Vart fäster man lämpligast bälteslåset när man satt in...
- Corleone
- Turbo-Poster
- Posts: 665
- Joined: 2004-03-29 18:18:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Norrköping
- Contact:
Vart fäster man lämpligast bälteslåset när man satt in...
...ny Sparco stol? Bälteslåset sitter ju i orginalstolen från början.
Ska man bulta i kardantunneln, nytt fäste i stolen eller...?
Ska man bulta i kardantunneln, nytt fäste i stolen eller...?
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo
-
- S-Poster
- Posts: 59
- Joined: 2004-03-29 09:07:43
- Bilmodell: VW Golf GTI 16V
- Årsmodell: 1988
- Location: Furulund/Skåne
- Contact:
Jag köpte en sådan här (nr 24)
http://hem.bredband.net/b154780/seat.jpg
Hålen passade inte så man fick borra nya.
Kostade ca 150:-
http://hem.bredband.net/b154780/seat.jpg
Hålen passade inte så man fick borra nya.
Kostade ca 150:-
-
- Turbo-Poster
- Posts: 457
- Joined: 2004-03-29 16:03:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: furulund/skåne
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 59
- Joined: 2004-03-29 09:07:43
- Bilmodell: VW Golf GTI 16V
- Årsmodell: 1988
- Location: Furulund/Skåne
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 457
- Joined: 2004-03-29 16:03:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: furulund/skåne
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 59
- Joined: 2004-03-29 09:07:43
- Bilmodell: VW Golf GTI 16V
- Årsmodell: 1988
- Location: Furulund/Skåne
- Contact:
Svårt att förklara, men jag provar
Hålen på vinkeln nådde inte in till hålen i skenan så jag borrade nya hål närmre "kanten" på vinkeln, om du förstår hur jag menar.
Jag har för mig att det var så, gjorde det för ca ett år sedan.
Kommer inte ihåg hur tjock den var men jag gissar på 3mm då brickorna som du ser på bilden (nr 27) är 3mm tjocka.
Hålen på vinkeln nådde inte in till hålen i skenan så jag borrade nya hål närmre "kanten" på vinkeln, om du förstår hur jag menar.
Jag har för mig att det var så, gjorde det för ca ett år sedan.
Kommer inte ihåg hur tjock den var men jag gissar på 3mm då brickorna som du ser på bilden (nr 27) är 3mm tjocka.
- Corleone
- Turbo-Poster
- Posts: 665
- Joined: 2004-03-29 18:18:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Norrköping
- Contact:
Verkar som att bulta i kardantunneln med stor tjock plåt på baksidan är det rätta. Med tanke på de krafter som kan komma ifråga så ska man nog inte chansa på stolsfästet om man inte håller sig till orginalgrejer.
Tack för era synpunkter!
Tack för era synpunkter!
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Jag tror nog att det även kan bli bra med att fästa i stolsskenan just för att det original sitter där.
På min 951 -90 med elstol sitter bältesfästet svetsat i övre delen av skenan, det innebär att skenan och infästningen av skenan i karossen måste vara anpassad för att ta att kraften vid en krock. Om man istället för det svetsade fästet gör ett eget bockat i tex 3-5 mm plåt (här borde man kolla med SBFs regler vad man skall ha) och fäster detta under eller över skenan borde ju kraften fördelas som på originalstolen.
Eller tänker jag fel ?
Man kan ju till och med bocka en längre plåt så att även den främre skruven genom skenan fäster den ?
Bilprovningen kan väl om man har otur bli kinkiga över flyttade fästen men det viktigaste är ju att det sitter på ett säkert sätt .
Att bulta i kardantunneln borde ju vara utmärkt men också mera jobb.
Glöm inte att 4-punktsbälten inte är nått vidare pga underglidingsrisken, 6-punkt skall det vara.
/Dea
På min 951 -90 med elstol sitter bältesfästet svetsat i övre delen av skenan, det innebär att skenan och infästningen av skenan i karossen måste vara anpassad för att ta att kraften vid en krock. Om man istället för det svetsade fästet gör ett eget bockat i tex 3-5 mm plåt (här borde man kolla med SBFs regler vad man skall ha) och fäster detta under eller över skenan borde ju kraften fördelas som på originalstolen.
Eller tänker jag fel ?
Man kan ju till och med bocka en längre plåt så att även den främre skruven genom skenan fäster den ?
Bilprovningen kan väl om man har otur bli kinkiga över flyttade fästen men det viktigaste är ju att det sitter på ett säkert sätt .
Att bulta i kardantunneln borde ju vara utmärkt men också mera jobb.
Glöm inte att 4-punktsbälten inte är nått vidare pga underglidingsrisken, 6-punkt skall det vara.
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
Who is online
Users browsing this forum: No registered users