Har äntligen fått in bilen på en verkstad idag och lagom till besiktning(nu på torsdag) fick jag en lista på saker att fixa
Som kanske någon läst i min tidigare tråd så har jag ett ordentligt glapp vid motorbroms bla, ett glapp jag misstänkte kunde vara lamellen(gummit som var kört). Men nu, efter två verkstadsbesök har det visat sig inte alls behöver vara lamell, utan felet/glappet tycks sitta där bak i stället!
På växellådan sitter en bricka man kan pilla bort och stoppa in handen och känna. Axeln där inne gick att snurra säkert ett halv varv , i stället för de där få mm. som kan vara ok i vanliga fall! Det tycks ju inte vara lamellen alltså, utan något i lådan. Men frågan är vad det är som behövs bytas!? Någon här som haft liknande problem eller har erfarenhet?
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
Planethjulen i diffen sitter monterade utan vettig lagring. Har bilen fått göra många enhjulare så blir hålen ovala och man kan få ett rätt stort glapp. När hålen blir tillräckligt stora så trill...
Nä, nu ska jag inte skrämma upp dig men det är ett ställe där det blir rätt mycket glapp.
Mattias 924 wrote:Planethjulen i diffen sitter monterade utan vettig lagring. Har bilen fått göra många enhjulare så blir hålen ovala och man kan få ett rätt stort glapp. När hålen blir tillräckligt stora så trill...
Nä, nu ska jag inte skrämma upp dig men det är ett ställe där det blir rätt mycket glapp.
Jag är tillräckligt uppskrämd efter dagens verkstadsbesök så de lugnt En fördel, för att ta någon... är väl att det inte blir lika dyrt att byta vid en jämförelse mot koppling/lamell och allt det där. Att plocka ner och kolla felet verkade inte heller vara särskilt tidskrävande, enligt nissen på den andra verkstan jag var inne på idag.
Du säger "bricka" - vad menar du? Menar du det stora typ fyrkantiga gummi-locket som sitter i framkant, det man öppnar för att lossa kardan axeln?
När du konstaterat att det går att vrida ett halvt varv - hur gjorde du då? Växel i? Koppling nedtryckt? Handbroms i? Hur? Vilken av axlarna vrider du? Ingående, själva hylsan eller kardanaxeln??
Henka_E wrote:Nu får du nog ta och förklara lite bättre.
Du säger "bricka" - vad menar du? Menar du det stora typ fyrkantiga gummi-locket som sitter i framkant, det man öppnar för att lossa kardan axeln?
När du konstaterat att det går att vrida ett halvt varv - hur gjorde du då? Växel i? Koppling nedtryckt? Handbroms i? Hur? Vilken av axlarna vrider du? Ingående, själva hylsan eller kardanaxeln??
Japp jag menar det lite större gummilocket i framkanten, tillräckligt stort för att få in näven. Det var verkstan som konstaterade det men tog mig själv en titt under bilen när de väl hade den upp. Koppling var i alla fall inte nere och handbroms ej dragen. Det var, som jag förstod kardanaxeln som gick att vrida...tror jag Hur som helst skulle den enligt dom inte gå att röra alls, eller som sagt max några mm.
Men alltså inget glapp där framme på bilen utan vid/inne i lådan.
Henka_E wrote:Nu får du nog ta och förklara lite bättre.
Japp jag menar det lite större gummilocket i framkanten, tillräckligt stort för att få in näven. Det var verkstan som konstaterade det men tog mig själv en titt under bilen när de väl hade den upp. Koppling var i alla fall inte nere och handbroms ej dragen. Det var, som jag förstod kardanaxeln som gick att vrida...tror jag Hur som helst skulle den enligt dom inte gå att röra alls, eller som sagt max några mm.
I det jag läst hitills i tråden finns det väll ingenting som säger att det inte är gummipucken eller?
Det är väll snarare en förutsättning att det är glapp i kopplingen om det går att vrida "kardanaxeln".
M-Nilsson wrote:
I det jag läst hitills i tråden finns det väll ingenting som säger att det inte är gummipucken eller?
Det är väll snarare en förutsättning att det är glapp i kopplingen om det går att vrida "kardanaxeln".
Om vi säger så här, jag har samma problem och min koppling är i princip ny
Gasuppsläpp (som inte ska ha något med kopplingen att göra) sker med ryck.
Hasse wrote:
Om man kan vrida ingående axel i växellådan, med växel ilagd, ett halvt varv utan att bakhjulen rö rsig är det någonting i lådan som inte är friskt.
Hasse: Jag är inte så tekniskt insatt men på bägge verkstäderna jag hade inne bilen på idag så var det ingen av dom som trodde på lamell/gummipucken. Men visst är man nått tveksam eftersom man läst att pucken kan orsaka liknande ryckiga gång.
Last edited by M-Nilsson on 2011-05-10 20:05:08, edited 1 time in total.
Hasse wrote:
Om man kan vrida ingående axel i växellådan, med växel ilagd, ett halvt varv utan att bakhjulen rö rsig är det någonting i lådan som inte är friskt.
Det var kanske den ingående axeln då , man kom i alla fall åt den direkt via det hålet i lådan jag nämnde.
Kan ju också då hänga ihop med att det ibland dunkar/klonkar när man växlar...
M-Nilsson wrote:maverick: Ju snabbare gasuppsläpp desto kraftigare ryck, känner du igen dig?
Yes!
Speciellt på de lägre växlarna.
Måste jag släppa på gasen vid låga hastigheter/växlar så kopplar jag hellre ur.
Om jag rullar långsamt (5-15km/h) och måste släppa upp kopplingen får att få driv (som t. ex i köer) så måste jag vara extremt noggrann och möta med gas. En annan lösning är att slira lite extra på kopplingen och gasa över tomgångsvarv vid inkoppling. Att släppa upp kopplingen lite snabbare än normalt fungerar också.
Min låda är inte i nyskick direkt så en bättre begagnad står på önskelistan.
Hasse wrote:
Om skarvhylsan är släppt från transaxeln så håller jag med dig, men det fram går ju inte riktigt
hitills i tråden.
Det är därför jag ifrågasätter hur man har konstaterat att det inte glappar där fram i kopplingen.
Mattias 924 wrote:
Om skarvhylsan är släppt från transaxeln så håller jag med dig, men det fram går ju inte riktigt
hitills i tråden.
Det är därför jag ifrågasätter hur man har konstaterat att det inte glappar där fram i kopplingen.
Jag kan vara beredd att hålla med om pucken, om det är den varianten som sitter på... är kopplingsområdet friskt borde det vara STUMMT att röra på transaxeln.. med eller utan växel i...med växel i låter bara dumt att kolla pucken... självklart rör ingen pedalen till kopplingen..
Efter två kronhjulshaverier.. har man fått lite kläm på koppling vxllåda.
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup