Motoralternativ 944

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#16 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Bathory skrev:
Anledningen till att jag frågar är som ni kanske förstår att jag funderar på att byta maskin i min 944 till ngt häftigare men vill inte få problem med lirarna på SBP.

Mvh
Sven
Om det nu var 944red eller brorsan red944 som bytte snurra
på en 944n/a till en S2.. Är inte säker, men du kan ju höra med nån
av bröderna om det var värt det...

Sökte motor åt en kille som råkat ut för kamkedjeras.
www.bildelsbasen.se hittade jag en S2 motor som gått
strax över 10.000 mil.. Den kan ju vara värd att ringa på om intresse
finns eller infinner sig... :D


/Janne
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#17 Post by Goran »

Röde Baron wrote:Ett ypperligt ställe att läsa om 944ans motorer är under "Historik" i "Fakta"-avdelningen här på forumet. Jag förutsätter att informationen stämmer.
bill b wrote:gick inte styrkan ned
88 eller 89 till 160 hk
jämnt? tror jag läst
det någonstans.
Redan 87 gick effekten ner till 150 hk på N/A med katlysator (som jag har :( ) mycket på grund av sänkt komp, en vild spekulation är att det hänger ihop med det blyfria bränslet. Enligt faktatexten var effekten 88 uppe på 160 hk för att sedan iom 2,7 liter 89 bli 165 hk.

MVH
Jonas A
150 hk 944 N/A med katalysator finns det massor av i Tyskland så det låter som en tysk bil. Där figurerar det 150 hk bilar med katalysatorer, men knappast på svenska bilar. Fanns ingen kat-lag i Sverige då och jag tror inte Porsche med vilje skulle satt sig på 150 hk för att det skulle bli billigare produktionstekniskt med få modellvarianter. Jag tror att 2.5 N/A i Sverige hade 163 hk med något undantag 88, då dem hade samma motor i 924 S på 160 hk.
Någon med en svensksåld bil som kan bekräfta mina teorier?

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users