Hitta delar till eljustering av backspeglar

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
fälgen
Addict
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986

Hitta delar till eljustering av backspeglar

#1 Post by fälgen »

Någon som vet om eljusteringen och fästet till glaset på backspeglarna är samma till någon annan bil?

Fästet är trasigt på min bil och glaset var fastlimmat av tidigare ägare. Skroten säljer ju bara kompletta backspeglar och det vore skönt att slippa omlack.

Det bästa skulle ju därför vara att kunna köpa nytt till t.ex golf eller nått om det är samma, alternativt hitta något billigare/vanligare på skroten.

Bosse
Dekal-Nisse
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990

Re: Hitta delar till eljustering av backspeglar

#2 Post by Bosse »

Blev riktigt förvånad när jag mekade med "Opel Frontera sport" backspeglar en gång.
Helt lika delar bakom glaset som på 944an. (det var i detta fall endast elmotorerna som saknades).
Bosse
Ps har ett par kompletta 944 speglar liggandes med motorer och allt, dock i aningen avig färg.

fälgen
Addict
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986

#3 Post by fälgen »

haha, typsikt. Hämtade en backspegel på posten för några timmar sen..

Tänkte se om det går att separera den lackade kåpan från motorerna och glasfästet och flytta över.

Bosse
Dekal-Nisse
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990

#4 Post by Bosse »

fälgen wrote:haha, typsikt. Hämtade en backspegel på posten för några timmar sen..

Tänkte se om det går att separera den lackade kåpan från motorerna och glasfästet och flytta över.
Absolut. Det går bra. Vrid ut glaset i underkant. Med en tunn skruvmejsel, stick in den mellan glas och höljet, (på 968a brukas det avlångs hålet på undersidan av höljet) med mejseln så kan man då vrida låsmekanismen mågon mm. Nu kan glaset tas ut och alla delar bakom glaset kan skruvasisär.
BJ

Post Reply