Ventilspelsfrågor 924

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
micmac
NA-Poster
Posts: 48
Joined: 2009-07-06 11:27:46
Bilmodell: 924 na
Location: Stockholm
Contact:

Ventilspelsfrågor 924

#1 Post by micmac »

Kontrollerade ventilspelet på min 924. Det var första gången jag gör detta och jag blev osäker på vad Haynes-manualen menar. I motsats till amerikanska och japanska 924 n/a där Haynes anger riktvärdet 0,2 mm för insuget med varm motor rekommenderar Haynes 0,2 mm + 0,05 mm för de europeiska 924 n/a. Formuleringen förklaras inte och jag har inte sett att någon refererar till detta +värde i någon tråd, utan de flesta tycks hålla sig till 0,2 som riktvärde. Jag tolkar det som att Haynes menar 0,2 - 0,25, fast kanske är det så att de rekommenderar 0,25 mm?

I alla fall så hade jag följande värden: 1:an 0,2 mm med en dragning åt 0,25, 2:an 0,15, 3:an och 4:an 0,25. 1:an verkade ju bra. Jag lossade 2:an upp till 0,2 men blev fundersam över 3:an och 4:an. Testade att skruva åt justerskruvarna ett varv, vilket ska ge en förändring på 0,05 mm, enligt Haynes, men trots att jag drog runt motorn några varv för hand så sjönk ventilspelet 0,1 mm ner till 0,15. :roll:

Funderar på att köra motorn en stund för att se om ventilspelet ökar till 0,2 mm. Å andra sidan är det ju bara dumt om 0,25 mm är rekommenderat. Är det någon som har en åsikt om detta??

När det gäller avgasventilerna så fanns det inte så mycket att fundera över. De ska vara 0,45 + 0,05 mm med varm motor. Jag har inget bladmått för 0,45 mm men alla avgasventiler har ett spel på över 0,4 men under 0,5 mm, vilket förhoppningsvis är bra nog. Eller borde jag kanske vara noggrannare och försöka använda ett 0,4 + ett 0,05 mm blad?

Brukar ventilspelet bli större med tiden när motorn slits?

Tack i förväg till alla som har ett tips.
924 na 1980

User avatar
TuRboSimPa
S-Poster
Posts: 70
Joined: 2005-12-11 02:59:27
Bilmodell: 951
Location: Gislövs Läge
Contact:

Re: Ventilspelsfrågor 924

#2 Post by TuRboSimPa »

Ja, spelet blir större med tiden. Slår du på en spik med hammare 50gr så blir den ju tillslut kortare. När det gäller måtten skulle jag tro att det Haynes menar är att gapet ska vara 0,2 +- 0,05. Så brukar det se ut i verkstadsmanualer, du vill ha 0,2 men det är ok med et värde mellan 0,195 och 0,205. Kanske Haynes hade slut på minustecken?

micmac
NA-Poster
Posts: 48
Joined: 2009-07-06 11:27:46
Bilmodell: 924 na
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ventilspelsfrågor 924

#3 Post by micmac »

Ja, då ska jag nog försöka och se om 3:an och 4:an kan stanna på 0,2 mm när jag ändå är på gång. 0,25 är ju på gränsen till för stort.
924 na 1980

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Ventilspelsfrågor 924

#4 Post by Mattias 924 »

På väldigt många motorer blir ventilspelet mindre när motorn slits, speciellt på motorer konstruerade för blyad bensin men som numera körs blyfritt. Hur det ligger till med 924 i allmänhet vet jag inte men på min var det föga förvånande för litet spel på avgasventilerna när jag justerade.

0,2+- 0,05 blir 0,15 till 0,25
"patand" skrev:
Om inget strular...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users