Justering av konidämpare

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Björn
S-Poster
Posts: 173
Joined: 2004-03-29 08:51:28
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

Justering av konidämpare

#1 Post by Björn »

Hej

Jag har m030-koni fram och bak.

Åt vilket håll skall man vrida för att justera dämparen hårdare?
Mvh

Björn Olsson
Porsche 951 -89

User avatar
Jocke Rydell
S-Poster
Posts: 83
Joined: 2004-06-05 16:53:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Eskilstuna
Contact:

Justering av konidämpare

#2 Post by Jocke Rydell »

Hittade denna i beskrivning. Gör nu som jag, kopiera och spara i din bra att ha mapp :)




På ställbara gula Koni Sport kan returdämpningen justeras, både på fram och bakdämparna.
Fram
Inställningen sker med ratt på stötdämparstångens ände. Justering kan ske även efter att dämparna monterats. Justeringsområdet är 2,5varv. 1-1,5 varv blir hårt men trevligt vid inspirerad körning. Prova dig fram!

Moturs => Hårdare dämpning
Medurs => Mjukare dämpning


Bak
Det går, men är bökigt, att justera bakdämparna när dom är monterade. Justering sker genom att dämparstången trycks i botten på dämparen och därefter vrids tills två "klor" greppar i botten på dämparen. För justering vrids sedan dämparstången/dämparen medan stången hålls i bottenläge. Detta går alltså att göra med dämparen på plats (tex genom att övre infästningen lossas), även om det är knepigt.

Vridning av dämparstången MEDURS => Hårdare dämpning
Vridning av dämparstången MOTURS => Mjukare dämpning

1,5 varv blir mycket hårt och på gränsen till för stötigt för normal körning, iaf så länge dämparen är ny (efter ca 5000 mil kan man behöva justera upp dämpningen för att få samma hårdhet).

Skruva inte mer än 1 varv om du inte vet vad du gör, det räcker antagligen för de allra flesta. Dessutom är inte hårdare dämpning synonymt med bättre väghållning/grepp i alla lägen...



Jocke

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]