Hjälp med 924
-
- NA-Poster
- Posts: 10
- Joined: 2009-07-04 21:52:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Hjälp med 924
Hej, som 18-åring är jag kanske den yngsta porscheägaren här på forumet..? Därav också min ringa erfarenhet när det kommer till bilar. Därför kommer jag också behöva en del hjälp.
Först och främst så behöver jag hjälp med helljuset. Det är inget fel på det i sig men jag vet inte hur man sätter på det. Som det är nu så måste jag sitta och hålla i blinkerspaken intryckt för att det ska lysa. Men det borde väl finnas nån knapp eller nåt för att få det att lysa konstant?
Sen det andra större problemet som jag behöver hjälp med just nu är handbromsen. Som det är nu så har den ingen effekt alls. Det verkar inte vara nåt fel på själva spaken och vajern ser bra ut, dock inte så spänd som den kanske borde vara när den är åtdragen?
En annan sak är tomgången. När bilen är kall och man startar så ligger varvtalet på runt 500-750, alltså under 1000, och bilen vibrerar rätt kraftigt. När den är varmkörd så ligger det dock på runt 1000 och den spinner på fint. Är det nåt man kan finjustera där för att slippa den hemska kallstarten?
//Barco
Först och främst så behöver jag hjälp med helljuset. Det är inget fel på det i sig men jag vet inte hur man sätter på det. Som det är nu så måste jag sitta och hålla i blinkerspaken intryckt för att det ska lysa. Men det borde väl finnas nån knapp eller nåt för att få det att lysa konstant?
Sen det andra större problemet som jag behöver hjälp med just nu är handbromsen. Som det är nu så har den ingen effekt alls. Det verkar inte vara nåt fel på själva spaken och vajern ser bra ut, dock inte så spänd som den kanske borde vara när den är åtdragen?
En annan sak är tomgången. När bilen är kall och man startar så ligger varvtalet på runt 500-750, alltså under 1000, och bilen vibrerar rätt kraftigt. När den är varmkörd så ligger det dock på runt 1000 och den spinner på fint. Är det nåt man kan finjustera där för att slippa den hemska kallstarten?
//Barco
Last edited by Barco on 2009-08-09 11:01:24, edited 2 times in total.
Porsche 924 Targa 1980
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Vilken årsmodell är det på din 924?
Helljuset kan du bara slå på när popuplyktorna är uppfällda, dvs med ljusknappen på instrumentbrädan i läge två.
Om det är en tidig bil så drar du ljusspaken (vänster spak) mot dig så tänds helljuset. Spaken går tillbaka i sitt normalläge. Dra spaken mot dig igen för att slå av helljuset.
På nyare bilar så slår du ifrån dig ljusspaken för att slå på helljuset. Spaken stannar i det läget. Dra tillbaka spaken för att slå av helljuset. Vill du bara blinka med helljuset (s k ljustuta) drar du spaken mot dig. När du släpper spaken fjädrar den tillbaka.
På både tidiga och sena bilar kan man alltid använda ljustutan, dvs dra ljusspaken mot sig så att man tänder helljuset tillfälligt (extralamporna i stötfångaren), oavsett i vilket läge ljusknappen på instrumentbrädan är i (dvs oavsett om ljuset är helt avslaget, bara positionsljusen är påslagna [läge 1] eller halvljuset är på [läge 2]).
Skriv gärna i din profil var du bor! Välkommen till forumet.
Helljuset kan du bara slå på när popuplyktorna är uppfällda, dvs med ljusknappen på instrumentbrädan i läge två.
Om det är en tidig bil så drar du ljusspaken (vänster spak) mot dig så tänds helljuset. Spaken går tillbaka i sitt normalläge. Dra spaken mot dig igen för att slå av helljuset.
På nyare bilar så slår du ifrån dig ljusspaken för att slå på helljuset. Spaken stannar i det läget. Dra tillbaka spaken för att slå av helljuset. Vill du bara blinka med helljuset (s k ljustuta) drar du spaken mot dig. När du släpper spaken fjädrar den tillbaka.
