Jag tycker effektkurvan på bilen känns konstig, som om turbon är ett par nummer för stor?
Laddet börjar sakta smyga sig på vid 3000 varv men inte förän 4500 når den 1.6 - 1.7 enligt originalmätaren, hur exakt den nu är. Efter 5000 varv är det 2.1 bar (mätaren ut, 1.1 bar i ladd m.a.o) upp till varvstopp.
Det känns inte som effekten saknas, 255'orna släpper både på 1an och 2an men innan 4500-5000 varv känns bilen väldigt trött och seg. Den är chippad av Sandén för många år sedan och fick samtidigt ordentlig btr och större wastegate. Turbon "ska" vara original, har dock inte kommit åt att kolla märkningen ännu.
Min fråga är då, hur bör motorkaraktären vara på en 944 Turbo -90 som är chippad? Ska effektkurvan vara hyggligt linjär bortsett en moderat turboknuff eller är det som jag beskriver att det kommer en hästspark vid ~5000 varv upp till varvstopp?
Har försökt hitta grafer från effektmätningar men misslyckats..
// Tobs
Konstig effekt-kurva, 944 Turbo med Sandénchip
- Tobs
- NA-Poster
- Posts: 16
- Joined: 2011-08-03 10:10:31
- Bilmodell: 944 Turbo -90
- Location: Uppsala/Knivsta
- Contact:
Konstig effekt-kurva, 944 Turbo med Sandénchip
Porsche 944 Turbo -90
Nissan 300ZX TT JSPEC -90
BMW 320i -93
Nissan 300ZX TT JSPEC -90
BMW 320i -93
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Re: Konstig effekt-kurva, 944 Turbo med Sandénchip
Tror inte din turbo är orginal. Jag har kört min -89 med både orginal och ett hopplock av K27 kompressor och orginal avgasdel (det sistnämnda monterat nu). Om jag kommer ihåg kan jag försökta att notera vid vilket varv jag når 1,6, men jag tror inte det är vid så höga var som du. Antar att du menar att den verkligen hinner bygga upp trycket?
Med orginal turbon (och ngn sorts eftermarknadsprogramvara, superchips tror jag) så tappade jag ladd över 5500. Det var lite dieselstuk över maskinen då...
Med orginal turbon (och ngn sorts eftermarknadsprogramvara, superchips tror jag) så tappade jag ladd över 5500. Det var lite dieselstuk över maskinen då...
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: Konstig effekt-kurva, 944 Turbo med Sandénchip
Tar ett tag när jag kan kolla min bil (den är i delar) men jag skulle varmt rekomendera en extra laddtrycksmätare, du kan ju ladda på hur mycket som helst o pajja grejer, det märker du inte med orginalmätaren, du kanske inte laddar 1.1 utan 1.4 exempelvis som det är nu...
Med större wastegare, vad menar du då, Sanden modifierad? Du ser detta genom att det är röda eloxerade "ringar" på toppen av den, då är det orginal med förstärkt fjäder. Har du lattjolajbans wastegate från dom "billigare" tillverkarna skulle jag bytt direkt, har du Tial ska du jubla!
När jag bytte till större turbo så laddade min 1.8 istället för 1.15, då var jag glad att jag hade extra mätare (den sköt på rätt bra ska jag säga med 1.8 bar...)
Med större wastegare, vad menar du då, Sanden modifierad? Du ser detta genom att det är röda eloxerade "ringar" på toppen av den, då är det orginal med förstärkt fjäder. Har du lattjolajbans wastegate från dom "billigare" tillverkarna skulle jag bytt direkt, har du Tial ska du jubla!
När jag bytte till större turbo så laddade min 1.8 istället för 1.15, då var jag glad att jag hade extra mätare (den sköt på rätt bra ska jag säga med 1.8 bar...)
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- Tobs
- NA-Poster
- Posts: 16
- Joined: 2011-08-03 10:10:31
- Bilmodell: 944 Turbo -90
- Location: Uppsala/Knivsta
- Contact:
Re: Konstig effekt-kurva, 944 Turbo med Sandénchip
Japp, en EBC och ordentlig laddtrycksmätare står högt på todo-listan, har aldrig varit så förtjust i pys-varianten. Wastegaten är en sandén-moddad original då, de rödeloxerade ringarna såg man tydligt underifrån.emm wrote:Tar ett tag när jag kan kolla min bil (den är i delar) men jag skulle varmt rekomendera en extra laddtrycksmätare, du kan ju ladda på hur mycket som helst o pajja grejer, det märker du inte med orginalmätaren, du kanske inte laddar 1.1 utan 1.4 exempelvis som det är nu...
Med större wastegare, vad menar du då, Sanden modifierad? Du ser detta genom att det är röda eloxerade "ringar" på toppen av den, då är det orginal med förstärkt fjäder. Har du lattjolajbans wastegate från dom "billigare" tillverkarna skulle jag bytt direkt, har du Tial ska du jubla!
När jag bytte till större turbo så laddade min 1.8 istället för 1.15, då var jag glad att jag hade extra mätare (den sköt på rätt bra ska jag säga med 1.8 bar...)
Ska se om jag kan läsa vad det står på turbon och se om det är original eller ej, men bilen går inte riktigt rent upp till fullgas så det är mycket möjligt att det resulterar i den sena spoolupen. Ska ställa tändning ordentligt och eventuellt blir det ett chip från Bengt så småningom så får vi se vad som händer.
Hade ju lovat mig själv att meka så lite som möjligt med porschen och bara glida runt och njuta i sommar.. Att man aldrig kan hålla fingrarna i styr..

Har den här som är på väg ihop också..

Porsche 944 Turbo -90
Nissan 300ZX TT JSPEC -90
BMW 320i -93
Nissan 300ZX TT JSPEC -90
BMW 320i -93
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: Konstig effekt-kurva, 944 Turbo med Sandénchip
Har du lmm kvar? Kanske är en vacuum slang som läcker, väldigt vanligt!
(edit, attans iphone stavningsprogram!)
(edit, attans iphone stavningsprogram!)
Last edited by emm on 2011-08-14 23:38:36, edited 1 time in total.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: Konstig effekt-kurva, 944 Turbo med Sandénchip
Normal laddtryckskurva med chip på en -90 brukar vara ca 1-1.05 vid ca 3500 rpm och strax innan 5000rpm går det ner för att nå ca 0.9 vid 6000 rpm.
Med shimsad wastegate har du möjlighet att hålla laddet uppe längre men med original spridare och original turbo är det inte en jättebra idé, turbon producerar mest värme och spridarna får gå på 100% duty-cycle.
/Dea
Med shimsad wastegate har du möjlighet att hålla laddet uppe längre men med original spridare och original turbo är det inte en jättebra idé, turbon producerar mest värme och spridarna får gå på 100% duty-cycle.
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
Who is online
Users browsing this forum: No registered users