Är det bara jag som tycker att diskussionen är förvirrad och innehåller alldeles märkliga begrepp?
Koppla ihop "framtyndghet" med däckdimensioner? (viktfördelning kan inte påverkas av däckdimsionen...)
Eller "framtyngdhet" med ihoptryckta fjädrar?
Är det ingen som reflekterat över att aktuell fälguppsättning antagligen är framtagen till en helt annan bil? Nämligen en bil med 65% av vikten bak?
Jag har kört med massor av olika kombinationer av hjul och dimensioner på räserbana, kortfattat hävdar jag med bestämdhet att däckdimensionerna är mycket mindre inverkan än man för intrycket när man läser på diverse forum. Däremot påverkar vilket däckmodell mycket, en del funkar bra när det är +5°, andra när det är +30°C etc. Detta gäller räserbanan, på gatan blir effekten av detta minimal
Rullomkretsen kan naturligtvis påverka växlingspunkterna pga annorlunda utväxling ned i backen, men att "utväxlingen är noga anpassat till däckdimensionen" har i praktiken, på räserbanan, väldigt liten betydelse. På gatan har då detta ännu mindre betydelser.
Utan att ha provat själv, så kan jag föreställa mig inverkan av stommarna kan har signifikans. Ett däck som är anpassat för högre last är kanske stabilare i däcksidan?
Däck samt fälg, tips ideer mottages
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Re: Däck samt fälg, tips ideer mottages
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Re: Däck samt fälg, tips ideer mottages
Ojdå, där var en sida till!
Om man vill uppnå en specifik effekt av att ändra offset så behöver man nog hålla koll på vad man utgår ifrån. Har man negativ skrubbradie och vill ha in lite mer krafter i ratten så är inte lite lägre ET rätt väg antagligen. Men har man postiv så kan det ju vara det.
Om man vill uppnå en specifik effekt av att ändra offset så behöver man nog hålla koll på vad man utgår ifrån. Har man negativ skrubbradie och vill ha in lite mer krafter i ratten så är inte lite lägre ET rätt väg antagligen. Men har man postiv så kan det ju vara det.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
-
- Turbo-Poster
- Posts: 414
- Joined: 2008-10-25 13:30:14
- Bilmodell: 944 -85B
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Däck samt fälg, tips ideer mottages
Det där är jag nyfiken på, då jag ska köpa nya däck till bilen och vill ha något som inte viker sig som många gatdäck gör när man kör lite "aktivt"Pär Hylander wrote: Utan att ha provat själv, så kan jag föreställa mig inverkan av stommarna kan har signifikans. Ett däck som är anpassat för högre last är kanske stabilare i däcksidan?

Who is online
Users browsing this forum: No registered users