951 Kabelmatta - Vad går vart?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

951 Kabelmatta - Vad går vart?

#1 Post by Peedster »

Finns det något diagram eller schema var allt från orginal matta ska sitta på motorn?

Det som jag var lite snabb med vid rivningen var att inte se var 2st förmodligen jordkablar ska sitta.

I bakkant på motorn sitter det en stor jordfläta. Precis brevid den, några cm, mot förarsidan sitter det iaf 1st mindre jordkabel. Frågan är om det är 2st som ska sitta där? För det är två st "hästskor" som har precis den längden att kunna sitta där.

Någon som har en tydlig bild med insuget borttaget?

Sen har vi oljetrycksgivaren. Spelar det någon roll vilken av de två sladdarna som sitter på vilken kontakt?

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 951 Kabelmatta - Vad går vart?

#2 Post by Johnny »

Peedster wrote:Finns det något diagram eller schema var allt från orginal matta ska sitta på motorn?

Det som jag var lite snabb med vid rivningen var att inte se var 2st förmodligen jordkablar ska sitta.

I bakkant på motorn sitter det en stor jordfläta. Precis brevid den, några cm, mot förarsidan sitter det iaf 1st mindre jordkabel. Frågan är om det är 2st som ska sitta där? För det är två st "hästskor" som har precis den längden att kunna sitta där.

Någon som har en tydlig bild med insuget borttaget?

Sen har vi oljetrycksgivaren. Spelar det någon roll vilken av de två sladdarna som sitter på vilken kontakt?

Mvh Peter
Jordning:
Ja du har två jordpunkter där, den mindre sitter i "sprängkåpan"

Oljetrycksgivaren:
Det har betydelse var du kopplar dina två ledningar. Vilka färger är det på dina två ledningar, blå och blå/vit?
I och med att du frågar så är det inte som jag trodde, en har flatstifthylsa och den andra ansluts med ringkabelsko, men är det något du bytt nu så går det inte att lita på det.
De två anslutningarna på givaren är märkta, WK där skall du ha Blå. G ansluts den Blå/Vit.
Är du osäker på vilken som är vad så är det ungefär 10ohm på G.

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: 951 Kabelmatta - Vad går vart?

#3 Post by Peedster »

Tack!

Mycket möjligt att oljetrycksgivarens kablar har olika kontakter vilket löser problemet.

Ang jordpunkterna, innebär det att båda de mindre kablarna ska på den mindre jordpunkten?

/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: 951 Kabelmatta - Vad går vart?

#4 Post by Peedster »

Kom igen!

Någon måste veta om det sitter 2 små jordkablar där!

Är på väg till garaget nu!

Please...

/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 951 Kabelmatta - Vad går vart?

#5 Post by gurra »

Se PM, de två små jordkablarna ska sitta på samma ställe där bak vid sprängkåpan i närheten av stora jordkablen.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: 951 Kabelmatta - Vad går vart?

#6 Post by Peedster »

Kanon tack Johnny och Gurra!

Det är nu bara luftpaketet som ska på plats innan starten!

Klurade även en del över startmotorn men valde tillslut att sätta stora kabeln från generatorn och plus från batteri på stora kontakten och den lilla från generatorn på den lilla kontakten.

Jag kör ju heller inte med taktventilen varpå den T- formade ( - | ) kontakten på kablaget blir hängande...

Sen är ju venturiormboet verkligen störande och säkerligen inte direkt tätt..

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 951 Kabelmatta - Vad går vart?

#7 Post by Johnny »

Peedster wrote:Kanon tack Johnny och Gurra!
Klurade även en del över startmotorn men valde tillslut att sätta stora kabeln från generatorn och plus från batteri på stora kontakten och den lilla från generatorn på den lilla kontakten.
Mvh Peter
Hej Peter,
Funderar bara på ditt resonemang, "den lilla från generatorn på den lilla kontakten" Den lilla (4mm2) kommer från tändningslåset och inte från generatorn. Kanske du skrev fel, för två ledningar från gen till startmotorn har du nog inte. Men du har nog koll på det där.
Mvh Johnny

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot]