Kraftigt pulserande ABS - och slingriga inbromsningar

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Torbjorn968
Addict
Bilmodell: Saknar en Porsche

Kraftigt pulserande ABS - och slingriga inbromsningar

#1 Post by Torbjorn968 »

Inbromsningarna på Sviestad från 200 till typ 60 km/h efter rakan är lite spännande. Ännu mer spännande är det när bakvagnen blir lätt och slingrig. Det finns olika skolor om inbromsning, att hålla sig innan ABS ingrepp eller att låta ABS göra jobbet. Att diskutera detta är inte mitt syfte i denna tråd: jag har valt den första vägen.

När jag gör det puserar bromspedalen kraftigt. Att köra långlopp med en M 3 E 36 gav en helt annan ABS upplevelse, ett mycket mjukt ingrepp. Så jag funderar: är det så att 968ans system är ganska ruft och M3ans mer utvecklat, eller är det min bil som har sin egen "karaktär" här.

Vidare är bakvagnen ordentligt slingrig, beroende på vem du pratar med så beror det på stora frambromsar och: att bakvagnen bromsar för hårt, eller att den bromsar för löst. Skall prova med Mintex bak för att minska bromseffekten nästa gång och se hur det är. Om det motsatta gäller så är det grågan om att byta bromsreduceringsventil. Berättar hur det går!

T
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

Maxx
Addict
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994

Re: Kraftigt pulserande ABS - och slingriga inbromsningar

#2 Post by Maxx »

"Provade" ABS:en förra veckan en tidig morgon på väg till jobbet ... och jag tyckte att systemet är långsamt och slår rätt "hårt", inte alls som på modernare bilar (dock har de inte varit några sportbilar).
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

jonaslarsson
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Re: Kraftigt pulserande ABS - och slingriga inbromsningar

#3 Post by jonaslarsson »

jag upplever precis samma sak på min har bytt till ate 6.sl bromsvätska som är mycket tunnare och skall snabba upp systemet skall bli intresant att prova detta till helgen. jag har även gjort rent mina abs sensorer från jag körde sist dom va väldigt smutsiga så det kan kanske va en grejej till att det reglerar så konstig och bilen slingrar sig.
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

Post Reply