Är det inte sträckbult på våra bilar?Millen wrote:Det var faktiskt lite otydligt skrivet av mig. Ibland vet man exakt vad man själv menar men för andra kan det uppfattas på många olika sätt.
Har en 1mm Cometic iaf och den ska jag själv inte använda.
Ytorna ska vara fina som Gustaf säger men du behöver inte byta bultarna om det inte är något fel på dom. Finns lite olika uppfattningar om vad som är bäst. Enligt Sandén har han haft bäst erfarenheter med stålpackningar tillsammans med originalbultar. Original packningen tycker han ist fungerar bäst med andra bultar. Vissa har andra åsikter men jag tror det fungerar vilket som.
vad för topppackning?
- xanlar
- Turbo-Poster
- Posts: 852
- Joined: 2005-11-20 14:14:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Andreas Larsen
- jockes
- Carrera-Poster
- Posts: 381
- Joined: 2007-10-01 14:27:03
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: vad för topppackning?
Något som förändrats under de senaste 1,5 åren inom topplockspackningsvetenskapen? Funderar nämligen på vilken packning man ska satsa på och varifrån. Nu så här mitt i säsongen är jag inte så pigg på att riva ur motorn för att plana blocket, men vill ju så klart ändå ha nåt som håller. Nån som har någon åsikt om vad jag letar efter? Hur gick det för dig Bubby?
Min biltråd
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav
, 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav

-
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
Re: vad för topppackning?
Jag köpte precis en Cometic MLS med gasringar. Har dock inte monterat den ännu.
Hoppas den håller för mina 1,8 bar
/Björn
Hoppas den håller för mina 1,8 bar

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
- jockes
- Carrera-Poster
- Posts: 381
- Joined: 2007-10-01 14:27:03
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: vad för topppackning?
Den packningen låter inte alls dum, dock låter det som mer jobb än jag tänkt mig för tillfället. Tänkte lägga mig på 1,3 bar, så borde förhoppningsvis klara mig med mindre häftiga grejer.Björn Nilsson wrote:Jag köpte precis en Cometic MLS med gasringar. Har dock inte monterat den ännu.
Hoppas den håller för mina 1,8 bar
/Björn
...1,8 bar låter ju lite smått sinnessjukt

Min biltråd
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav
, 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav

- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
Re: vad för topppackning?
Inte alls.jockes wrote: ...1,8 bar låter ju lite smått sinnessjukt
Det är en så kallad "tangentbordsladdning". Går att ladda upp till 4,5 bar utan problem.
(Men när man kör går det åt helvete

Fredrik Åberg
-
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
Re: vad för topppackning?
Hahaha, nu ska du inte vara sådan.FredrikÅ wrote:Inte alls.jockes wrote: ...1,8 bar låter ju lite smått sinnessjukt
Det är en så kallad "tangentbordsladdning". Går att ladda upp till 4,5 bar utan problem.
(Men när man kör går det åt helvete)

Jag har kört med orginalpackning på 1,5-1,7 bar innan men nu med E85 och 1,8 bar så sa orginalpackningen upp sig. Så lyssna nu inte på direktör Åberg

Om detta kommer att hålla får vi se om ett par veckor

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
- Bubby
- Turbo-Poster
- Posts: 624
- Joined: 2005-07-10 19:06:52
- Telefon: 0763385357
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Västerås
- Contact:
Re: vad för topppackning?
Jag satte dit original packning, laddar drygt 1,15bar, men har samtidigt ökat kompressionen i motorn en aning, har funkat fint i 1 år nu.. kör mestadels på bana, så den används väl när den får gå, har inte provat ladda mer, skulle nog gå bra, men vill ju inte riskera att blåsa packningen heller..
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
- Corleone
- Turbo-Poster
- Posts: 665
- Joined: 2004-03-29 18:18:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: vad för topppackning?
Glöm inte att limma med Loctite 3020 packningslim på spray. Spraya båda sidorna flera ggr med lite tork mellan, även blockytan innan du lyfter på toppen. Det gör inget att det kommer en del på kolv etc.Björn Nilsson wrote:Jag köpte precis en Cometic MLS med gasringar. Har dock inte monterat den ännu.
Hoppas den håller för mina 1,8 bar
/Björn
Utan limning och Cometic finns det en risk att vatten letar sig igenom och börjar det så måste grejerna isär igen.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo
-
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
Re: vad för topppackning?
Tackar för tipset, kommer jag göra. Har även fått tipset att lägga ett tunt lager med Loctite 5980 som appliceras med en liten roller för att jämna till underlaget i blocket innan MLS-packningen läggs dit.Corleone wrote:Glöm inte att limma med Loctite 3020 packningslim på spray. Spraya båda sidorna flera ggr med lite tork mellan, även blockytan innan du lyfter på toppen. Det gör inget att det kommer en del på kolv etc.Björn Nilsson wrote:Jag köpte precis en Cometic MLS med gasringar. Har dock inte monterat den ännu.
Hoppas den håller för mina 1,8 bar
/Björn
Utan limning och Cometic finns det en risk att vatten letar sig igenom och börjar det så måste grejerna isär igen.
/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]