Hej alla!
Jag har varit och tittat på en Porsche 924 åt en kompis. Snygg, välvårdad och väldokumenterad. Inga oroväckande ljud från kamaxel/ventil-regionen och inga missljud eller konstigheter i frilägge eller vid frikoppling och växling. Så långt kändes det kanon, men... bilen hugger till en sekund när man tar foten till gaspedalen. T.ex. du släpper gasen när du närmar dig en korsning, när du lägger foten på den igen så hugger det till och sedan går den bra igen. Drar annars fint och jämt mellan växlarna. Tycker att det låter lite från de bakre regionerna samtidigt som den hugger men det kan ju vara en följd av själva "hugget".
Hade det varit en "vanlig" bil hade jag misstänkt bränsle/tändning och börjat med en stor service (tänstift, bränslefilter etc) men eftersom Porschen har växellådan bak med allt vad det innebär, något som jag inte har någon erfarenhet av, tänkt jag höra med er om vad ni tror?
Tack på förhand,
Fredrik
924 hugger vid gaspådrag.
-
- NA-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Freddie_81
- Addict
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
Tja. Jag tror inte de ligger i drivlinan. Utan som du nämnde i tändning/bränsle. Dels har du brytare som kan strula. Och på soppa sidan har du två regulatorer bak vid tanken. Just dessa strulade på 924 jag hade. Bara lite förslag. Mvh Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
-
- S-Poster
- Bilmodell: 931 2st
- Årsmodell: 1979
-
- NA-Poster
- Bilmodell: 924 na
Re: 924 hugger vid gaspådrag.
Tänkte bara kommentera en gammal tråd eftersom jag tror det finns en mycket enkel fix till detta problem och det är kanske andra som känner av det i sina bilar. Jag har haft det också i min 924 ända sedan jag köpte den och det har varit irriterande. Trodde först det hade med transmissionen att göra men märkte mer och mer att det låg i själva gasen/gaspedalen. Har försökt smyga med gaspedalen men det har oftast inte lyckats. Jag hörde talas om fenomenet "sticky throttle" och det kändes precis så, gasen var liksom fastklibbad i stängt läge och när man tryckte ned foten långsamt lossnade den med ett effektryck. Försökte avhjälpa genom att smörja gasvajer samt rengöra/smörja i och kring spjällhuset men det hjälpte inte.
Sedan läste jag motiveringen till att man inte ska justera stoppläget för gasen (throttle). Den är bara till för att justera så att "the throttle doesn't slam shut". Så den ska man inte röra när man t.ex. ställer tomgången. Fast det ska man förstås om spjället är felinställt. Och det var det. Det var där felet satt.
Stoppläget var helt fel. Stoppskruven hade inte låsts fast och hade nästan gängat ur sig så spjället smällde igen helt och motstod sedan att öppnas igen av vakumet som byggdes upp (antar jag). Efter några vrid med skruvmejseln på skruven som man inte skulle justera på försvann problemet. Äntligen!!! 
Sedan läste jag motiveringen till att man inte ska justera stoppläget för gasen (throttle). Den är bara till för att justera så att "the throttle doesn't slam shut". Så den ska man inte röra när man t.ex. ställer tomgången. Fast det ska man förstås om spjället är felinställt. Och det var det. Det var där felet satt.

924 na 1980