vad för topppackning?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#31 Post by xanlar »

Millen wrote:Det var faktiskt lite otydligt skrivet av mig. Ibland vet man exakt vad man själv menar men för andra kan det uppfattas på många olika sätt. :)

Har en 1mm Cometic iaf och den ska jag själv inte använda.

Ytorna ska vara fina som Gustaf säger men du behöver inte byta bultarna om det inte är något fel på dom. Finns lite olika uppfattningar om vad som är bäst. Enligt Sandén har han haft bäst erfarenheter med stålpackningar tillsammans med originalbultar. Original packningen tycker han ist fungerar bäst med andra bultar. Vissa har andra åsikter men jag tror det fungerar vilket som.
Är det inte sträckbult på våra bilar?
Andreas Larsen

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 381
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: vad för topppackning?

#32 Post by jockes »

Något som förändrats under de senaste 1,5 åren inom topplockspackningsvetenskapen? Funderar nämligen på vilken packning man ska satsa på och varifrån. Nu så här mitt i säsongen är jag inte så pigg på att riva ur motorn för att plana blocket, men vill ju så klart ändå ha nåt som håller. Nån som har någon åsikt om vad jag letar efter? Hur gick det för dig Bubby?
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: vad för topppackning?

#33 Post by Björn Nilsson »

Jag köpte precis en Cometic MLS med gasringar. Har dock inte monterat den ännu.
Hoppas den håller för mina 1,8 bar :)

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 381
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: vad för topppackning?

#34 Post by jockes »

Björn Nilsson wrote:Jag köpte precis en Cometic MLS med gasringar. Har dock inte monterat den ännu.
Hoppas den håller för mina 1,8 bar :)

/Björn
Den packningen låter inte alls dum, dock låter det som mer jobb än jag tänkt mig för tillfället. Tänkte lägga mig på 1,3 bar, så borde förhoppningsvis klara mig med mindre häftiga grejer.

...1,8 bar låter ju lite smått sinnessjukt :D
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

Re: vad för topppackning?

#35 Post by FredrikÅ »

jockes wrote: ...1,8 bar låter ju lite smått sinnessjukt :D
Inte alls.

Det är en så kallad "tangentbordsladdning". Går att ladda upp till 4,5 bar utan problem.
(Men när man kör går det åt helvete :lol: )
Fredrik Åberg

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: vad för topppackning?

#36 Post by Björn Nilsson »

FredrikÅ wrote:
jockes wrote: ...1,8 bar låter ju lite smått sinnessjukt :D
Inte alls.

Det är en så kallad "tangentbordsladdning". Går att ladda upp till 4,5 bar utan problem.
(Men när man kör går det åt helvete :lol: )
Hahaha, nu ska du inte vara sådan. :mrgreen:

Jag har kört med orginalpackning på 1,5-1,7 bar innan men nu med E85 och 1,8 bar så sa orginalpackningen upp sig. Så lyssna nu inte på direktör Åberg :wink: Men min bil är inte helt orginal.

Om detta kommer att hålla får vi se om ett par veckor :roll:

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

Re: vad för topppackning?

#37 Post by Bubby »

Jag satte dit original packning, laddar drygt 1,15bar, men har samtidigt ökat kompressionen i motorn en aning, har funkat fint i 1 år nu.. kör mestadels på bana, så den används väl när den får gå, har inte provat ladda mer, skulle nog gå bra, men vill ju inte riskera att blåsa packningen heller..
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

Re: vad för topppackning?

#38 Post by Corleone »

Björn Nilsson wrote:Jag köpte precis en Cometic MLS med gasringar. Har dock inte monterat den ännu.
Hoppas den håller för mina 1,8 bar :)

/Björn
Glöm inte att limma med Loctite 3020 packningslim på spray. Spraya båda sidorna flera ggr med lite tork mellan, även blockytan innan du lyfter på toppen. Det gör inget att det kommer en del på kolv etc.

Utan limning och Cometic finns det en risk att vatten letar sig igenom och börjar det så måste grejerna isär igen.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: vad för topppackning?

#39 Post by Björn Nilsson »

Corleone wrote:
Björn Nilsson wrote:Jag köpte precis en Cometic MLS med gasringar. Har dock inte monterat den ännu.
Hoppas den håller för mina 1,8 bar :)

/Björn
Glöm inte att limma med Loctite 3020 packningslim på spray. Spraya båda sidorna flera ggr med lite tork mellan, även blockytan innan du lyfter på toppen. Det gör inget att det kommer en del på kolv etc.

Utan limning och Cometic finns det en risk att vatten letar sig igenom och börjar det så måste grejerna isär igen.
Tackar för tipset, kommer jag göra. Har även fått tipset att lägga ett tunt lager med Loctite 5980 som appliceras med en liten roller för att jämna till underlaget i blocket innan MLS-packningen läggs dit.

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]