Lätta fronten s2

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
JohnC
S2-Poster
Posts: 261
Joined: 2010-07-20 20:58:33
Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
Contact:

Lätta fronten s2

#1 Post by JohnC »

Innan jag skruvar ned fronten i molekyler så undrar jag hur mkt vikt jag kan spara där? Vet inte hur tung originalfronten är?

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 634
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Lätta fronten s2

#2 Post by mojo158 »

Hej,

Det finns en kille i trakten av Jönköping (mindre by utanför) som gjuter och säljer delar som huv, skärmar och dörrar, troligen också front. Han har delar som passar tidiga 944or. Även om fronten inte ser lika dan ut så borde vikten vara ungefär den samma och den har han koll på. Han har nyligen haft ute en bil på blocket och på rejsa. Han heter Morgan Staaf och du borde få tag på honom genom annonserna eller eniro eller så....

/Staffan

JohnC
S2-Poster
Posts: 261
Joined: 2010-07-20 20:58:33
Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
Contact:

Re: Lätta fronten s2

#3 Post by JohnC »

Hej,

jodå jag har kontakt med Morgan och han gjuter både huv, skärmar och taklucka samt även bakskärmare (eventuellt). Så nog har jag tänkt till alltid. När det gäller fronten jag har så är den ju redan i plast så jag tänkte att jag kunde lätta allt som är bakom om det är möjligt. På min gamla E30 så var det en enkel match att lätta 10-15 kg genom att ta bort lite krocksäkerhet. Vet inte vad som finns bakom plasten och hur det påverkar infästningen så därav frågan.

:D

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 634
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Lätta fronten s2

#4 Post by mojo158 »

Ok, då missförstod jag dig. Hur mycket räknar du med att vinna i vikt på de olika delarna och vad kostar de? Funderar själv på att lätta bilen någon gång i framtiden.

/Staffan

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Lätta fronten s2

#5 Post by Karl Birgander »

Krockbalken kan lättas lite, men inte alldeles jättemycket.
Det är en hyffsat ihålig historia.
Enkelt är: Nya lyktor utan popup, plast mellan finns på ex säljesdelen här, då kan du slänga ut dim/helljuslamporna och köpa luftintag till bromsarna där istället.
Tror inte det är några stora vinster i vikt på att lätta själva fronten.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

JohnC
S2-Poster
Posts: 261
Joined: 2010-07-20 20:58:33
Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
Contact:

Re: Lätta fronten s2

#6 Post by JohnC »

Karl Birgander wrote:Krockbalken kan lättas lite, men inte alldeles jättemycket.
Det är en hyffsat ihålig historia.
Enkelt är: Nya lyktor utan popup, plast mellan finns på ex säljesdelen här, då kan du slänga ut dim/helljuslamporna och köpa luftintag till bromsarna där istället.
Tror inte det är några stora vinster i vikt på att lätta själva fronten.

Japp är redan inköpt men ännu inte monterat. OK de som då byter till annan front tar de då bort krock balken helt eller vad gör de. Enligt viktminskingsmanualen som finns här på forumet så skall man kunna deleta cirka 11 kg i fronten exklusive lampor. Gissar dock att dimljusen gör cirka 3 kg så helt lönlös är inte operationen. Kanske dumt att ta bort krockbalken :oops:
Last edited by JohnC on 2011-05-27 15:12:55, edited 1 time in total.

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Lätta fronten s2

#7 Post by Karl Birgander »

Jag hade lättat på mycket annat innan jag ryckte balken....
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

JohnC
S2-Poster
Posts: 261
Joined: 2010-07-20 20:58:33
Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
Contact:

Re: Lätta fronten s2

#8 Post by JohnC »

Jag siktar på 8B till nästa säsong och då kommer det att ryka en hel del bitar. :#cheers:
Skall förhoppningsvis bli en mycket lätt och konkurrenskraftig bil. Jo jag vet att det blir svårt med 211 hk att nå 1055 kg inkl förare men viss övervikt får man räkna med. Bäst är förmodligen att bygga med en 968 för den klassen eller en turbo. Men jag ser det som en utmaning. :#944burn:

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 634
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Lätta fronten s2

#9 Post by mojo158 »

Vad är det för viktminskningsmanual ni pratar om, hur hittar jag den?

/Staffan

User avatar
maxcarlsson
S2-Poster
Posts: 216
Joined: 2007-05-27 20:03:48
Bilmodell: -
Location: Malmö / Blekinge
Contact:

Re: Lätta fronten s2

#10 Post by maxcarlsson »

JohnC wrote:Jag siktar på 8B till nästa säsong och då kommer det att ryka en hel del bitar. :#cheers:
Skall förhoppningsvis bli en mycket lätt och konkurrenskraftig bil. Jo jag vet att det blir svårt med 211 hk att nå 1055 kg inkl förare men viss övervikt får man räkna med. Bäst är förmodligen att bygga med en 968 för den klassen eller en turbo. Men jag ser det som en utmaning. :#944burn:
Mitt tips är att bygga för 8A och ha fler att tävla jämnt med. Det är ju kul att få ner vikten och få bättre prestanda, men för mig är det viktigare att ha jämnt material med dem man tävlar med. Annars är det svårt att avgöra vad som är förare och vad som är bil när man jämför med andra.
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users