Startade med startgas / dog under färd
-
- Addict
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
Startade med startgas / dog under färd
Tjoo.
Berättar hela historien. Startade bilen (924 från 85) vid 11-tiden, hade precis regnat lite. Startade, tyckte den hade lite dålig tomgång, men inget anmärkningvärt. Gasade lite och den dog. Startade upp igen och det funkade. Körde 6-7km till ett köpcenter, gick in på biltema 10min, åkte 400m till Coop, var där 10min och sedan 500m till Plantagen. Var där 10minuter också och när jag skulle åka så startade den inte. Startmotorn gick mycket fint, inga tecken på liv. Fick gå hela 100m till biltema och köpte startgas. Öppnade upp luftfiltret, körde in startgas och startade utan problem och den gick perfekt hem 7km. Stängde av och på 3-4gånger hemma, utan problem.
Vad tror ni är problemet? Var det bara något tillfälligt? Soppa pumpen gick hela tiden, men den låter ju lite skumt tycker jag (ojämt ljud, låter högt). Soppafilter utbytt förra sommaren. Tomgångsmotorn/choke eller vad den heter?
Berättar hela historien. Startade bilen (924 från 85) vid 11-tiden, hade precis regnat lite. Startade, tyckte den hade lite dålig tomgång, men inget anmärkningvärt. Gasade lite och den dog. Startade upp igen och det funkade. Körde 6-7km till ett köpcenter, gick in på biltema 10min, åkte 400m till Coop, var där 10min och sedan 500m till Plantagen. Var där 10minuter också och när jag skulle åka så startade den inte. Startmotorn gick mycket fint, inga tecken på liv. Fick gå hela 100m till biltema och köpte startgas. Öppnade upp luftfiltret, körde in startgas och startade utan problem och den gick perfekt hem 7km. Stängde av och på 3-4gånger hemma, utan problem.
Vad tror ni är problemet? Var det bara något tillfälligt? Soppa pumpen gick hela tiden, men den låter ju lite skumt tycker jag (ojämt ljud, låter högt). Soppafilter utbytt förra sommaren. Tomgångsmotorn/choke eller vad den heter?
Last edited by Harpin on 2011-06-02 14:07:26, edited 1 time in total.
-
- S-Poster
- Bilmodell: 944S - 87
Re: Startade med startgas
Tändstift/tändkablar kanske? Om den är svårstartad varm så kan det vara DME'n eller bränsletrycksregulatorn...
Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Dash 944S
-
- Addict
Re: Startade med startgas / dog under färd
Jaha..
körde idag 1mil till jula, var där och valde mellan olika biltvättsprodukter. När jag skulle åka därifrån så startade den inte, som igår. Körde startgas och den hoppade igång. Körde väl 1km och stannade där i kanske 25minuter. Hoppade igång jätte fint.
Körde väl 5km, tankade, startade fint igen. Men nu börjar nya problem. Efter 1km så dog den under färd. Hörde en smäll ur avgasröret, inte lågt, inte högt. Rullade in i en bra ficka, startade igen utan problem! Körde och kom väl 3km när den dog igen, inga oljud. Rullade igen in på en bra ställe och försökte starta, icke. Testade startgas, icke. Ringde pappa och han kom och bogserade hem oss.
Har gjort en yttre kontroll av motorrummet, inga läckor, inget ovanligt. Kollade runt säkrningarna, alla är hela och det ser bra ut. Har även kollat kamrem, den sitter fint. Tog även en till innanför oljelocket och det luktade fint och såg fint ut. Kylvätska och olja finns som det var innan jag åkte. Kollade i fördelaren, och det såg fint ut. Fördelarlock, rotor och tändstift byttes förra året.
Satte på tändningen och mätte på tändspolen. Fick 8volt? Mätte mellan lite olika kablar som går till tändspolen, och kom fram till att en mörkgrön bara gav 5volt. Har inte kollat vart den går. Men lät den svalna för att starta igen. Och det gick och den gick jätte fint.
Kan även nämna att jag kör bilen normalt och lugnt..
Och jag som var snäll och köpte fina tvätt saker till dig, så gör du så här mot mig
EDIT: Har startat nu flertalet gånger, både direkt efter att jag stängt av och efter lite olika vänte tider. Har inte vart ute och kört, men stängde huven och varvade 2500rpm och lät fläkten gå igång några gånger. Inga problem.
körde idag 1mil till jula, var där och valde mellan olika biltvättsprodukter. När jag skulle åka därifrån så startade den inte, som igår. Körde startgas och den hoppade igång. Körde väl 1km och stannade där i kanske 25minuter. Hoppade igång jätte fint.
Körde väl 5km, tankade, startade fint igen. Men nu börjar nya problem. Efter 1km så dog den under färd. Hörde en smäll ur avgasröret, inte lågt, inte högt. Rullade in i en bra ficka, startade igen utan problem! Körde och kom väl 3km när den dog igen, inga oljud. Rullade igen in på en bra ställe och försökte starta, icke. Testade startgas, icke. Ringde pappa och han kom och bogserade hem oss.
Har gjort en yttre kontroll av motorrummet, inga läckor, inget ovanligt. Kollade runt säkrningarna, alla är hela och det ser bra ut. Har även kollat kamrem, den sitter fint. Tog även en till innanför oljelocket och det luktade fint och såg fint ut. Kylvätska och olja finns som det var innan jag åkte. Kollade i fördelaren, och det såg fint ut. Fördelarlock, rotor och tändstift byttes förra året.
