Kylarslangen som går från kylarn till toppen sprack under tomgångskörning i torsdags.

Till problemet:
Bytte slangen och fyllde på kylarvätska igen, fick i ca 2 liter. Sedan efter körning såg det okej ut...
Dock när jag skulle kolla till bilen igen dagen efter så var det nästan tomt i behållaren, men inget hade runnit ut på backen... Så fyllde på igen.. totalt nu ca 4 liter. startade igen och den gick bra, håll temperaturen. Sen lämnade jag bilen i ca 15min och när jag kom tillbaka var det nästan tomt igen... började misstänka någon läcka in i motorn eller värmepaketet men tycke inte att det borde läcka in där när bilen är avstängd. Nu hade jag ingen mer kylarvätska och var tvungen att lämna bilen i Uppsala för att ta mig hem till Norrköping. hoppas någon kan hjälpa mig hitta en lösning innan jag åker upp till Uppsala igen.
Vet någon hur mycket vätska det går i kylarsystemet, hoppas det bara har varit någon luftficka eller isbildning som gjort att inte allt runnit ner ordentligt... eller i värsta fall topplocks packningen.
Så undrar om någon har ett svar på detta problem eller iaf vet hur mycket kylarvätska det går i??
tackar på förhand för hjälp.