Lätta fronten s2
-
- S2-Poster
- Posts: 261
- Joined: 2010-07-20 20:58:33
- Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
- Contact:
Lätta fronten s2
Innan jag skruvar ned fronten i molekyler så undrar jag hur mkt vikt jag kan spara där? Vet inte hur tung originalfronten är?
-
- Turbo-Poster
- Posts: 634
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Lätta fronten s2
Hej,
Det finns en kille i trakten av Jönköping (mindre by utanför) som gjuter och säljer delar som huv, skärmar och dörrar, troligen också front. Han har delar som passar tidiga 944or. Även om fronten inte ser lika dan ut så borde vikten vara ungefär den samma och den har han koll på. Han har nyligen haft ute en bil på blocket och på rejsa. Han heter Morgan Staaf och du borde få tag på honom genom annonserna eller eniro eller så....
/Staffan
Det finns en kille i trakten av Jönköping (mindre by utanför) som gjuter och säljer delar som huv, skärmar och dörrar, troligen också front. Han har delar som passar tidiga 944or. Även om fronten inte ser lika dan ut så borde vikten vara ungefär den samma och den har han koll på. Han har nyligen haft ute en bil på blocket och på rejsa. Han heter Morgan Staaf och du borde få tag på honom genom annonserna eller eniro eller så....
/Staffan
-
- S2-Poster
- Posts: 261
- Joined: 2010-07-20 20:58:33
- Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
- Contact:
Re: Lätta fronten s2
Hej,
jodå jag har kontakt med Morgan och han gjuter både huv, skärmar och taklucka samt även bakskärmare (eventuellt). Så nog har jag tänkt till alltid. När det gäller fronten jag har så är den ju redan i plast så jag tänkte att jag kunde lätta allt som är bakom om det är möjligt. På min gamla E30 så var det en enkel match att lätta 10-15 kg genom att ta bort lite krocksäkerhet. Vet inte vad som finns bakom plasten och hur det påverkar infästningen så därav frågan.

jodå jag har kontakt med Morgan och han gjuter både huv, skärmar och taklucka samt även bakskärmare (eventuellt). Så nog har jag tänkt till alltid. När det gäller fronten jag har så är den ju redan i plast så jag tänkte att jag kunde lätta allt som är bakom om det är möjligt. På min gamla E30 så var det en enkel match att lätta 10-15 kg genom att ta bort lite krocksäkerhet. Vet inte vad som finns bakom plasten och hur det påverkar infästningen så därav frågan.

-
- Turbo-Poster
- Posts: 634
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Lätta fronten s2
Ok, då missförstod jag dig. Hur mycket räknar du med att vinna i vikt på de olika delarna och vad kostar de? Funderar själv på att lätta bilen någon gång i framtiden.
/Staffan
/Staffan
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Lätta fronten s2
Krockbalken kan lättas lite, men inte alldeles jättemycket.
Det är en hyffsat ihålig historia.
Enkelt är: Nya lyktor utan popup, plast mellan finns på ex säljesdelen här, då kan du slänga ut dim/helljuslamporna och köpa luftintag till bromsarna där istället.
Tror inte det är några stora vinster i vikt på att lätta själva fronten.
Det är en hyffsat ihålig historia.
Enkelt är: Nya lyktor utan popup, plast mellan finns på ex säljesdelen här, då kan du slänga ut dim/helljuslamporna och köpa luftintag till bromsarna där istället.
Tror inte det är några stora vinster i vikt på att lätta själva fronten.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- S2-Poster
- Posts: 261
- Joined: 2010-07-20 20:58:33
- Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
- Contact:
Re: Lätta fronten s2
Karl Birgander wrote:Krockbalken kan lättas lite, men inte alldeles jättemycket.
Det är en hyffsat ihålig historia.
Enkelt är: Nya lyktor utan popup, plast mellan finns på ex säljesdelen här, då kan du slänga ut dim/helljuslamporna och köpa luftintag till bromsarna där istället.
Tror inte det är några stora vinster i vikt på att lätta själva fronten.
Japp är redan inköpt men ännu inte monterat. OK de som då byter till annan front tar de då bort krock balken helt eller vad gör de. Enligt viktminskingsmanualen som finns här på forumet så skall man kunna deleta cirka 11 kg i fronten exklusive lampor. Gissar dock att dimljusen gör cirka 3 kg så helt lönlös är inte operationen. Kanske dumt att ta bort krockbalken

Last edited by JohnC on 2011-05-27 15:12:55, edited 1 time in total.
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Lätta fronten s2
Jag hade lättat på mycket annat innan jag ryckte balken....
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- S2-Poster
- Posts: 261
- Joined: 2010-07-20 20:58:33
- Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
- Contact:
Re: Lätta fronten s2
Jag siktar på 8B till nästa säsong och då kommer det att ryka en hel del bitar.
Skall förhoppningsvis bli en mycket lätt och konkurrenskraftig bil. Jo jag vet att det blir svårt med 211 hk att nå 1055 kg inkl förare men viss övervikt får man räkna med. Bäst är förmodligen att bygga med en 968 för den klassen eller en turbo. Men jag ser det som en utmaning.

Skall förhoppningsvis bli en mycket lätt och konkurrenskraftig bil. Jo jag vet att det blir svårt med 211 hk att nå 1055 kg inkl förare men viss övervikt får man räkna med. Bäst är förmodligen att bygga med en 968 för den klassen eller en turbo. Men jag ser det som en utmaning.

-
- Turbo-Poster
- Posts: 634
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Lätta fronten s2
Vad är det för viktminskningsmanual ni pratar om, hur hittar jag den?
/Staffan
/Staffan
- maxcarlsson
- S2-Poster
- Posts: 216
- Joined: 2007-05-27 20:03:48
- Bilmodell: -
- Location: Malmö / Blekinge
- Contact:
Re: Lätta fronten s2
Mitt tips är att bygga för 8A och ha fler att tävla jämnt med. Det är ju kul att få ner vikten och få bättre prestanda, men för mig är det viktigare att ha jämnt material med dem man tävlar med. Annars är det svårt att avgöra vad som är förare och vad som är bil när man jämför med andra.JohnC wrote:Jag siktar på 8B till nästa säsong och då kommer det att ryka en hel del bitar.![]()
Skall förhoppningsvis bli en mycket lätt och konkurrenskraftig bil. Jo jag vet att det blir svårt med 211 hk att nå 1055 kg inkl förare men viss övervikt får man räkna med. Bäst är förmodligen att bygga med en 968 för den klassen eller en turbo. Men jag ser det som en utmaning.
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90
Porsche 944 S2 -90
Who is online
Users browsing this forum: No registered users