Hur ta bort torsion vid coilover?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
gus_e_gus
S2-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Hur ta bort torsion vid coilover?

#1 Post by gus_e_gus »

Hej

Ja, jag är tydligen korkad och pantad... Så är det sagt. :D
Jag har fått det beskrivet för mig innan men jag fattar ändå inte...

På min bil skall det på coilover bak, men hur sjutton tar jag bort verkan av torsionsstagen?
Någon har beskrivet det någon gång att man bara kapar av något så är verkan borta, men vad kapar man av?

Jag har funderat på att ta ur torsionstavarna ur tuben, det borde gå att släppa ner den såpass mycket att man kan få ut dem. men vad lossar jag för att få ur stavarna?

Jag ber om ursäkt om det finns beskrivet sen innan, men jag hittar inte det och jag känner att jag fattar faktiskt inte detta. Jag behöver nog en "AHA"-upplevelse...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Berg
S-Poster
Bilmodell: Golf -10

Re: Hur ta bort torsion vid coilover?

#2 Post by Berg »

Här finns en beskrivning

http://www.clarks-garage.com/shop-manual/susp-06.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

jerker67
Addict
Bilmodell: 944N/A -84

#3 Post by jerker67 »

Berg wrote:Här finns en beskrivning

http://www.clarks-garage.com/shop-manual/susp-06.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
orkade inte läsa .. men det förklarar väl mer inställningarna när man byter till grövre torritionsfjäder.. hur stor sättningen blir gentimot den tidigare.. en Nm uträkning..

eller ser jag galet..
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

JohanX
Carrera-Poster
Bilmodell: 944 (968 turbo look)

#4 Post by JohanX »

Om du vill göra det quick and dirty kan du väl kapa av den runda delen som sticker ut på nedersta bilden, kapa på mitten av det som sticker ut ungefär. Torsionsstavens ena ände sitter i splines vid den smalare yttre delen. Om du kapar runt om och inte rakt igenom kan du kanske få ut torsionsstaven också, men risken är att den rostat fast. Du måste sänka ner torsionsröret så att du får ut staven alternativt göra ett hål i karossen för att få ut staven. Tänk på att torsionsstaven bör vara obelastad när du gör detta annars kan du göra dig ordentligt illa. Gör likadant på andra sidan för den andra staven. Jag har inte prövat detta och rekomenderar det inte men du frågade vad man skulle kapa och det är vad jag kan komma på.
Annars är det demontering av torsionsröret från bilen som gäller, plocka isär det ta ur stavarna och meka ihop det och sedan sätta tillbaka röret igen.
Oavsett hur du gör så förändras belastningen på fjäderplattans bussningar vilket leder till att du antagligen får konstiga hjulvinklar. Så tar du bort torsionsstavarna eller kapar av ändarna bör du byta ut bussningarna i fjäderplattan mot t.ex. sådana här: http://www.lindseyracing.com/LR/Porsche ... 31800.html och då måste fjäderplattan ändå bort från torsionsröret.
PCS #11976

Porsche 944 N/A 84 (968 look) banbil
Porsche 944 turbo kommande projektbil
Porsche 944 N/A 85b
VW Caddy Carrera Cup Edition
MB SLK55 AMG
Peugeot 205 Mi16

JohnC
S2-Poster
Bilmodell: Porsche 944 S2 -91

#5 Post by JohnC »