På både tidiga och sena bilar kan man alltid använda ljustutan, dvs dra ljusspaken mot sig så att man tänder helljuset tillfälligt (extralamporna i stötfångaren), oavsett i vilket läge ljusknappen på instrumentbrädan är i (dvs oavsett om ljuset är helt avslaget, bara positionsljusen är påslagna [läge 1] eller halvljuset är på [läge 2]).
Skriv gärna i din profil var du bor! Välkommen till forumet.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 10
- Joined: 2009-07-04 21:52:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Den är från 1980. Tack för hjälpen, ska ner och försöka mer då. Vill dock minnas att både jag och två andra har försökt att dra spaken åt alla håll och kanter utan att få helljuset att fortsätta lysa.Sjösgärd wrote:Vilken årsmodell är det på din 924?
Helljuset kan du bara slå på när popuplyktorna är uppfällda, dvs med ljusknappen på instrumentbrädan i läge två.
Om det är en tidig bil så drar du ljusspaken (vänster spak) mot dig så tänds helljuset. Spaken går tillbaka i sitt normalläge. Dra spaken mot dig igen för att slå av helljuset.
På nyare bilar så slår du ifrån dig ljusspaken för att slå på helljuset. Spaken stannar i det läget. Dra tillbaka spaken för att slå av helljuset. Vill du bara blinka med helljuset (s k ljustuta) drar du spaken mot dig. När du släpper spaken fjädrar den tillbaka.
På både tidiga och sena bilar kan man alltid använda ljustutan, dvs dra ljusspaken mot sig så att man tänder helljuset tillfälligt (extralamporna i stötfångaren), oavsett i vilket läge ljusknappen på instrumentbrädan är i (dvs oavsett om ljuset är helt avslaget, bara positionsljusen är påslagna [läge 1] eller halvljuset är på [läge 2]).
Skriv gärna i din profil var du bor! Välkommen till forumet.
Last edited by Barco on 2009-08-09 10:59:10, edited 1 time in total.
Porsche 924 Targa 1980
-
- NA-Poster
- Posts: 10
- Joined: 2009-07-04 21:52:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Kolla säkringar och relä. Säkringarna borde iofs vara hela iom att helljuset lyser, men det kan ju vara värt att kolla igenom dem ändå.Barco wrote:Den är från 1980. Tack för hjälpen, ska ner och försöka mer då. Vill dock minnas att både jag och två andra har försökt att dra spaken åt alla håll och kanter utan att få helljuset att fortsätta lysa.Sjösgärd wrote:Vilken årsmodell är det på din 924?
Helljuset kan du bara slå på när popuplyktorna är uppfällda, dvs med ljusknappen på instrumentbrädan i läge två.
Om det är en tidig bil så drar du ljusspaken (vänster spak) mot dig så tänds helljuset. Spaken går tillbaka i sitt normalläge. Dra spaken mot dig igen för att slå av helljuset.
På nyare bilar så slår du ifrån dig ljusspaken för att slå på helljuset. Spaken stannar i det läget. Dra tillbaka spaken för att slå av helljuset. Vill du bara blinka med helljuset (s k ljustuta) drar du spaken mot dig. När du släpper spaken fjädrar den tillbaka.
På både tidiga och sena bilar kan man alltid använda ljustutan, dvs dra ljusspaken mot sig så att man tänder helljuset tillfälligt (extralamporna i stötfångaren), oavsett i vilket läge ljusknappen på instrumentbrädan är i (dvs oavsett om ljuset är helt avslaget, bara positionsljusen är påslagna [läge 1] eller halvljuset är på [läge 2]).
Skriv gärna i din profil var du bor! Välkommen till forumet.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- NA-Poster
- Posts: 10
- Joined: 2009-07-04 21:52:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Alla säkringar är nya och hela. Hur kollar jag relä?Sjösgärd wrote:Kolla säkringar och relä. Säkringarna borde iofs vara hela iom att helljuset lyser, men det kan ju vara värt att kolla igenom dem ändå.Barco wrote: Den är från 1980. Tack för hjälpen, ska ner och försöka mer då. Vill dock minnas att både jag och två andra har försökt att dra spaken åt alla håll och kanter utan att få helljuset att fortsätta lysa.
