Elproblem, startmotor och generator

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
abz
S-Poster
Bilmodell: 944 N/A -84

Re: Elproblem, startmotor och generator

#16 Post by abz »

Verkar ha fått samma startmotorproblematik på Nia. Förstod jag saken rätt i att man borde kunna lösa problemet med en återfjädrande kontakt och dra nya kablar till solenoiden?

Finns det en sprängskiss på solenoiden någonstans så att man kan kika lite mer på hur det ser ut innan man river hela skiten?

Sedan, slutligen, var det något om ett relä som man kunde ersätta solenoiden med, eller har jag fått det där helt om bakfoten? Isf, är det någon som kan ge mig en länk till ett sådant bygge? Tack... :oops:
:#944burn:
Abz

Bor ihop med Nia, 944 N/A -84
Ringenvarv: 300 + IRL, allt för många i sim.
Ruggigt insatt i brandskydd av alla de slag
[color=#0000BF]www.sbaassistans.se[/color]

Johnny
Turbo-Poster
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986

#17 Post by Johnny »

abz wrote:Verkar ha fått samma startmotorproblematik på Nia. Förstod jag saken rätt i att man borde kunna lösa problemet med en återfjädrande kontakt och dra nya kablar till solenoiden?

Finns det en sprängskiss på solenoiden någonstans så att man kan kika lite mer på hur det ser ut innan man river hela skiten?

Sedan, slutligen, var det något om ett relä som man kunde ersätta solenoiden med, eller har jag fått det där helt om bakfoten? Isf, är det någon som kan ge mig en länk till ett sådant bygge? Tack... :oops:
:#944burn:
1: Ja om problemet är att det är spänningsfall, avbrott från tändninglås så att inte solenoiden drar.
2: Ja, jag har massor av bilder på hur det mesta ser ut i startmotorn, men kommer inte åt dem nu.
3: Nej, du kan inte ersätta solenoiden med något relä. Solenoiden har två spolar en drag- och en hållspole. Den har bla. två huvudfunktioner, dels så skall den "kasta" ut piongen mot startkransen därefter så leder den strömmen in till startmotorn som får motorn i rörelse.
http://www.youtube.com/watch?v=R6k-un7oVUY" onclick="window.open(this.href);return false;

abz
S-Poster
Bilmodell: 944 N/A -84

#18 Post by abz »

Tack för ett rejält klargörande. Det var precis som jag misstänkte, tanken om reläbygge var något som inte bara hamnade bakom foten, utan en bra bit bakom ryggen där jag känner att jag håller på och odlar en tumme... :oops:

Skämt åsido, tack. Vet inte hur jag tänkte där egentligen...
Abz

Bor ihop med Nia, 944 N/A -84
Ringenvarv: 300 + IRL, allt för många i sim.
Ruggigt insatt i brandskydd av alla de slag
[color=#0000BF]www.sbaassistans.se[/color]

Johnny
Turbo-Poster
Årsmodell: 1986

#19 Post by Johnny »

abz wrote:tanken om reläbygge var något som inte bara hamnade bakom foten, utan en bra bit bakom ryggen där jag känner att jag håller på och odlar en tumme... :oops:
:lol: :lol: :lol: Det där var riktigt roligt!

Uffe L
S2-Poster
Årsmodell: 1983

#20 Post by Uffe L »

Hej!

Lyfter den här tråden eftersom jag själv gillar trådar som slutar med en lösning så att man kan få lite tips om man har samma problem. Det är så lätt att det löser sig och då är man nöjd och glad men glömmer meddela facit till andra som kan behöva det.

Jag hade alltså problem med att solenoiden på startmotorn ibland inte vill dra. I vintras smorde jag upp solenoiden. Ett ganska enkelt pyssel. Den var skitig och kruttorr. Helt klart risk för att den kärvade enligt "byrålådesprincipen". Regjorde och smorde. Nu går den så lätt som ny. Sedan dess har det åtminstone blivit rejält mycket bättre. Förut var det nog 50/50 om den skulle starta. Nu är det nog 95/5 att den gör det men det händer fortfarande att den inte gör det. Det funkar dock fortfarande alltid om man drar en kabel direkt från plus till solenoid. Jag tror att det sista kvarvarande problemet är att det är risig kontakt i startkontakten i tändningslåset. Ska se om jag orkar ta isär det, vet inte hur förseglat det är. Annars blir det reläkit.

Tack till alla som hjälpte till i tråden!

M.v.h. Ulf

Post Reply