Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
PeppeF
S-Poster
Bilmodell: Porsche 944 -84 *SÅLD*
Årsmodell: 1984

Re: Tips på koppling som håller mer än 2 rejs??

#31 Post by PeppeF »

Jag hittade den här roliga serien i Holland (?).

Kanske kan man höra om de har samma problem där. Alla kan väl inte behöva byta koppling stup i kvarten..?

ps. tänk om det kunde finnas nåt liknande i Sverige :D

Blev det nån körning i helgen??

edit: skickar med länken som jag glömde :) http://www.944-basic.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Last edited by PeppeF on 2011-05-16 21:26:59, edited 2 times in total.
Peter F.

gurra
Sponsor
Bilmodell: Saknar en Porsche

#32 Post by gurra »

Henka_E wrote:Jonas - körde du med enkelmassa svänghjul och stumt centrum? Hur funkade det? Är lite rödd för sinter då jag fått för mig att de kan vara ganska krävande. Hur funkar det - "alla" säger att de är av/på men hur blir det egentligen att köra då? typ nedväxlingar?
Det går att slira lite grann men inte mycket och sällan mjukt.
Rejsar man originalkoppling och misshandlar den med att slira vid varje nedväxling får man nog vara beredd att byta ofta..
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Pär Hylander
Raceputte

#33 Post by Pär Hylander »

Det är märkligt det här, när jag tävlade så hade jag problem med ungefär allt, förutom växellåda och koppling till min 924 turbo, dvs modellen mer erkänt problematiskta växellådor.

Jag gjorde av med 4 eller 5 motorer på 5 säsonger, men hade samma (samma individer alltså) kopplingsdetaljer på dom alla. Ett lättat svänghjul och en orginal koppling. Dessutom brukade jag slira på kopplingen i nedväxlingarna eftersom jag inte kunde vartalsmatcha speciellt bra (jag hade ju fullt upp med att köra så fort jag kunde ;))

Kan det kanske vara några andra detaljer som gör att en kopplingen håller eller inte? Nållagret i svänghjulet, utrampningslagret, lagren i transaxeln??
Pär Hylander

Torbjorn968
Addict

#34 Post by Torbjorn968 »

Har skummat tråden och allt verkar skumt .....

Jag har just bytt koppling på min gula som gått 5000 mil under fyra varav säkert 600 - 800 hårda banmil. Inte på grund av fel på kollingen utan pga att jag fick tag på en GT 3 koppling med enkelmassesvänghjul modifierad för 968. Kopplingen som åkte ur var i så pass gott skick att den nu åker i en annan bil.

TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

jonaslarsson
Turbo-Poster

#35 Post by jonaslarsson »

gurra wrote:
Henka_E wrote:Jonas - körde du med enkelmassa svänghjul och stumt centrum? Hur funkade det? Är lite rödd för sinter då jag fått för mig att de kan vara ganska krävande. Hur funkar det - "alla" säger att de är av/på men hur blir det egentligen att köra då? typ nedväxlingar?
Det går att slira lite grann men inte mycket och sällan mjukt.
Rejsar man originalkoppling och misshandlar den med att slira vid varje nedväxling får man nog vara beredd att byta ofta..
Jag körde med fidanza enkelmasse svänghjul. man kan inte slira på nerväxling med en sådan utan det är mellangas som gäller. men när man lärt sig de vill man inte ha något annat :lol:
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

Torbjorn968
Addict

#36 Post by Torbjorn968 »

Jag har alltid slirat vid nedväxling och kört dubbelmassesvänghjul. Det bör vi dessutom på M3an i långlopp och det är aldrig några bekymmer. Vad jag gör är att jag växlar ner successivt och släpper upp kopplingen för att känna att varvtalsmatchningen är rimlig, ibland när jag fått in känslan rätt går jag hela vägen ner "i ett nafs" Vid det slutliga koppplingsupplsläppet efter nedbromsningen möter jag med gasen. Det blir aldrig några stora varvtals skillnader som kopplingen får ta hand om.
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

Henka_E
Addict
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986

#37 Post by Henka_E »

Ett visst radiellt glapp tycker jag mig kunna känna i kardanaxeln. Men inget dramatiskt. Lagret i veven verkar dock tight och fint. Kan det vara så illa att jag haft otur verkligen?

Post Reply