Min 924:a understyr ganska kraftigt vid gaspådrag i kurva. Nu undrar jag om det kan bero på att diffbromsen trycker på så mycket eller om det kan bero på de bredare bakdäcken (225 mot 205 fram). När jag bytte till originaldäcken (205 runt om) tycker jag att understyrningen minskade. Men vädret har varit så dåligt och jag har kört så lite med dessa däck att jag inte har kunnat jämföra ordentligt.
Bilen är annars som brukligt välbalanserad men man känner tydligt hur den vill börja släppa i framvagnen vid gaspådrag. Nån annan som upplevt detta?
924S understyr
-
- Carrera-Poster
924S understyr
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
- Pär Hylander
- Raceputte
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Det är i princip rätt som du skriver, mekanismerna är nog precis så tror jag.
Tyvärr är det väl så att det är attans svårt att få till en inställning som passar överallt. Min lilla erfarenhet visar att justarar man på bilen så att den går bra i en specifik kurva på en bana så kan det bli sämre i annan kurva.
Du kan prova med mer camber fram och kanske lite toe out fram (troligen liten skillnad) eller att ta bort kränghämmaren fram (troligen stor effekt) eller en mjukare fram elller en styvare bak.
Tyvärr är det väl så att det är attans svårt att få till en inställning som passar överallt. Min lilla erfarenhet visar att justarar man på bilen så att den går bra i en specifik kurva på en bana så kan det bli sämre i annan kurva.
Du kan prova med mer camber fram och kanske lite toe out fram (troligen liten skillnad) eller att ta bort kränghämmaren fram (troligen stor effekt) eller en mjukare fram elller en styvare bak.
Pär Hylander
-
- Carrera-Poster
Jag har inga krängningshämmare bak (tror jag, de är väl inte standard på 924S om jag minns rätt). Skulle det kunna hjälpa om man installerade såna?
Undrar fortfarande om det bara förstör balansen om man har större bakdäck. Ser häftigt ut men är det så ändamålsenligt?
Undrar fortfarande om det bara förstör balansen om man har större bakdäck. Ser häftigt ut men är det så ändamålsenligt?
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
- Pär Hylander
- Raceputte
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Förstör är väl fel ord, men visst kan det påverka lite. Min erfarenhet är dock att det inte påverkar så mycket med ett litet dimensionsbyte. Isf tror jag mer att det kan påverka mellan olika frabrikat och typer av däck.
Du kan prova med att ta bort framkrängaren först och prova med det. Tycker du att det blir bättre (förutom mer krängning) så kan du ju prova med krängare både fram och bak. Dock en delikat fråga vilken tjocklek som är lämplig då
Du kan prova med att ta bort framkrängaren först och prova med det. Tycker du att det blir bättre (förutom mer krängning) så kan du ju prova med krängare både fram och bak. Dock en delikat fråga vilken tjocklek som är lämplig då
Pär Hylander
- Mike-DK
- Carrera-Poster
- Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
- Årsmodell: 1992
-
- Carrera-Poster
Råkade läsa igenom en gamla tråd som jag startat o har helt missat ovanstående inlägg. Jag gjorde nämligen detta först för ca en månad sen o det gjorde faktiskt skillnad. Bilen blev även stabilare rakt fram o över gupp.Mike-DK wrote:Et snabt sät att reducera understyrning är att öka däckstrycket på bakdäcken alt. reducer på framhjulen, fast aldrig under rekomanderat tryck.
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland