Växellådsproblem 944 85b

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Mats N.
NA-Poster
Bilmodell: 944 -85b

Växellådsproblem 944 85b

#1 Post by Mats N. »

Hej

Har problem med framförallt ettans växel på min 944 -85b. Det känns som den går i, men när jag släpper upp kopplingen "skrapar" det och hugger i spaken, växeln ligger alltså inte i ordentligt. trycker jag då till spaken hoppar växeln i. Har prövat att trycka på spaken innan jag släpper kopplingen men det strular ändå. Detta händer dock inte alltid utan i ca 50% av fallen men det känns som det blir värre. När jag köpte bilen förra veckan upplevde jag inga problem. Har vid två tillfällen idag upplevt samma problem med trean och även backen har varit svår att få i ibland. När växlarna väl ligger i är det inga problem och jag kan inte höra några missljud från lådan.

Nån som varit med om liknande eller har nån idé om vad som kan vara fel? Man blir minst sagt lite orolig.
Mats N.
944 -85b

Mats N.
NA-Poster
Bilmodell: 944 -85b

Re: Växellådsproblem 944 85b

#2 Post by Mats N. »

Har funderat, testat och hört mig för litegrann och kommit fram till att det borde vara ett av följande fel:

1. För lite olja. Verkar orimligt eller vad tror ni? Känns som att problemet är större. Har inte haft tid att kontrollera än.
2. Dåliga synkringar. Det som talar för detta är att iaf trean går i utan problem om jag dubbelkopplar.
3. Slitna tänder på kopplingshylsorna. Detta trodde Peter Lindvall bil på Ekerö var felet. Det skulle bli dyrt att fixa enl. han (ca 10000kr) då delarna var väldigt dyra så han rekommenderade att jag skaffade en ny låda istället.

Således uppstår följande frågor:
1. Vilken olja ska jag ha i lådan?
2. Kan jag kontrollera synkringarna utan att ha isär lådan totalt?
3. Vad kostar det att byta synkringarna?
4. Vilka lådor passar på min bil (944 -85b)? Har hittat några på bildelsbasen från -84, passar en sån?
Mats N.
944 -85b

Post Reply