Knackande i motor

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Freddan
Addict
Bilmodell: Saknar en Porsche

Knackande i motor

#1 Post by Freddan »

Igår när jag körde ut bilen ur garaget så gick den lite märkligt på tomgång, lite ryckigt men jag skulle ju bara flytta den 10meter och tillbaka igen.
Och när jag startar den 2h senare så går den betydligt bättre men det knackar från motorn, det är ett knackande som följer varvtalet, kan det vara en ventillyftare som bråkar??
Jag hade den på tomgång några minuter men sen vågade jag inte längre och jag tyckte inte att det avtog i ljudstyrka heller.

Jag ska tillläga att den har stått några veckor och bara blivit flyttad ett par meter några gånger.

//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#2 Post by patand »

Vad är det för modell?

[Bobo]
Addict
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981

Re: Knackande i motor

#3 Post by [Bobo] »

Min S2:a knackar ordentligt vid kallstart...
Låter ungefär som signalen vid grön gubbe....
I mitt fall avtar knackandet i takt med att motorn kommer upp i arbetstemp...
Jag vet att min har varit inne och kontrollerats, men att inget fel kunde hittas.
När jag hade den inlämnad på PC sa dom inget om knackandet....

Min erfarenhet av missljud är att det är väldigt lätt att snöa in på varifrån ljuden kommer... Och leta på fel ställe...
Läste en tråd här på forumet om en snubbe som bytte mer eller mindre hela drivlinan från koppling och bakåt för att sen märka att det var handbromsen som låg emot..

Men det klart, det kan ju vara ventilknack, och då är det ju enkelt fixat!

Det här inlägget blev kanske inte så hjälpfyllt...
Lycka till iallafall!

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Nilsson
S-Poster
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986

Re: Knackande i motor

#4 Post by Nilsson »

Om det är en tryckare som är problemet så kan ljudet försvinna när du får upp oljetrycket, dvs varvar upp den lite.
Skulle det vara så kan ett första steg vara att köra en sk. engine flush i motorn innan oljebyte (även ett extra oljebyte efteråt innan den "riktiga" oljan hälls i kan vara bra). Har själv använt Liqui Molys:
http://www.liqui-moly.de/liquimoly/prod ... nt&land=DE" onclick="window.open(this.href);return false;

Men om du nu är osäker på vad det är så är det kanske nått som du inte vill prova, är knackandet av en dov karaktär så avråder jag från att testa.

Finns många olika typer av motormissljud utlagda på youtube, kan hjälpa som en första vägledning...
Leksak: Porsche 944 turbo

Post Reply