Är inte själva poängen med en lägre utväxling att ändra storleken på kronhjulet? Eller vilka delar är det som utgör själva slutväxeln? och vad måste man byta?Matte_968 wrote:Har också jagat lägre slutväxel till min 968 och tittat på Audis 01E lådors utväxlingar...jonaslarsson wrote:billigaste alternativet är nog att försöka hitta en 4.375 slutväxel från någon audi komplett låda på skroten blir billigare än den där 4.25 slutväxeln från californian motorsport.
Jag hade svårt att få tag på diametern på kronhjulet på Audilådorna, så jag köpte en rasad låda (från 2,5 tdi framhjulsdriven) för att se om grejerna kan passa. Det gör dom inte... 968:an har samma "växellåda" (drev 1-6 (utom utväxlingarna), gafflar mm) som Audi 01E, MEN slutväxeln är mindre på audilådorna!
Både mindre diameter på kronhjul, färre skruv mellan kronhjul-diff och klenare lager till diffen (bakom medbringarna).
Kan ju vara logiskt då Audis S-modeller med hög effekt alltid driver på fyra hjul = ca 50% av vridet på främre slutväxeln.
Så, tyvärr kan man inte använda utbudet av Audis pinjong/kronhjul till 6-växlade 01E i 968.
slutväxel till 968
-
- Turbo-Poster
- Posts: 414
- Joined: 2008-10-25 13:30:14
- Bilmodell: 944 -85B
- Location: Örebro
- Contact:
Re: slutväxel till 968
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: slutväxel till 968
Vänta nu. Du kan ju inte ändra bara ett drev - det funkar ju inte så ju.... Det går inte att få ihop drevsatser med samma delningsdiameter och modul - men olika utväxling. Det går liksom inte... Eller - ingen har lyckats hittills... Finns säkert nån fransman som lyckats, men ingen annan iaf. Nåväl, nog om det, det går int...
Det du byter är kronhjul OCH pnjong. Dessa måste sedan justeras in korrekt för annars kommer du köra slut på dem tämligen omgående. Man får inte (för det är förbjudet enligt de högre makterna) ta en pinjong från en låda och ett kronhjul från en annan - de nöts in i varann och får endast bytas parvis.
Såg en annons nu på porsche.nu där en herre hävdar att Audi's 01E är "samma" som Porsche 968. Det är det ju, precis som det står i denna tråd, INTE.
944 hade ju som alla vet den sk 016 lådan. I 944 utförande hade den ett främre hus som kom från en 4-växlad Audi (typ) och innehåll från en 5-växlad Audi UTOM ingående axeln - mellan huset kommer också från 5-petade Audi lådan.
Audi tog nästa steg med lådorna '89, då kom en förstärkt 016 i Audi V8 - splinsen på ingåande axeln fick nu samma splines som 944 016 hade haft sedan dag 1. I övrigt behöll man lådan intakt. Lite skillnader på härdning av axlar och drev, inget stort.
Nästa stora steg kom 92 i och med introduktionen av S4 - då dök 01E lådan upp. Den har vissa delar gemensam med 016, tex synkringar, men hus och axlar är stöddigare. Den har också grova splines in i lådan. Diffen och kronhjul/pinjong skiljer mot 016, grövre även här. Även budget lådan, 01A, fick den nya grövre delningen på ingåande axel, men i övrigt behöll man innehållet från 012 lådan.
I och med 968 så tog man en 01E FWD som bas. Men, huset skiljer - finns ingen likhet med Audi huset. En 944 låda ser ju faktiskt ännu ut som en Audi låda - 968-lådan har tex inte samma gjutning kring "kopplingskåpan" - den finns typ inte kvar längre... Diff, lagring, pinjong/kronhjul är ännu grövre än Audi 01E - det är ju därför GT3 diffar passar i 968:an... Det här medför att ungefär allt skiljer jmf med Audi - skulle dock tro att det fortfarande är 016 synkringar i lådan... Ska dubbelkolla i PET senare.
