BROMSTRUBBEL PÅ EN 968CS + STYRSERVOPUMP

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Bosse
Dekal-Nisse
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990

Re: BROMSTRUBBEL PÅ EN 968CS

#16 Post by Bosse »

Erik Bohman wrote: Jag är inte säker på om det är orginalskivor, de är hålborrade iaf!
På 968/968CS är det orginal samma bromsar som på 944S2 och oborrade skivor.
Eftermarknads, Zimmerman skivorna, hålborrade eller inte är inte riktnings bestämda om jag nu kommer ihåg rätt.

På 968/968CS M030 så är det orginal hålborrade skivor fram och bak
Fram höger/vänsterskivor.

På den vita M030 jag ägde för något år sedan så bytte jag bromsskivor då de var på väg att bli för tunna.
Det blev hålborrade L/R Sebro skivor fram inkörda efter USA tips.
Tippset var att göra 10 kraftiga inbromsningar 100km till 20km i följd.
Därefter låta bilen gå tills bromsarna kallnat och upprepa detta en gång till.
Skulle inte förvåna mig om dessa bromsskivor fortfarande fungerar bra.
De fungerade åtminstånde mycket bra för mig och på många banmöten utan några problem.

Erik Bohman
NA-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#17 Post by Erik Bohman »

Tusen tack !
Det märks verkligen att på detta forum är folk duktiga och verkligen pålästa!
Jag har haft lite otur med denna bil som jag köpt :cry:
Först gick ac-kompressor sönder. Fästöronen hade varit fusklagade av en Stockholmfirma. Tog bra betalt(2500kr, har kvittot från förra ägaren) för att loppa på lite råttskitssvetsar på öronen.
Jag märkte att det blev ett konstigt ljud från motorn och trodde först att generatorlagren had gett upp. Men när jag skulle släppa på remmen så ramlade ac-kompressorn nästan bort. På grund av att jag gjort mig nästan ren vid köp av bil så fick det bli en lagning på en firma som rensade bort all skitlagning och byggde upp nya fästöron (350kr :lol: ). Allt frid och fröjd, förutom att ac´n ej blivit fylld ännu, jag har dock kopplat bort magneten så att den inte blir inkopplad av misstag.

Sedan började bromsarna bråka och det blir mera utgifter :cry:

Som grädde på moset så pajade nu Servopumpen och ännu mera utgifter :cry: :cry:

Nu är den bortkopplad och bilen är TUNGSTYRD......
Jag har ett reklamationsjobb på bilen som skall göras i Köping på Ferrita, det kan väl inte vara någon fara för bilen att åka dit utan styrservot inkopplat, eller vad tror ni???

MVH
Erik Bohman

PS:

Sedan skall bilen ställas av till våren så att jag kan jobba ihop pengar till alla utgifter + att bilen behöver nya däck eller bättre beg R-däck

firefish
Turbo-Poster
Bilmodell: 968CS

#18 Post by firefish »

Bromsarna behöver inte bli så dyra. Om du inte har 030-pkt kan du få mina främre standardskivor, som iofs behöver svarvas, för vad det kostar att skicka dem. Jag skall byta nästa vecka tänkte jag. De är inte hålborrade och inte slitna men har nog fått en sådan där härdad tårtbit som behöver svarvas bort.
Magnus W
www.bike.se

Post Reply