posse944 wrote:Upptäckte idag när jag körde att spänningsmätaren var nere på 10 volt och den fortsatte bara neråt närbilen var igång.
Bestämde mig därför att mäta på batteriet när bilen var avstängd, då visade den 11,56 volt cirka.
När bilen var igång gick det ner till 10volt ungefär.
Borde inte generatorn göra att jag får en mätning på ca 13 volt när bilen är igång?
Någon som förstår sig på problemet? Kan det vara batteriet som är dåligt?
Batteriet byttes i somras så tycker inte att det borde krångla
Visst bör du ha en laddningsspänning på ca 14 volt om generator och tillhörande kablar är ok, förmodligen så är laddningsregulatorn defekt.
Nu är ju batteriet rätt så nytt, men din felbeskrivningen, låg laddningsspänning kan också bero på ett mycket urladdat och sulfaterat batt. Men det är väl bara och ladda upp det och prova i så fall, kör belastningstest.....
Har laddat upp batteriet och det verkar vara intakt, ger ca 14 volt. Monterade det i bilen igen. När motorn är igång mäter jag endast cirka 12 volt och batteriet laddas ut saaaktaaaa. Tror på laddningsregulatorn. Ska byta den imorrn så får vi se vad som händer...
Tackar för svar
Porsche är en livstil...
Nuvarande bil:
Porsche 944 -88 2.5L Azuritblå
Tidigare bilar:
VW bubbla 1969 :-)
Hittade felet idag när jag tänkte byta laddningsregulatorn. Upptäckte att en skruv till staget som håller upp generatorn var borta,vilket gjorde att remmen blev nästan helt lös. Så generatorn hade tydligen bara snurrat lite grann vilket genererade en dålig laddning.
Så problem löst
Porsche är en livstil...
Nuvarande bil:
Porsche 944 -88 2.5L Azuritblå
Tidigare bilar:
VW bubbla 1969 :-)
Ja du posse, ett sånt här fel borde inte få hända en Porscheägare. I synnerhet då bilarna börjat bli litet till åren och som borde leda till att ofta lyfta på huven och kolla, kolla, kolla...... nästan i all oändlighet. Det är inget underverk vi kör omkring med vad jag vet och är ledsen om jag tar dig ur den villfarelsen, ha, ha. Men det är alltid trevligt om man hittar enkla orsaker som i ditt fall.