Hjälp med 924

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Barco
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2009-07-04 21:52:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Hjälp med 924

#1 Post by Barco »

Hej, som 18-åring är jag kanske den yngsta porscheägaren här på forumet..? Därav också min ringa erfarenhet när det kommer till bilar. Därför kommer jag också behöva en del hjälp.

Först och främst så behöver jag hjälp med helljuset. Det är inget fel på det i sig men jag vet inte hur man sätter på det. Som det är nu så måste jag sitta och hålla i blinkerspaken intryckt för att det ska lysa. Men det borde väl finnas nån knapp eller nåt för att få det att lysa konstant?

Sen det andra större problemet som jag behöver hjälp med just nu är handbromsen. Som det är nu så har den ingen effekt alls. Det verkar inte vara nåt fel på själva spaken och vajern ser bra ut, dock inte så spänd som den kanske borde vara när den är åtdragen?

En annan sak är tomgången. När bilen är kall och man startar så ligger varvtalet på runt 500-750, alltså under 1000, och bilen vibrerar rätt kraftigt. När den är varmkörd så ligger det dock på runt 1000 och den spinner på fint. Är det nåt man kan finjustera där för att slippa den hemska kallstarten?

//Barco
Last edited by Barco on 2009-08-09 11:01:24, edited 2 times in total.
Porsche 924 Targa 1980

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#2 Post by Maxx »

Vilken årsmodell är det på din 924?

Helljuset kan du bara slå på när popuplyktorna är uppfällda, dvs med ljusknappen på instrumentbrädan i läge två.

Om det är en tidig bil så drar du ljusspaken (vänster spak) mot dig så tänds helljuset. Spaken går tillbaka i sitt normalläge. Dra spaken mot dig igen för att slå av helljuset.

På nyare bilar så slår du ifrån dig ljusspaken för att slå på helljuset. Spaken stannar i det läget. Dra tillbaka spaken för att slå av helljuset. Vill du bara blinka med helljuset (s k ljustuta) drar du spaken mot dig. När du släpper spaken fjädrar den tillbaka.

På både tidiga och sena bilar kan man alltid använda ljustutan, dvs dra ljusspaken mot sig så att man tänder helljuset tillfälligt (extralamporna i stötfångaren), oavsett i vilket läge ljusknappen på instrumentbrädan är i (dvs oavsett om ljuset är helt avslaget, bara positionsljusen är påslagna [läge 1] eller halvljuset är på [läge 2]).



Skriv gärna i din profil var du bor! Välkommen till forumet.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#3 Post by lasse59 »

Varmt välkommen och ha det bra ned din bil

Barco
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2009-07-04 21:52:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#4 Post by Barco »

Sjösgärd wrote:Vilken årsmodell är det på din 924?

Helljuset kan du bara slå på när popuplyktorna är uppfällda, dvs med ljusknappen på instrumentbrädan i läge två.

Om det är en tidig bil så drar du ljusspaken (vänster spak) mot dig så tänds helljuset. Spaken går tillbaka i sitt normalläge. Dra spaken mot dig igen för att slå av helljuset.

På nyare bilar så slår du ifrån dig ljusspaken för att slå på helljuset. Spaken stannar i det läget. Dra tillbaka spaken för att slå av helljuset. Vill du bara blinka med helljuset (s k ljustuta) drar du spaken mot dig. När du släpper spaken fjädrar den tillbaka.

På både tidiga och sena bilar kan man alltid använda ljustutan, dvs dra ljusspaken mot sig så att man tänder helljuset tillfälligt (extralamporna i stötfångaren), oavsett i vilket läge ljusknappen på instrumentbrädan är i (dvs oavsett om ljuset är helt avslaget, bara positionsljusen är påslagna [läge 1] eller halvljuset är på [läge 2]).



Skriv gärna i din profil var du bor! Välkommen till forumet.
Den är från 1980. Tack för hjälpen, ska ner och försöka mer då. Vill dock minnas att både jag och två andra har försökt att dra spaken åt alla håll och kanter utan att få helljuset att fortsätta lysa.
Last edited by Barco on 2009-08-09 10:59:10, edited 1 time in total.
Porsche 924 Targa 1980

Barco
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2009-07-04 21:52:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by Barco »

lasse59 wrote:Varmt välkommen och ha det bra ned din bil
Tackar! :D
Porsche 924 Targa 1980

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#6 Post by Maxx »

Barco wrote:
Sjösgärd wrote:Vilken årsmodell är det på din 924?

Helljuset kan du bara slå på när popuplyktorna är uppfällda, dvs med ljusknappen på instrumentbrädan i läge två.

Om det är en tidig bil så drar du ljusspaken (vänster spak) mot dig så tänds helljuset. Spaken går tillbaka i sitt normalläge. Dra spaken mot dig igen för att slå av helljuset.

På nyare bilar så slår du ifrån dig ljusspaken för att slå på helljuset. Spaken stannar i det läget. Dra tillbaka spaken för att slå av helljuset. Vill du bara blinka med helljuset (s k ljustuta) drar du spaken mot dig. När du släpper spaken fjädrar den tillbaka.

På både tidiga och sena bilar kan man alltid använda ljustutan, dvs dra ljusspaken mot sig så att man tänder helljuset tillfälligt (extralamporna i stötfångaren), oavsett i vilket läge ljusknappen på instrumentbrädan är i (dvs oavsett om ljuset är helt avslaget, bara positionsljusen är påslagna [läge 1] eller halvljuset är på [läge 2]).