Det vore intressant att testa använda en Audi 01E, som ju är stadigare än en 944 016, i en 944. Det första man fastnar på är att hålet för slavcylindern inte sitter på samma ställe på 01E och Audi 4-växlat (alltså det hus som 944 har!!!). Och vad spelar då det för roll?? Jo, det är ju detta hål som används för växellänkaget på våra bilar. Det kommer inte att vara i linje längre, och riksen är då att det inte riktigt går att få ihop. Lösbart, men inte bolt-on. Nästa sak är att även om ingående axeln kommer att ha rätt splines så kommer den även att vara gjord för att ha en koppling på sig - det skiljer lite, inte mycket, men lite grann. Det kan funka, det kan bli problem - inte hunnit kolla det.
Sen kommer vi ju till nästa tråkighet. Utväxlingar. Till FWD lådorna finns i stort sett bara diesel utväxlingar att tillgå - gigantiska stegväxlar och okej slutväxel. Resultat? Revdropp mellan växlingar som är för stort för att det ska vara roligt och toppfart som en scudmissil... Användbart? Nja, inte på bana....kanske i en turbo-kärra iofs...
Man skulle ju kunna ta en 4wd låda och modda, då har du ju möjlighet att ta tex en Allroad låda som har 4.375... men, den vanligaste utväxlingen på 01E är 4.11:1, det tror jag skulle kunna lira....
Ärligt talat, 968 är så motorsvaga så att den grövre pinjongen och lagringen som 968 01E har jmf med Audi 01E känns onödig. Det borde inte vara några problem alls att köra med an Ådi lådda faktiskt....
Ursäkta trådkap...
Det du byter är kronhjul OCH pnjong. Dessa måste sedan justeras in korrekt för annars kommer du köra slut på dem tämligen omgående. Man får inte (för det är förbjudet enligt de högre makterna) ta en pinjong från en låda och ett kronhjul från en annan - de nöts in i varann och får endast bytas parvis.
Såg en annons nu på porsche.nu där en herre hävdar att Audi's 01E är "samma" som Porsche 968. Det är det ju, precis som det står i denna tråd, INTE.
944 hade ju som alla vet den sk 016 lådan. I 944 utförande hade den ett främre hus som kom från en 4-växlad Audi (typ) och innehåll från en 5-växlad Audi UTOM ingående axeln - mellan huset kommer också från 5-petade Audi lådan.
Audi tog nästa steg med lådorna '89, då kom en förstärkt 016 i Audi V8 - splinsen på ingåande axeln fick nu samma splines som 944 016 hade haft sedan dag 1. I övrigt behöll man lådan intakt. Lite skillnader på härdning av axlar och drev, inget stort.
Nästa stora steg kom 92 i och med introduktionen av S4 - då dök 01E lådan upp. Den har vissa delar gemensam med 016, tex synkringar, men hus och axlar är stöddigare. Den har också grova splines in i lådan. Diffen och kronhjul/pinjong skiljer mot 016, grövre även här. Även budget lådan, 01A, fick den nya grövre delningen på ingåande axel, men i övrigt behöll man innehållet från 012 lådan.
I och med 968 så tog man en 01E FWD som bas. Men, huset skiljer - finns ingen likhet med Audi huset. En 944 låda ser ju faktiskt ännu ut som en Audi låda - 968-lådan har tex inte samma gjutning kring "kopplingskåpan" - den finns typ inte kvar längre... Diff, lagring, pinjong/kronhjul är ännu grövre än Audi 01E - det är ju därför GT3 diffar passar i 968:an... Det här medför att ungefär allt skiljer jmf med Audi - skulle dock tro att det fortfarande är 016 synkringar i lådan... Ska dubbelkolla i PET senare.
