Topp-packning?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Chaan
S-Poster
Posts: 133
Joined: 2004-12-10 20:07:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#31 Post by Chaan »

Tack för respons.

Min topp hade iaf inte bränt fast.

Angående dragningen så står det i Haynes att man drar toppen igen efter 1500km. Hur mycket man nu ska lita på den boken :shock:

Nu är det såhär att jag satt ihop motorn igen men den ryker från grenrörs-trakten.

Jag gissar att jag satt kamdrevet fel mot veven. Det står nämligen inte i Haynes vilket svänghjulsmärke man ska ställa kamdrevet mot. Jag har antagit att man ställer svänghjulet på 0 eftersom det verkar mest rimligt. Kamdrevets märke mot ventilkåpans pekare går dock inte att missta sig på.

Det här citatet från 924board tyder på att jag antagit fel som satt den på 0.

"Oh also I had it set to 0 before the cam and header and it ran like crap."

Han skriver också att den blev het om grenröret...

Så då är frågan om veven ska stå på 10 eller på -10 ?
Last edited by Chaan on 2005-03-18 13:00:45, edited 1 time in total.

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#32 Post by Pär Hylander »

nä , mot noll tror jag

När man spillt olja på grenrör och avgasrör dat det en bra stund innan det rykt färdigt. Typ en kvart eller så
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

såhär står det ang. åtdragning

#33 Post by 931Melander »

Tightening Specifications - Cylinder Head Bolts • 924
Tightening sequence for cylinder head



Tightening specifications using the turning angle method-924-inductlon engine
Tightening is performed in two stages, following the sequence shown in the diagram at each stage. Reverse sequence when undoing the bolts.
Turning angle tightening method
Tightening in two stages (with screws with internal serrations)
1st stage 65 Nm
2nd stage 180°= 1/2 tum
Tightening specifications for cylinder head bolts - 924 turbo
1. Tighten cylinder head bolts in prescribed sequence, in stages, to 40 Nm, 80 Nm and 110 Nm.
2. Retighten cylinder head bolts after at least 60 minutes (to allow for settling of cylinder head). To do so, loosen bolt no. 1 (see tightening sequence) approx. ½ a turn and tighten to 110 Nm. Repeat this procedure with the remaining bolts in the prescribed sequence. Bring engine up to operating temperature (oil temperature approx. 80° С). Allow engine to cool and give cylinder head bolts a final tightening as described under 2.

Sedan ang. kamaxel mot vev så ska ju märket på kamaxeln och märket på vevaxeln vara på noll. Sedan kan du ju ha tändningen ett varv fel, men då startar ju inte bilen. När du fått igång den ställer du ju tändningen, med lampa eller på känn.

Fredde
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users