Centrummutter, hjullager/nav bak
- Henka_E
- Addict
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
Centrummutter, hjullager/nav bak
Börjar bli både trött och oroad över att muttern som håller ihop hjullager/medbringare/nav gängar upp sig efter VARJE träning/kval/race. Trots att jag spänner den och drar i loctite så tuggar den upp sig. Så - har vi fler som upplevt detta? Den rör sig mycket - typ 30grader på 10varv på Mantorp i race-tempo.
Planen nu är ny mutter, loctite och nordlock-brickor
Måste jag byta till kronmutter/låspinne? Behövs dubbla muttrar för att lösa detta?
Planen nu är ny mutter, loctite och nordlock-brickor
Måste jag byta till kronmutter/låspinne? Behövs dubbla muttrar för att lösa detta?
- Karl Birgander
- Addict
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
Re: Centrummutter, hjullager/nav bak
Enligt WSM så skall den bytas varje gång, felet ligger säkerligen där.
Kan inte påminna mig om att jag läst/sett/hört om någon med samma bekymmer.
Kan inte påminna mig om att jag läst/sett/hört om någon med samma bekymmer.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Henka_E
- Addict
Jag är långt ifrån ensam att ha problem med detta:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=932011#932011
Ska köpa ny mutter, nån gegga att lima splinsen med och Nordlock-brickor. Nån här som vet dimensionerna på original brickan? FÅr inte loss min just nu då bilen är uppallad och utan bromsar.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=932011#932011
Ska köpa ny mutter, nån gegga att lima splinsen med och Nordlock-brickor. Nån här som vet dimensionerna på original brickan? FÅr inte loss min just nu då bilen är uppallad och utan bromsar.
- Karl Birgander
- Addict
Jag menar på 924/944/968.
(F.ö. har Henrik Pstått o tittat på min bil några gånger och kliat sig i huvudet, han tycker du är för snabb! Delar garage med honom bland annat.)
(F.ö. har Henrik Pstått o tittat på min bil några gånger och kliat sig i huvudet, han tycker du är för snabb! Delar garage med honom bland annat.)
- firefish
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 968CS
Vilka splines är det du ska limma? Inte drivaxelns splines hoppas jag, de ska ju kunna röra sig.
Det är svårt att jämföra en relativt motorsvag grävling med återvinningsmuttrar med en 210 hk bakhjulsdriven bil som har muttrar som inte ska återanvändas. Köp nya muttrar, gör ordentligt rent och dra med rätt moment och ta en skvätt loctite för säkerhets skull. 500 Nm är rätt mycket och jag vet inte vad du har för momentnyckel men visar den 10% fel så blir det ju en del fel och blir det dessutom 50 Nm för lite så...
Jag fick lossa mina muttrar med 3/4" megamutterpicka á la lastbilsverkstad, drar med över 1000 Nm, och ändå fick den slå ett tag innan skiten släppte. Det säger en del om hur jävligt de sitter från fabrik.
Det är svårt att jämföra en relativt motorsvag grävling med återvinningsmuttrar med en 210 hk bakhjulsdriven bil som har muttrar som inte ska återanvändas. Köp nya muttrar, gör ordentligt rent och dra med rätt moment och ta en skvätt loctite för säkerhets skull. 500 Nm är rätt mycket och jag vet inte vad du har för momentnyckel men visar den 10% fel så blir det ju en del fel och blir det dessutom 50 Nm för lite så...
Jag fick lossa mina muttrar med 3/4" megamutterpicka á la lastbilsverkstad, drar med över 1000 Nm, och ändå fick den slå ett tag innan skiten släppte. Det säger en del om hur jävligt de sitter från fabrik.
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- Teamchefen
- S-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Vi hade samma problem länge, tills vi bytte till ny mutter och drog den med rekommenderat moment (läs tokmycket).
Sedan dess, inget mer strul trots mycket banåka...
Sedan dess, inget mer strul trots mycket banåka...
Johan Nilsson
- Henka_E
- Addict
@Magnus W - splines i medbringare/nav borde väl vara stumma, med lite passning....
@Johan - hur kändes era splines? Mina glappar...
@Karl - mr Pihl är ruskigt duktig på att köra! Väldigt kul att jaga honom!
Jag satsar på ny mutter - men jag ska klämma i splineslim från Audi/VW också. Det här FÅR inte gänga upp sig - har redan skrotat två bakdäck, ett hjullager och ett kval på det här - nu får det vara nog!
@Johan - hur kändes era splines? Mina glappar...
@Karl - mr Pihl är ruskigt duktig på att köra! Väldigt kul att jaga honom!
Jag satsar på ny mutter - men jag ska klämma i splineslim från Audi/VW också. Det här FÅR inte gänga upp sig - har redan skrotat två bakdäck, ett hjullager och ett kval på det här - nu får det vara nog!
- firefish
- Turbo-Poster
Drivaxeltappen ska väl kunna röra sig in och ut när hjulet rör sig upp och ner?!? Dessutom så rör sig växellådan i sidled - gummiupphängd - och då får det inte vara stumt. Eller ska hela denna rörelse tas upp av vid växellådan? Dessutom kan jag inte se hur limning av dessa splines skulle påverka/avlasta navets mutter.
Eller fattar jag helt fel?
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- supermicke
- S-Poster
- Årsmodell: 1988
Jag har haft samma problem med min! Jag köpte starkaste locktiten på mekonomen och drog åt den så hårt det bara gick med STORA skaftet. Sedan dess har den suttit kvar, men jag kollar den efter varje race.
Mikael Kolam
944 Turbo "Racebiten"
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19784
www.racebiten.se
www.golvbiten.se
944 Turbo "Racebiten"
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19784
www.racebiten.se
www.golvbiten.se
- Karl Birgander
- Addict
firefish wrote:Drivaxeltappen ska väl kunna röra sig in och ut när hjulet rör sig upp och ner?!? Dessutom så rör sig växellådan i sidled - gummiupphängd - och då får det inte vara stumt. Eller ska hela denna rörelse tas upp av vid växellådan? Dessutom kan jag inte se hur limning av dessa splines skulle påverka/avlasta navets mutter.
Drivaxeltappen skall inte röra sig, denna rörelse tas upp av drivknutarna vid växellådan och på insidan av bärarmen. Splinesen på axeltappen rör sig inte.
- Henka_E
- Addict
Jo, nu är du lite fel ute. Rörelsen tas inne i knuten - inte i splines förbandet i medbringaren. Knutarna kan förskjutas säkert +-10mm styck. Rör sig lådan så tas "längdändringen" i knutarna, absolut inte i splinsen varken i medbringaren i lådan eller den yttre, som det är frågan om här. OM inte nav/medbringare sitter stumt ihop kommer splinsen där att slås sönder på nolltid. Det är denna rörelse man vill förhindra med "lim", alltså att det finns ett glapp som kan ligga och tugga (det handlar ju om små små rörelser i materialet här)firefish wrote:Drivaxeltappen ska väl kunna röra sig in och ut när hjulet rör sig upp och ner?!? Dessutom så rör sig växellådan i sidled - gummiupphängd - och då får det inte vara stumt. Eller ska hela denna rörelse tas upp av vid växellådan? Dessutom kan jag inte se hur limning av dessa splines skulle påverka/avlasta navets mutter.
Förtydligar
Drivaxeln består ju av yttre och inre knut samt axel. Drivaxeln skruvas sedan i inre och yttre medbringare med 6st M8 per knut. Medbringarna sitter i lådan (med en M8) och i nav/lager med en M22. Längdförändring tas i knutar.
- firefish
- Turbo-Poster
Ja det är klart. Det är ju därför vi har dessa härliga xzryzpx-bultar. Duh!
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- Teamchefen
- S-Poster
Dessa xzurxz-bultar är ju också en kul historia...
Precis som vår navmutter, så har dessa också bråkat. Men bara på högersidan...
Fick en föreläsning av en ingenjör som hade koll på skruvförband och efter byte till nya bultar och åtdragning med rätt moment så satt även dessa kvar. Bulten är ett elastiskt förband och om man tokdrar den försvinner elastisiteten och bulten vibrerar loss. Enkelt ur en ingenjörs mun...ny erfarenhet i en lekmans (vårt) öra.
Precis som vår navmutter, så har dessa också bråkat. Men bara på högersidan...
Fick en föreläsning av en ingenjör som hade koll på skruvförband och efter byte till nya bultar och åtdragning med rätt moment så satt även dessa kvar. Bulten är ett elastiskt förband och om man tokdrar den försvinner elastisiteten och bulten vibrerar loss. Enkelt ur en ingenjörs mun...ny erfarenhet i en lekmans (vårt) öra.
Johan Nilsson