Porsche 924 Targa 1980
-
- NA-Poster
- Posts: 10
- Joined: 2009-07-04 21:52:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Ljusknappen i rätt läge (läge 2), dvs med popuplyktorna uppe? Med ljusknappen i läge 1 ska det bli precis som du beskriver. Även i läge 2 ska ljusspaken fjädra tillbaka efter att du dragit den mot dig, men helljuset ska vara tänt (respektive släckt).Barco wrote:Jag får det inte att fungera fortfarande. Om jag drar spaken mot mig så tänds helljuset, men slocknar så fort jag släpper och spaken går tillbaka. Om jag istället slår spaken ifrån mig så händer inget, den fjädrar bara tillbaka utan nån effekt. Hjälp..?
Vilka lampor är det som tänds när du drar spaken mot dig? Helljuset sitter i popuplyktorna men du har även ett par extrastrålkastare i stötfångaren som tänds. De funkar som ljustuta när du inte har halvljuset på och som extraljus till helljuset när du har halvljuset på.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Relät är en fyrkantig kub som sitter vid säkringarna under instrumentpanelen. Du kan hitta rätt genom att hålla ett finger på en av varje medan du slår av och på helljuset manuellt. Borde även höras en aning.. Prova.. Mvh Fredrik
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
-
- NA-Poster
- Posts: 10
- Joined: 2009-07-04 21:52:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Ljusknappen är i läge 2 med popuplyktorna uppe och då lyser helljuset endast så länge jag håller spaken intryckt.Sjösgärd wrote:Ljusknappen i rätt läge (läge 2), dvs med popuplyktorna uppe? Med ljusknappen i läge 1 ska det bli precis som du beskriver. Även i läge 2 ska ljusspaken fjädra tillbaka efter att du dragit den mot dig, men helljuset ska vara tänt (respektive släckt).Barco wrote:Jag får det inte att fungera fortfarande. Om jag drar spaken mot mig så tänds helljuset, men slocknar så fort jag släpper och spaken går tillbaka. Om jag istället slår spaken ifrån mig så händer inget, den fjädrar bara tillbaka utan nån effekt. Hjälp..?
Vilka lampor är det som tänds när du drar spaken mot dig? Helljuset sitter i popuplyktorna men du har även ett par extrastrålkastare i stötfångaren som tänds. De funkar som ljustuta när du inte har halvljuset på och som extraljus till helljuset när du har halvljuset på.
Det är alltså popuplyktornas 55/60 W lampor som lyser starkare när jag håller spaken intryckt.
Lamporna som sitter i stötfångaren tänds med ljusknappen i läge 1 och är endast positionsljus, eller vad det heter..? Dem lyser inte starkare när jag håller spaken intryckt.
Porsche 924 Targa 1980
-
- NA-Poster
- Posts: 10
- Joined: 2009-07-04 21:52:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Hålla ett finger på..? Känner man en vibration eller stöt eller nåt?Freddie_81 wrote:Relät är en fyrkantig kub som sitter vid säkringarna under instrumentpanelen. Du kan hitta rätt genom att hålla ett finger på en av varje medan du slår av och på helljuset manuellt. Borde även höras en aning.. Prova.. Mvh Fredrik
Porsche 924 Targa 1980
- Mats Jacobsson
- Addict
- Posts: 1971
- Joined: 2004-07-10 17:36:09
- Telefon: 0703281787
- Bilmodell: Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping/Köpingebro
- Contact:
du känner att det tickade till, ingen stöt så det är helt ofarligt.
Prova lite kontakt spray i spaken, det är många kontaktytor som kan ärga.
Prova lite kontakt spray i spaken, det är många kontaktytor som kan ärga.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84
Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt
)
PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84

Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
-
- NA-Poster
- Posts: 10
- Joined: 2009-07-04 21:52:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Okej, ska göra det.Mats Jacobsson wrote:du känner att det tickade till, ingen stöt så det är helt ofarligt.
Prova lite kontakt spray i spaken, det är många kontaktytor som kan ärga.
Måste dock vänta ett par dagar innan jag kan göra nåt nu eftersom att den är på plåtverkstad nu.
Porsche 924 Targa 1980
Who is online
Users browsing this forum: No registered users