Henka_E wrote:Jonas - körde du med enkelmassa svänghjul och stumt centrum? Hur funkade det? Är lite rödd för sinter då jag fått för mig att de kan vara ganska krävande. Hur funkar det - "alla" säger att de är av/på men hur blir det egentligen att köra då? typ nedväxlingar?
Det går att slira lite grann men inte mycket och sällan mjukt.
Rejsar man originalkoppling och misshandlar den med att slira vid varje nedväxling får man nog vara beredd att byta ofta..
Det är märkligt det här, när jag tävlade så hade jag problem med ungefär allt, förutom växellåda och koppling till min 924 turbo, dvs modellen mer erkänt problematiskta växellådor.
Jag gjorde av med 4 eller 5 motorer på 5 säsonger, men hade samma (samma individer alltså) kopplingsdetaljer på dom alla. Ett lättat svänghjul och en orginal koppling. Dessutom brukade jag slira på kopplingen i nedväxlingarna eftersom jag inte kunde vartalsmatcha speciellt bra (jag hade ju fullt upp med att köra så fort jag kunde )
Kan det kanske vara några andra detaljer som gör att en kopplingen håller eller inte? Nållagret i svänghjulet, utrampningslagret, lagren i transaxeln??
Pär Hylander
Jag har just bytt koppling på min gula som gått 5000 mil under fyra varav säkert 600 - 800 hårda banmil. Inte på grund av fel på kollingen utan pga att jag fick tag på en GT 3 koppling med enkelmassesvänghjul modifierad för 968. Kopplingen som åkte ur var i så pass gott skick att den nu åker i en annan bil.
TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
Henka_E wrote:Jonas - körde du med enkelmassa svänghjul och stumt centrum? Hur funkade det? Är lite rödd för sinter då jag fått för mig att de kan vara ganska krävande. Hur funkar det - "alla" säger att de är av/på men hur blir det egentligen att köra då? typ nedväxlingar?
Det går att slira lite grann men inte mycket och sällan mjukt.
Rejsar man originalkoppling och misshandlar den med att slira vid varje nedväxling får man nog vara beredd att byta ofta..
Jag körde med fidanza enkelmasse svänghjul. man kan inte slira på nerväxling med en sådan utan det är mellangas som gäller. men när man lärt sig de vill man inte ha något annat
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Jag har alltid slirat vid nedväxling och kört dubbelmassesvänghjul. Det bör vi dessutom på M3an i långlopp och det är aldrig några bekymmer. Vad jag gör är att jag växlar ner successivt och släpper upp kopplingen för att känna att varvtalsmatchningen är rimlig, ibland när jag fått in känslan rätt går jag hela vägen ner "i ett nafs" Vid det slutliga koppplingsupplsläppet efter nedbromsningen möter jag med gasen. Det blir aldrig några stora varvtals skillnader som kopplingen får ta hand om.
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
Ett visst radiellt glapp tycker jag mig kunna känna i kardanaxeln. Men inget dramatiskt. Lagret i veven verkar dock tight och fint. Kan det vara så illa att jag haft otur verkligen?