Trimning 2,5l

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Stilling
S-Poster

Trimning 2,5l

#1 Post by Stilling »

Jeg har köpt mig en 944 2,5l

Jeg er ikke umiddelbart i behov for mere power, men men jeg vil gerne orienterer mig om hvad man kan gøre.

Jeg tror dette er ret forum for det :-)

Jeg har hørt og læst at 2,5 motorene er konstrueret så det inte er mycke ekstra man kan få ud af dem med mindre men gör en større rebuild.

Nu er mit indtryk ochså at motorene skulle være utroligt holdbare, så om man skulle gøre noget då skulle det ochså kunne holde.

Men hvad har i af erfaringer med 2,5l findes der nogle easy steps til morepower ?

Henka_E
Addict
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986

#2 Post by Henka_E »

En fråga som är väldigt omdiskuterad faktiskt. Om du inte tänker göra något åt toppen så finns nästan ingen poäng med att byta grenrör eller göra något åt insug. Byta kam gör iaf att den blir lite roligare i karaktären. FeZken är på forumet har chip till 8v som tydligen ger dem lite mera knuff - har dock inte hunnit testa själv men jag tänker nog ta tag i det till nästa säsong.

På min motor är det bytt kam, varvtsoppet har jag själv höjjt till 7200rpm och sen har jag ställt upp soppa trycket för att få den att gå hyfsat ok genom rangen (kollat med bredbandslmabda bara att den inte går utan soppa tex på höga varv). Har ingen aning om vad det ger men mer än original är väl en okej gissning. Jag har fimpat mina balansaxlar och ska klämma i ett lättare svänghjul - inget man tjänar hp på men den blir iaf lite roligare i karaktären.

Gör du lite topp jobb - det råder väl delade meningar om vad man ska gå på först - så öppnar sig nog en ny värld när det gäller grenrör och insug - eller då får du nog motorn att reagera även på detta. Original gjutjärns grenrör är faktiskt inte dåligt alls - men de väger endel...

De flesta kommer att råda dig att byta motor till en S2 eller 968 - det är nog en klok rekomendation för 210hk ur en 8V är sällsynt - å andra sidan så är S2 och 968 motorer inte direkt vanliga och de som finns är oftast dyyyra. De som inte rekomenderar dig att byta motor kommer rekomendera dig att lätta bilen istället - det är nog så man ska se det också... OM man inte prompt vill göra nåt åt motorn - eller kanske byta till en motor som är lite vanligare och billigare/enklare att få ut pulver ur.

safe
Addict
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej

#3 Post by safe »

Billigast i alla lägen är nog att sälja bilen och köpa en s2 eller turbo.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Henka_E
Addict
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986

#4 Post by Henka_E »

Beror ju ganska mycket på vad det är för en n/a också - tex om det är en färdig rejsbil som man fått för vettiga pengar.... Men visst, är det en vanlig gathäck så är det helt klart billigast att satsa på en S2- eller turbo-gathäck!

Stilling
S-Poster

#5 Post by Stilling »

Bilen er betydelig lettere end originalt der er ingenting der vejer for meget i den, det var årsagen til jeg købte den, inte for trimning, det er en track bil som er bygget til dette formål.
Men jeg havde nemlig hørt der inte findes så meget at gøre på 2,5L, det var bare for at få lite ideer, jeg synes allerede der er kommet lidt :-)

Post Reply