Hej
Jag har m030-koni fram och bak.
Åt vilket håll skall man vrida för att justera dämparen hårdare?
Justering av konidämpare
-
- S-Poster
- Posts: 173
- Joined: 2004-03-29 08:51:28
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
Justering av konidämpare
Mvh
Björn Olsson
Porsche 951 -89
Björn Olsson
Porsche 951 -89
- Jocke Rydell
- S-Poster
- Posts: 83
- Joined: 2004-06-05 16:53:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Justering av konidämpare
Hittade denna i beskrivning. Gör nu som jag, kopiera och spara i din bra att ha mapp
På ställbara gula Koni Sport kan returdämpningen justeras, både på fram och bakdämparna.
Fram
Inställningen sker med ratt på stötdämparstångens ände. Justering kan ske även efter att dämparna monterats. Justeringsområdet är 2,5varv. 1-1,5 varv blir hårt men trevligt vid inspirerad körning. Prova dig fram!
Moturs => Hårdare dämpning
Medurs => Mjukare dämpning
Bak
Det går, men är bökigt, att justera bakdämparna när dom är monterade. Justering sker genom att dämparstången trycks i botten på dämparen och därefter vrids tills två "klor" greppar i botten på dämparen. För justering vrids sedan dämparstången/dämparen medan stången hålls i bottenläge. Detta går alltså att göra med dämparen på plats (tex genom att övre infästningen lossas), även om det är knepigt.
Vridning av dämparstången MEDURS => Hårdare dämpning
Vridning av dämparstången MOTURS => Mjukare dämpning
1,5 varv blir mycket hårt och på gränsen till för stötigt för normal körning, iaf så länge dämparen är ny (efter ca 5000 mil kan man behöva justera upp dämpningen för att få samma hårdhet).
Skruva inte mer än 1 varv om du inte vet vad du gör, det räcker antagligen för de allra flesta. Dessutom är inte hårdare dämpning synonymt med bättre väghållning/grepp i alla lägen...
Jocke

På ställbara gula Koni Sport kan returdämpningen justeras, både på fram och bakdämparna.
Fram
Inställningen sker med ratt på stötdämparstångens ände. Justering kan ske även efter att dämparna monterats. Justeringsområdet är 2,5varv. 1-1,5 varv blir hårt men trevligt vid inspirerad körning. Prova dig fram!
Moturs => Hårdare dämpning
Medurs => Mjukare dämpning
Bak
Det går, men är bökigt, att justera bakdämparna när dom är monterade. Justering sker genom att dämparstången trycks i botten på dämparen och därefter vrids tills två "klor" greppar i botten på dämparen. För justering vrids sedan dämparstången/dämparen medan stången hålls i bottenläge. Detta går alltså att göra med dämparen på plats (tex genom att övre infästningen lossas), även om det är knepigt.
Vridning av dämparstången MEDURS => Hårdare dämpning
Vridning av dämparstången MOTURS => Mjukare dämpning
1,5 varv blir mycket hårt och på gränsen till för stötigt för normal körning, iaf så länge dämparen är ny (efter ca 5000 mil kan man behöva justera upp dämpningen för att få samma hårdhet).
Skruva inte mer än 1 varv om du inte vet vad du gör, det räcker antagligen för de allra flesta. Dessutom är inte hårdare dämpning synonymt med bättre väghållning/grepp i alla lägen...
Jocke
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]