag låtit bli den om du inte tänker borra om. Lite jobb med att byta över ventilerna men allt vad det innebär.

Kolla upp vad för kam det är med avseende på lyfthöjd och duration. Är den någorlunda mild hade jag satt den i orginaltoppen. OM du lyfter av den, passa på att porta den lite snällt, dvs mha en DREMEL ta bort gjutskägg och kanter i kanalerna - framför allt insug. Kanske plana om. Fundera på att decka blocket om kammen har mycket duration för att få upp kompet.

EDIT: Kan ha fel, men kammen ser inte ut som en 924 kam.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Lynx
NA-Poster

#3 Post by Lynx »

Först av allt, se till att motorn går som den ska innan det ska plockas ut extrahästar.
Förra ägaren misstänkte gången toppplockspackning...
Extratoppen är samma som sitter i.
Sitter det en alutopp i original? Säljaren påstod att det var enn trimtopp, men å andra sidan påstod han även...
Kan ha fel, men kammen ser inte ut som en 924 kam.
...att det var en trimkam som följde med. Med 10 nockar? :roll:

Lynx
NA-Poster

#4 Post by Lynx »

Felsökning påbörjad. Kompprov visade på 11 på två främre cylindrarna och 4-6 på bakre och oförändrat med en skvätt olja.
Nu har rivningen börjat, men i toppen tog det stopp.. Vad ska jag ha för verktyg för att lossa själva toppen?

"US 8005"? :?

Post Reply