Montera säkerhetstank i bilen?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
RPM2006
S2-Poster
Bilmodell: 944

Montera säkerhetstank i bilen?

#1 Post by RPM2006 »

Tjooo.

Fick en liten idé om att ta bort originaltanken och montera en säkerhets tank (nått likt denna: http://www.dalhems.se/Product.aspx?guid ... 1a00abea5d" onclick="window.open(this.href);return false;) i bilen, montera fast den vid revervhjulet e.d. Varför? Det känns som att bränslet är en felkälla för mig. Bränslepumpen hör jag inte alltid (ibland hörs den jätte mcket), sen så läcker det någonstans vid tanken. Sen så är det rätt coolt med en säkerhetstank. Sen får man ju mycket bättre koll, det ger en bättre överblick och lättare att ha koll på det, än idag då allt ligger gömt.

Ang hur jag har tänkt att koppla:
I botten finns två nipplar. Den ena pluggar man igen, den andra är givetvis för matningen fram till motorn. Ovanpå finns det en nippel, så där får man sätta dit en till för att att AN6-nippeln blir till en ventilationsslang som går ut ur bilen, och en AN8-nippel till returen från motorn. På matningen frammåt sätter man en ny bensinpump.

Men hur är det med SBP? Har mailat SBP men kommer inte få svar fören på måndag/tisdag. Dalhems säger att det mest beror på varje besiktningsman tycker. Men om man gör en grym montering, drar dit rör och slangar med gummiklädda klammer, tar ut bränslerören såmfort det bara går ut ur cupén, vad tror ni de säger?

bergodalvana
Addict
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986

Re: Montera säkerhetstank i bilen?

#2 Post by bergodalvana »

Det är inte lättare att byta bensinpump (om den skulle vara kass) istället för att krångla med att byta tank?
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

RPM2006
S2-Poster

#3 Post by RPM2006 »

bergodalvana wrote:Det är inte lättare att byta bensinpump (om den skulle vara kass) istället för att krångla med att byta tank?
Jomen visst, men det läcker någonstans också, så svårt att se vart. Tanken måste ändå ned då jag vill byta ut alla rör och slangar. Men är mest intresserad av vad SBP egentligent ycker om sånthär.

Cédric
Addict
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980

#4 Post by Cédric »

Inte för att vara neggo men det känns som ett totalt meningslöst byte. Orginaltankens konstruktion är riktigt bra med avseende på baffling och dyl. Dessutom sitter den ju avsevärt smidigare än en fyrkantig låda som är rätt svårplacerad. Köp en ny pump på ebay för kafffepengar och köp lite nya rör hos närmsta vvs snubbe. Jag ser faktiskt mest nackdelar med att byta tank.

JBlom
Addict
Bilmodell: VW Typ3 Squareback

#5 Post by JBlom »

Bensin får inte vara i samma utrymme som föraren. Så du måste bygga undan den isåfall. Tror nog det blir enklast med en fräsch originaltank.
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

RPM2006
S2-Poster

#6 Post by RPM2006 »

Fortfarande var det bara en tanke jag fick och det jag är intresserad över att få veta är om det egentligen finns några regler överhuvudtaget för vad som gäller.

Ser själv mest nackdelar med att ha en tank i bilen, det luktar, man spiller, man måste öppna bakluckan varje gång, tar plats osv.

Så, nu stuntar vi i detta.

Lapponia
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#7 Post by Lapponia »

Jänkarna har problem med läckande bensintankar. De spricker i pressningen på tankens ovansida som man vanligtvis inte kommer åt. Det finns ingen säker och bra metod att laga dessa sprickor och man riskerar att spränga sig själv i luften om man inte är Väääldigt försiktig.
Bränslepump med högt ljud är tecken på att den är på väg till Ferdinand (utgår fån att han är i himlen) ganska snart. Det är mycket skit i pumpens interna filter på ingångssidan som man inte kan se och bränsleflödet genom pumpen är dåligt även om trycket kan verka bra. Riv ut pumpen och köp från BilTema art.nr 52-203.
Det blir närmaste dödstyst efter bytet och motorn startar snabbt eftersom det också finns en ny backventil på pumpen som håller trycket uppe under vila.
Egentligen ska man också byta filtret direkt på tankens utgångssida. Pelikan parts har filtret för 45 USD vilket jag tycker är dyrt. Vet inte om det finns att få tag på i Sverige. :D
Lapponia

Cédric
Addict
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980

#8 Post by Cédric »

52-203 ser inte alls ut att vara rätt grejer, ser ut att vara en lågtryckspump för elektroniska sprut. Vilken är pressningen på ovansidan? jag såg inga tendenser tilll något sådant. Skulle i så fall vara om rosten bitit för hårt i fogen mellan övre och undre tankhalvan..

Lapponia
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#9 Post by Lapponia »

Aj, aj, aj. Jag skulle ha sett efter bättre än att utgå från vad jag trodde var 944. Sorry :oops:
Lapponia

Post Reply