Fortsatta kylproblem

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Kangaroo
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Fortsatta kylproblem

#1 Post by Kangaroo »

Fick ju tina upp min bil efter lite issörja i kylsystemet. Det gick bra och nu, med någon liter mer glykol, så har det inte varit några problem.

Idag när jag skulle iväg så klämde jag på alla slangar jag kom åt, med tanke på att det var den kallaste natten hittills. Inga problem, skönt tänkte jag. Skönt det ska bli att få starta bilen och få lite värme så att jag slipper -20. Trodde jag ja.

Började känna att något var fel när jag efter ett tag inte hade någon värme i kupén. Temperaturen var dock helt normal, men jag vände hemåt direkt då något måste vara fel. Höll koll på tempen hela tiden och allt var lugnt till sista korsningen på vägen hem så är inte tempen fullt så normal längre. Den är mer åt det för varma hållet. Dödade motorn direkt och rullade in utanför huset.

Upp med huven och eh.. vart har vattnet tagit vägen. Det fanns där när jag började åka och lagom mängd av det, men nu, not so much. Ser ut som att det har kommit en del vatten från expansionskärlet, dock inte några läckor där i alla fall.

Är det här tecken på en ispropp någonstans? Vad kan biverkningarna bli av det här? Slagen topp i värsta fall?

Antar att det är fylla på glykol, lufta systemet och få värme i det så att man säkert vet att det inte sitter någon ispropp någonstans?

Vet att det här är lite allmänt och inte just Porsche-teknik och det är sånt som man borde fixa själv utan problem, men som rätt ny på det här med bilägande och bilproblem så vill jag inte göra något dumt som förstör mera, så hoppas att ni står ut med lite dumma frågor. :)
Emil Sällberg

Mats Jacobsson
Addict
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej

#2 Post by Mats Jacobsson »

Har varit ute för att värmeelementet fruset medan motorn fungerat med normal temperatur.
Det var en Volvo 245 som jag hade som service bil. Det var -25 när vi började åka en torsdags kväll hem från Solna mot Linköping. Motor temperatur normal men ingen värme i bilen. Vi stannade flera gånger för att kolla vatten men det saknades inget. Vid Järva krog gick vi in för att värma oss med en kopp kaffe och låta bilen stå i ca 20 min i tron om att detta skulle hjälpa. Men det var som förut. Att sitta med helt Helly Hansen ställ för att hålla värmen var inte kul. Innan Nyköping klättrade min kollega bak i bilen för att skruva på skärbrännaren på tuberna för att tända den så vi kunde få lite värme. När han var över så släppte proppen och det kom värme. Gissa om vi vart glada då :)

Har du möjlighet att slänga in en Kupévärmare i bilen några timmar?
Skulle tro att du kan tina upp den. Fyll på med Glykol ordentligt.
När bilen har blivet varm så starta den och kör den varm, fyll på vatten om det saknas.

Så kruxet är att hitta ett ställe där du kan få in ström i bilen samt en Kupévärmare.
Om du inte har det så har jag en du kan få låna :)
Du vet var jag bor, hemma hela dagen.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

Patrik Börjesson
Turbo-Poster
Bilmodell: 944 -85B

#3 Post by Patrik Börjesson »

Hade du tömt systemet innan du fyllde med glykol? och har du kört bilen sedan dess?
Kolla så den inte ryker mer än vanligt, kan vara svårt nu när det är så kallt iof, men försök se så det inte är vatten i avgaserna, då är det topplockspacknings byte som gäller.

Mats Jacobsson
Addict
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej

#4 Post by Mats Jacobsson »

Patrik Börjesson wrote:Hade du tömt systemet innan du fyllde med glykol? och har du kört bilen sedan dess?
Kolla så den inte ryker mer än vanligt, kan vara svårt nu när det är så kallt iof, men försök se så det inte är vatten i avgaserna, då är det topplockspacknings byte som gäller.
Så sant, glömde att nämna detta :oops:
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

Kangaroo
S-Poster

#5 Post by Kangaroo »

Nej, jag tömde inte systemet efter slasket. Däremot gjorde en ful lösning genom att ta bort expansionskärlet och slangen till kärlet, för att därefter fylla på med glykol. Kört bilen har jag gjort, mycket och utan problem.

Även om jag har reagerat på att jag tycker att den ryker mer än vad jag tycker den borde, men har skrivit bort det på kyla, att den går lite fett på tomgång och helt enkelt gammal bil.

Efter att jag stannade bilen när den blev för varm idag så har jag endast kört den så att inte stod helt i vägen, då med påfyllt expansionskärl.
Emil Sällberg

jerker67
Addict
Bilmodell: 944N/A -84

#6 Post by jerker67 »

du har säkert en liten propp i värmepaketet bara
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

Patrik Börjesson
Turbo-Poster

#7 Post by Patrik Börjesson »

jerker67 wrote:du har säkert en liten propp i värmepaketet bara
Vart har då all Glykolblandning tagit vägen?? :?
Jag skulle nog ha fyllt på igen och kört, försvinner det mer utan att det läcker så får du nog fundera på att kolla toppen. :?

Kangaroo
S-Poster

#8 Post by Kangaroo »

Kan som tur var rapportera att det inte verkar vara några läckor. Bilen ryker lite lätt på tomgång (som de flesta andra bilar jag sprang på vid rödljusen) och när man väl kör så är det inget, eller i alla fall så lite att det inte syns i backspegeln.

Innan jag lämnade bilen igår så fyllde jag expansionskärlet. Allt detta hade åkt in i systemet. Fyllde på ytterligare idag och nu så verkar nivån vara så stabil som den ska vara. Luftade också av systemet så gott jag kunde. Har sedan dess kört bilen cirka 10 mil över en och en halv timme. Temperaturen har hållit sig stabil hela tiden. Vattennivån likaså.

Tror som Jerker skrev att det helt enkelt var en ispropp. Tack för alla tips och tack Mats för erbjudandet. Trevligt att det här forumet finns så att jag kan springa och få hjälp när jag börjar oroa mig över att något är fel med bilen, även fast det är dumma och lätta frågor.
Emil Sällberg

Patrik Börjesson
Turbo-Poster

#9 Post by Patrik Börjesson »

Skönt att det inte var värre. Får hoppas den hänger ihop för dig nu då.

Post Reply