Satte på tändningen och mätte på tändspolen. Fick 8volt? Mätte mellan lite olika kablar som går till tändspolen, och kom fram till att en mörkgrön bara gav 5volt. Har inte kollat vart den går. Men lät den svalna för att starta igen. Och det gick och den gick jätte fint.
Kan även nämna att jag kör bilen normalt och lugnt..
Och jag som var snäll och köpte fina tvätt saker till dig, så gör du så här mot mig

EDIT: Har startat nu flertalet gånger, både direkt efter att jag stängt av och efter lite olika vänte tider. Har inte vart ute och kört, men stängde huven och varvade 2500rpm och lät fläkten gå igång några gånger. Inga problem.
Last edited by Harpin on 2011-06-04 21:58:51, edited 1 time in total.
-
- Addict
Re: Startade med startgas / dog under färd UPPDATERAD
Körde iförmiddags ca 1mil, inga problem.
Körde nu på efter middagen igen. 300meter efter första stoppet igår så dog den idag igen! gick igång på en gång igen. Och den dog ytterligare en gång, det också 300meter efter andra stoppet igår! Och den gick inte att starta! Det jag dock märke idag var att vid det andra stoppet så dog den inte helt tvärt, utan den dog sakta, sen började den leva lite igen och sen dog den. När jag försökte starta den så gav den lite tecken på liv. Vad tror ni?
Körde nu på efter middagen igen. 300meter efter första stoppet igår så dog den idag igen! gick igång på en gång igen. Och den dog ytterligare en gång, det också 300meter efter andra stoppet igår! Och den gick inte att starta! Det jag dock märke idag var att vid det andra stoppet så dog den inte helt tvärt, utan den dog sakta, sen började den leva lite igen och sen dog den. När jag försökte starta den så gav den lite tecken på liv. Vad tror ni?
- Hasse
- S2-Poster
- Telefon: 0709744794
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
Ja det är inte lätt att svara på vad det är för fel, men jag skulle börja med att titta på bränslepumpen och
anslutningar till pumpen.
Det finns väll ett bränslepumpsrelä också som kan krångla, är inte så insatt i bränslesystemet på 924.
Det finns väll ett bränslepumpsrelä också som kan krångla, är inte så insatt i bränslesystemet på 924.
Hasse PCS#7951
Vit 944-84 En Porsche med drag!
Vit 924S-86 "Martina" banbil.
Vit 944-84 En Porsche med drag!
Vit 924S-86 "Martina" banbil.
- [Bobo]
- Addict
- Bilmodell: 931-81
Tjena Harpin,
Är det på tomgång den dör? Eller när du ger gas?
Bobo
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
-
- Addict
Beställde häromdagen lite delar från PSC (helt andra delar). Passade på idag att fråga när jag fick orderbekräftelsen. Fick svaret:Hasse wrote:Ja det är inte lätt att svara på vad det är för fel, men jag skulle börja med att titta på bränslepumpen och
Hej
Beträffande tändmissar. om du har en modell med brytarspetsar kan det vara ide att kolla avståndet. Vidare:tändhattarna utsätts för värme från grenröret och är ofta i behov av byte, kan testas med ohmmätare. Varmstartproblem är vanligt. Första steget brukar vara att byta backventilen på bränslepumpen.
Mvh Gunnar
Någon som har koll på vart den där backventilen sitter? Kollat i Haynes men hittade inget. Har även mätt upp massa tänddelar, och det verkade vara ok. Ska ändå beställa en tändkabelsts. De satt på när jag köpte bilen 09, och de var inte nya då heller. Dessutom Biltemas..
Ska även kolla in pumpens anslutningar och rengöra lite.
Enbart när jag kör.[Bobo] wrote:Tjena Harpin,
Bobo
-
- Addict
Ny backventil beställd av PCS. Även tändkablar, rotor, fördelare och tändstift från Meko.
Kan även nämna att jag konstanterat att den inre soppapumpen inte funkar. Men vad jag kan minnas har den inte funkat någon gång sedan jag köpte den (09)
Kan även nämna att jag konstanterat att den inre soppapumpen inte funkar. Men vad jag kan minnas har den inte funkat någon gång sedan jag köpte den (09)
-
- Addict
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
Var sitter denna ventil då?Harpin wrote:Ny backventil beställd av PCS.
/Janne
-
- Addict
Denna sitter på bensinpumpen. Tror att jag hittat den iaf. Den sitter på motorsidan av pumpen.QV_ wrote:Var sitter denna ventil då?Harpin wrote:Ny backventil beställd av PCS.
/Janne
Ett tips verkar ju vara att byta pumpen också.. Uppdaterar givetvis när jag bytt den och när jag löst problemet!
Nr.4 är pumpen, och nr 43 är backventilen (långt upp i mitten)

-
- Addict
Ny teori! Hade ju precis tankat till max, fick i 45liter. Tanklocket är nytt. Problemen hopade sig max 1,5km från tanktillfället. Kan det vara så att tanklocket håller för tätt så att ingen luft kommer in i tanken? Det blir typ vakuum eller något och soppan slutar att flöda?
Detta ska nu iaf testas! Har tagit bort packningen och inte skruvat åt locket helt.
Detta ska nu iaf testas! Har tagit bort packningen och inte skruvat åt locket helt.
-
- Addict
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
Denna skulle jag rikta in mig på.Harpin wrote: Testade startgas, icke.
Om inte bilen tänder på startgas (för du vet ju hur man får den att tända på startgas enligt ett antal inlägg) så borde felet vara där.....
/Janne