Bränsleproblem, 924 NA 1979

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
peekka
NA-Poster
Posts: 9
Joined: 2005-01-06 11:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#31 Post by peekka »

tjena jag har läste era inlägg och har typ samma problem. .. men jag har en surrande bensinpump och bilen är hyfsat segstartad ibland.. vad kostade din nya pump?? var köpte du den.??
sedan en sista fråga till Johannes, vad hälde du i för någon olja i motorn?

MVh Viktor ;)

User avatar
Amoz
Turbo-Poster
Posts: 454
Joined: 2004-08-25 22:18:42
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Zinkgruvan
Contact:

#32 Post by Amoz »

Tjena Viktor.
Min pump har jag köpt på "meca". Kostade runt 1700:-
Jämförde Bosch-numret på befintlig pump, och de hade en likadan. (mitt nr: 0 580 254 984)
Dock rekommenderar jag att kolla din, så du får rätt modell.

Oljan blev Mobil 10w40 denna gång, men skall prova 10-20W50 vid tillfälle.
Har inget riktigt favoritmärke, utan det var vad som fanns hemma.

Lycka till.
/Johannes
944Sverige #453 & PCS #9091
Porsche 924 -80 "Targa.." http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=11836" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 -86 "Il Duce.." (Soon to bee sold? ) http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =6&t=33848" onclick="window.open(this.href);return false;

peekka
NA-Poster
Posts: 9
Joined: 2005-01-06 11:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#33 Post by peekka »

Tack för ditt svar... du råkar inte veta var man kan så tag i nya tändkablar till ett bra pris.?? Vad var det för märke på din nya pump?? kollade på mekonomen där kostade den 1800 och nya tendkalblar 800... låter lite mycket för tändkablar lr??
mvh/ Viktor

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#34 Post by Magnus K »

Hmm, om bilen bara är segstartad så kan det vara andra saker än just b-pumpen som är trasig. Exempelvis:
1. Tryckackumulatorn (liknar en läskburk, har två slanganslutningar och sitter monterad högt upp vid bakvagnsbalken, bildlänk här
2. Om det är när bilen är varm kan det vara kallstartsventil eller läckande spridare, kanske?

Lycka till!
Mvh
Mangan

User avatar
Mikael Evertsen
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2004-07-18 23:18:18
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1979
Location: Landskrona
Contact:

#35 Post by Mikael Evertsen »

Magnus K wrote:Hmm, om bilen bara är segstartad så kan det vara andra saker än just b-pumpen som är trasig. Exempelvis:
1. Tryckackumulatorn
Vet du om en trasig tryckackumulator påverkar bilen när man kör eller
är den bara för att hålla trycket när man stänger bilen?

Vad det gäller kallstartventilen så verkar det vara regel snarare än undantag att den inte gör jobbet. (t o m porsche sålde själv ett kit
med ett relä som triggade kallstartventilen när man körde startmotorn.
Jag har själv dragit in en vippbrytare så jag kan "choka" manuellt.
Funkar kanon.
Har dock lite problem med att motorn ibland hackar vid gaspådrag.
Där av frågan om tryckackumulatorn.
Mikael Evertsen /Landskrona
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.

User avatar
Amoz
Turbo-Poster
Posts: 454
Joined: 2004-08-25 22:18:42
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Zinkgruvan
Contact:

#36 Post by Amoz »

Magnus: Har du haft något problem med varmstarter sen du bytte pump?
Hoppas att det inte händer i morgon för att jag nu skriver att jag har sluppit det. :)

Viktor: Jag har ej koll på tändkablar, kolla närmaste mack?
De kan ha dem i de längder du behöver, vet ej om det är något special till just våra bilar?
Min pump är en Bosch-pump iallafall..
Men det är inte samma som stod i tabellen för min bil vid sökning via reg.numret.
Tipset kvarstår att kolla upp vad du har för pump :)

Lycka till
/Johannes
944Sverige #453 & PCS #9091
Porsche 924 -80 "Targa.." http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=11836" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 -86 "Il Duce.." (Soon to bee sold? ) http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =6&t=33848" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#37 Post by Magnus K »

mevert931: Nja, jag _tror_ att tryckack:en är för att hålla tryck i K-Jet-systemet när bilen är avstängd. Om din 931a rycker pga av det vet jag inte, tyvärr... :(

Johannes: Nope, inte vad jag tänkt på iaf? Hade inga problem innan heller, i-och-för-sig... Jag lyckades nog "döda" min b-pump i vintras, den låg avmonterad och helt oskyddad på en hylla i ett dammigt garage... :cry:

Mvh
Mangan

peekka
NA-Poster
Posts: 9
Joined: 2005-01-06 11:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#38 Post by peekka »

tjena.. jag blev lite fundersam på din bild.. Är det den högra burken som är tryckakumulatorn?? för den till vänster är väl B-pumpen?? ;)
ha det bra//

Viktor

Ps: Vad kostar en sådan??

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#39 Post by Magnus K »

Viktor: Jepp, den högra burken är tryck-ack:en. Kostade på Meca runt 1600 pengar, desvärre. Värd sin vikt i guld?

Mvh
Mangan

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]