Det vore intressant att testa använda en Audi 01E, som ju är stadigare än en 944 016, i en 944. Det första man fastnar på är att hålet för slavcylindern inte sitter på samma ställe på 01E och Audi 4-växlat (alltså det hus som 944 har!!!). Och vad spelar då det för roll?? Jo, det är ju detta hål som används för växellänkaget på våra bilar. Det kommer inte att vara i linje längre, och riksen är då att det inte riktigt går att få ihop. Lösbart, men inte bolt-on. Nästa sak är att även om ingående axeln kommer att ha rätt splines så kommer den även att vara gjord för att ha en koppling på sig - det skiljer lite, inte mycket, men lite grann. Det kan funka, det kan bli problem - inte hunnit kolla det.
Sen kommer vi ju till nästa tråkighet. Utväxlingar. Till FWD lådorna finns i stort sett bara diesel utväxlingar att tillgå - gigantiska stegväxlar och okej slutväxel. Resultat? Revdropp mellan växlingar som är för stort för att det ska vara roligt och toppfart som en scudmissil... Användbart? Nja, inte på bana....kanske i en turbo-kärra iofs...
Man skulle ju kunna ta en 4wd låda och modda, då har du ju möjlighet att ta tex en Allroad låda som har 4.375... men, den vanligaste utväxlingen på 01E är 4.11:1, det tror jag skulle kunna lira....
Ärligt talat, 968 är så motorsvaga så att den grövre pinjongen och lagringen som 968 01E har jmf med Audi 01E känns onödig. Det borde inte vara några problem alls att köra med an Ådi lådda faktiskt....
Ursäkta trådkap...
-
- Turbo-Poster
- Posts: 414
- Joined: 2008-10-25 13:30:14
- Bilmodell: 944 -85B
- Location: Örebro
- Contact:
Re: slutväxel till 968
Henka_E; Vet inte om du svarade till mig ang. Pinjong och kronhjul, men jag vet mycket väl att dessa måsta matchas ihop, det jag tänkte på var hur utväxlingen förändras, rent fysiskt, vad är skillnaden på ex. 4,375 och 4,11:1 som du nämnde? Är det storleken på kronhjulet som skiljer? självklart måste även pinjongen flyttas med.
Finns det Synkringar till Audilådorna som passar i en 944N/A låda från -85? Exempelvis tvåans växel?
Finns det Synkringar till Audilådorna som passar i en 944N/A låda från -85? Exempelvis tvåans växel?
-
- S-Poster
- Posts: 109
- Joined: 2008-08-02 18:36:50
- Contact:
Re: slutväxel till 968
Finns det nån kortare audi slutväxel som passar till 944 lådan?
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: slutväxel till 968
Inte till 944S2, Turbo eller 968 tyvärr då samtliga dessa har grövre pinjong lagring än Audi hade - har för mig att dessa har Audi 01E size på grejjerna - men tyvärr passar inte pinjongen från 01E i 016...J.J wrote:Finns det nån kortare audi slutväxel som passar till 944 lådan?
-
- S-Poster
- Posts: 109
- Joined: 2008-08-02 18:36:50
- Contact:
Re: slutväxel till 968
Till 2,5naHenka_E wrote:Inte till 944S2, Turbo eller 968 tyvärr då samtliga dessa har grövre pinjong lagring än Audi hade - har för mig att dessa har Audi 01E size på grejjerna - men tyvärr passar inte pinjongen från 01E i 016...J.J wrote:Finns det nån kortare audi slutväxel som passar till 944 lådan?
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: slutväxel till 968
California Motorsport (google) har visst andra drevsatser till 968. Kolla vad som bjuds där. Vad jag vet så har de andra utväxlingar till femman och sexan och båda är åt fel håll mot vad du söker men vem vet vad de kan fixa.
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: slutväxel till 968
Då funkar Audi 100 grejjerna rakt på - de börjar dock bli svåra att hitta numera, men det är billiga grejjer...J.J wrote:Till 2,5naHenka_E wrote: Inte till 944S2, Turbo eller 968 tyvärr då samtliga dessa har grövre pinjong lagring än Audi hade - har för mig att dessa har Audi 01E size på grejjerna - men tyvärr passar inte pinjongen från 01E i 016...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users