Skriv gärna i din profil var du bor! Välkommen till forumet.
Den är från 1980. Tack för hjälpen, ska ner och försöka mer då. Vill dock minnas att både jag och två andra har försökt att dra spaken åt alla håll och kanter utan att få helljuset att fortsätta lysa.
Kolla säkringar och relä. Säkringarna borde iofs vara hela iom att helljuset lyser, men det kan ju vara värt att kolla igenom dem ändå.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Barco
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2009-07-04 21:52:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#7 Post by Barco »

Sjösgärd wrote:
Barco wrote: Den är från 1980. Tack för hjälpen, ska ner och försöka mer då. Vill dock minnas att både jag och två andra har försökt att dra spaken åt alla håll och kanter utan att få helljuset att fortsätta lysa.
Kolla säkringar och relä. Säkringarna borde iofs vara hela iom att helljuset lyser, men det kan ju vara värt att kolla igenom dem ändå.
Alla säkringar är nya och hela. Hur kollar jag relä?
Porsche 924 Targa 1980

Barco
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2009-07-04 21:52:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#8 Post by Barco »

Jag får det inte att fungera fortfarande. Om jag drar spaken mot mig så tänds helljuset, men slocknar så fort jag släpper och spaken går tillbaka. Om jag istället slår spaken ifrån mig så händer inget, den fjädrar bara tillbaka utan nån effekt. Hjälp..?
Porsche 924 Targa 1980

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#9 Post by Maxx »

Barco wrote:Jag får det inte att fungera fortfarande. Om jag drar spaken mot mig så tänds helljuset, men slocknar så fort jag släpper och spaken går tillbaka. Om jag istället slår spaken ifrån mig så händer inget, den fjädrar bara tillbaka utan nån effekt. Hjälp..?
Ljusknappen i rätt läge (läge 2), dvs med popuplyktorna uppe? Med ljusknappen i läge 1 ska det bli precis som du beskriver. Även i läge 2 ska ljusspaken fjädra tillbaka efter att du dragit den mot dig, men helljuset ska vara tänt (respektive släckt).

Vilka lampor är det som tänds när du drar spaken mot dig? Helljuset sitter i popuplyktorna men du har även ett par extrastrålkastare i stötfångaren som tänds. De funkar som ljustuta när du inte har halvljuset på och som extraljus till helljuset när du har halvljuset på.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

#10 Post by Freddie_81 »

Relät är en fyrkantig kub som sitter vid säkringarna under instrumentpanelen. Du kan hitta rätt genom att hålla ett finger på en av varje medan du slår av och på helljuset manuellt. Borde även höras en aning.. Prova.. Mvh Fredrik
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

Barco
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2009-07-04 21:52:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#11 Post by Barco »

Sjösgärd wrote:
Barco wrote:Jag får det inte att fungera fortfarande. Om jag drar spaken mot mig så tänds helljuset, men slocknar så fort jag släpper och spaken går tillbaka. Om jag istället slår spaken ifrån mig så händer inget, den fjädrar bara tillbaka utan nån effekt. Hjälp..?
Ljusknappen i rätt läge (läge 2), dvs med popuplyktorna uppe? Med ljusknappen i läge 1 ska det bli precis som du beskriver. Även i läge 2 ska ljusspaken fjädra tillbaka efter att du dragit den mot dig, men helljuset ska vara tänt (respektive släckt).

Vilka lampor är det som tänds när du drar spaken mot dig? Helljuset sitter i popuplyktorna men du har även ett par extrastrålkastare i stötfångaren som tänds. De funkar som ljustuta när du inte har halvljuset på och som extraljus till helljuset när du har halvljuset på.
Ljusknappen är i läge 2 med popuplyktorna uppe och då lyser helljuset endast så länge jag håller spaken intryckt.

Det är alltså popuplyktornas 55/60 W lampor som lyser starkare när jag håller spaken intryckt.

Lamporna som sitter i stötfångaren tänds med ljusknappen i läge 1 och är endast positionsljus, eller vad det heter..? Dem lyser inte starkare när jag håller spaken intryckt.
Porsche 924 Targa 1980

Barco
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2009-07-04 21:52:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#12 Post by Barco »

Freddie_81 wrote:Relät är en fyrkantig kub som sitter vid säkringarna under instrumentpanelen. Du kan hitta rätt genom att hålla ett finger på en av varje medan du slår av och på helljuset manuellt. Borde även höras en aning.. Prova.. Mvh Fredrik
Hålla ett finger på..? Känner man en vibration eller stöt eller nåt?
Porsche 924 Targa 1980

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

#13 Post by Mats Jacobsson »

du känner att det tickade till, ingen stöt så det är helt ofarligt.
Prova lite kontakt spray i spaken, det är många kontaktytor som kan ärga.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

Barco
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2009-07-04 21:52:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#14 Post by Barco »

Mats Jacobsson wrote:du känner att det tickade till, ingen stöt så det är helt ofarligt.
Prova lite kontakt spray i spaken, det är många kontaktytor som kan ärga.
Okej, ska göra det.

Måste dock vänta ett par dagar innan jag kan göra nåt nu eftersom att den är på plåtverkstad nu.
Porsche 924 Targa 1980

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users