JohanX wrote:Om du vill göra det quick and dirty kan du väl kapa av den runda delen som sticker ut på nedersta bilden, kapa på mitten av det som sticker ut ungefär. Torsionsstavens ena ände sitter i splines vid den smalare yttre delen. Om du kapar runt om och inte rakt igenom kan du kanske få ut torsionsstaven också, men risken är att den rostat fast. Du måste sänka ner torsionsröret så att du får ut staven alternativt göra ett hål i karossen för att få ut staven. Tänk på att torsionsstaven bör vara obelastad när du gör detta annars kan du göra dig ordentligt illa. Gör likadant på andra sidan för den andra staven. Jag har inte prövat detta och rekomenderar det inte men du frågade vad man skulle kapa och det är vad jag kan komma på.
Annars är det demontering av torsionsröret från bilen som gäller, plocka isär det ta ur stavarna och meka ihop det och sedan sätta tillbaka röret igen.
Oavsett hur du gör så förändras belastningen på fjäderplattans bussningar vilket leder till att du antagligen får konstiga hjulvinklar. Så tar du bort torsionsstavarna eller kapar av ändarna bör du byta ut bussningarna i fjäderplattan mot t.ex. sådana här: http://www.lindseyracing.com/LR/Porsche ... 31800.html och då måste fjäderplattan ändå bort från torsionsröret.

Körde den varianten själv och kapade sedan upp torsionsstavarna i bitar. Inte vacker men snabbt och vikteffektivt. Skall snygga till det i vinter när bakvagnen rivs för blästring och målning

JohanX
Carrera-Poster
Bilmodell: 944 (968 turbo look)

#6 Post by JohanX »

Fick du inte några problem med hjulvinklarna?
PCS #11976

Porsche 944 N/A 84 (968 look) banbil
Porsche 944 turbo kommande projektbil
Porsche 944 N/A 85b
VW Caddy Carrera Cup Edition
MB SLK55 AMG
Peugeot 205 Mi16

JohnC
S2-Poster
Bilmodell: Porsche 944 S2 -91

#7 Post by JohnC »

Nope inga problem med hjulvinklar. Jag kapade inte röret längst in utan sparade cirka 5 centimeter. Kommer dock att ersätta bussningen på sikt. Har inköpt nya men inte satt dit dem ännu.

Jappe
Turbo-Poster
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994

#8 Post by Jappe »

forum/viewtopic.php?f=17&t=8532&start=270" onclick="window.open(this.href);return false;

Sidan 19.

gus_e_gus
S2-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#9 Post by gus_e_gus »

Nu är stavarna ute, allt är dessutom helt. När jag väl började riva i det gick det smidigt bortsett från en sak...

Jag utgick från denna http://www.clarks-garage.com/shop-manual/susp-06.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
jag har tidigare hört att det var så enkelt och det fanns "knep" för att "oskadliggöra" stavarna, men de hade jag glömt bort.

Så fritt från minnet hur jag gjorde med referenser till manualen ovan, jag gjorde en sida i taget:
* Lossa bärarmen, låt den hänga i stötdämparen (den skulle ju ändå kastas och man slipper ta bort drivaxeln och handbromsvajern enligt manualen)
* ta bort krängningshämmar staget
* Lossa bromsslangen, den måste bort om du inte har en slang som är en halvmeter lång
* Av skruvarna "3" (i manualen) måste bara den bakersta lossas
* Ta bort "5" och de andra tre skruvarna som håller fast "locket"
* ta bort "3"
* Ta bort "1", för säkerhets skull hade jag en växellådslyft under röret (bilen var på en lyft ) men det hade inte behövts
* Ta något tillhygge och bänd ner sidan på röret så att bussningen vid "1" hoppar ur
* Lirka loss "locket" och ta bort det
* Nu kommer det trixiga, delen som den yttre delen av staven är fäst i går precis förbi skärmkanten om man bänder ner röret samtidigt.

Tada, staven är ute! :D

Montera ihop i omvänd ordning och börja sen på nästa sida...
Okej då, det fanns ett "jobbigt" moment med ihopsättningen. "Metalsvärdet" som sitter vid "3" måste passas in när man får upp bussningen "1", annars blir det fel och man får ta ner det igen och börja om...

Skulle jag göra om det nu nu skulle det gå riktigt fort, med undantag för bromsslangen för där kan iaf jag bara vrida 1/5000 dels varv för att lossa bromsröret.

Tack för alla svar!

Post Reply