Någon som kör 944 med etanol?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Tomas
Addict
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988

#16 Post by Tomas »

Max wrote:
Tomas wrote:Höjningen av tändningen är nog mest för att kompensera för etanolens långsammare förbränning. Jag tror inte att det finns så mycket effekt att hämta där, en NA motor har knappast så hög komp så att Porsche varit tvungen att välja en "för låg" tändinställning från fabrik.
Dock måste du ju ställa upp tändningen för att du inte ska få en effektförlust gentemot bensin pga förbränningshastigheten.
Etanolen kan nog ge en viss effektökning bara genom den något högre energimängden man får in i cylindern. Dock måste den riktiga vinsten ligga i att öka kompressionen (eller turbotrycket).

Tomas
Jaha, då har jag missuppfattat det. Jag trodde att man fick samma resultat av att höja tändningen som att höja kompressionen.
Kompressionen och tändningen verkar ju hänga ihop.
Om man har för hög kompression så kan man väl kompensera det genom att justera ned tändningen? Borde man inte kunna göra omvänt då?
Nej, du kan inte vända på det påståendet.
Kompressionen är en mycket viktig komponent för en motors verkningsgrad och effekt. Ju högre komp ju mer energi kan du få ut ur bränslet. Den optimala tändpunkten bestäms av hur lång tid förbränningen tar. Du vinner ingen effekt om du ställer upp tändningen från det optimala läget, tvärtom, då får du för högt tryck innan kolven vänt vid övre dödpunkt och detta tryck motverkar kolvens rörelse.
Däremot kanske du måste ställa ned tändningen från den optimala inställningen för att du har för hög kompression (eller för högt laddtryck eller för lågt oktantal). Eftersom laddtrycksökningen kan ge mer effekt än sänkningen av tändningen förlorar så kan detta ändå vara en bra lösning inom rimliga gränser. Om du tvingas köra med för låg tändning kan ett bränsle med högre oktantal ge en effektökning eftersom du då kan ställa tillbaka tändningen till det optimala läget (vilket kanske inte heller är detsamma som tidigare med det nya bränslet).

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Max
S-Poster

#17 Post by Max »

OK, då förstår jag! Tack för ett mycket bra svar!

Jag har inte hört något om chipet än (jag antar att Fekzen har en del att stå i). Det hade varit roligt om det gick att lösa enbart genom att byta chip.

Chaan
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#18 Post by Chaan »

Går ju att lösa genom att montera extra ställbar BTR också.

Post Reply