Byte till GTbb turbo?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

Byte till GTbb turbo?

#1 Post by Bubby »

Funderar på att montera en garrett GTBB turbo..

Vill gärna ha så mycke info som möjligt innan man hittar på nåt..

Vad krävs/måste moddas?

Vad finns det för delar till det?

Mvh Bubby
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#2 Post by DLS »

Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

#3 Post by Bubby »

Lyfter tråden.. Nån som har nåt mer tips.. behövs väl nån typ av distans för returen o så vad jag hört, o slipa av på motorfästet.. sen stämmer väl inte flänsarna, måste kapas bort o svetsas dit nya.. MVh Christer
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

Olof#L
S-Poster
Posts: 87
Joined: 2007-10-07 11:13:04
Bilmodell: Boxster 987S
Årsmodell: Vet ej
Location: Hasslarp/Helsingborg
Contact:

#4 Post by Olof#L »

Hej!
Är själv helt okunnig på flänsar o dyl. till 951. Men GTBB Turbos finns i en uppsjö olika modeller och utförande. http://www.atpturbo.com/
f.d 944 -84

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

#5 Post by Bubby »

Är inne på en GT28xxR/BB Alt GT30xxR/BB storleksmässigt skall det väl ej vara några problem, det som skiljer är väl dels flänsarna, sen är det väl smalare mellan husen o lagerdelen är väl smalar så man måste ha nån distans för returen mot motorfästet...

Så har jag uppfattat det.. sen vet jag inte hur det är om man måste ha nån oljerestriktor då det r kullagrat eller ej..??

Mvh Christer
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by gurra »

* Det är lättare att få en GT30xx över motorfästet.
* Adapter behövs mellan oljereturen och motorfästet (annat bultavstånd på GTBB)
* Oljerestriktor måste användas på alla kullagrade turbos
* Eftersom turbon inte har samma storlek på centersektionen så räcker det inte bara att byta flänsarna. Turbo hamnar i ett annat läge så man måste justera rörens position också
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

#7 Post by JBlom »

Enklast måste ju endå vara att snida till ett nytt motorfäste och nytt grenrör samt dp! :)
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]