billarm SwedeGuard
- rmo
- NA-Poster
billarm SwedeGuard
Har fått problem med mitt larm SwedeGuard SG4000 ASR i min 924S. Ett relä i centralenheten verkar ha hängt sig så blinkersen på ena sidan lyser hela tiden - ibland. Går över, när jag knackar på centralenheten, så reläet släpper. (Men då måste man ju in i bilen - som man just har låst!). En månad efter att jag fick detta felet säckade låsmotorn i dörren ihop (har bara låsmotor i förardörren).
Har nu köpt en centralenhet - exakt samma modell - från en skrotad bil.
Provmonterade idag. Det gick låsa bilen med den "nya" enheten + tillhörande fjärrnyckel. Lampan (diodindikeringslampan) blinkade som den ska. Men det gick inte låsa upp. Fick till slut gå in med vanlig nyckel och larmet gick igång som det ju ska. Slet ut kablarna ur centralenheten och återmonterade min gamla centralenhet för få tyst på den.
Är det någon som utifrån dessa uppgifter har nån bra idé att komma med?
Mycket tacksam för förslag!!!
---
Tillägg 090809:
1) Jag måste in i dörren och mäta - dvs skruva loss inredningsdelen. Har hört att det är trixigt - hittar 6 skruvar + högtalarskruvarna. Men det finns tydligen dolda skruvar o dylikt t ex i handtagen. Är det nån som kan tipsa om detta?
2) Nån som vet nåt bra ställe i Malmö-trakten, nån verkstad som är bra på lite äldra larm som mitt?
Har nu köpt en centralenhet - exakt samma modell - från en skrotad bil.
Provmonterade idag. Det gick låsa bilen med den "nya" enheten + tillhörande fjärrnyckel. Lampan (diodindikeringslampan) blinkade som den ska. Men det gick inte låsa upp. Fick till slut gå in med vanlig nyckel och larmet gick igång som det ju ska. Slet ut kablarna ur centralenheten och återmonterade min gamla centralenhet för få tyst på den.
Är det någon som utifrån dessa uppgifter har nån bra idé att komma med?
Mycket tacksam för förslag!!!
---
Tillägg 090809:
1) Jag måste in i dörren och mäta - dvs skruva loss inredningsdelen. Har hört att det är trixigt - hittar 6 skruvar + högtalarskruvarna. Men det finns tydligen dolda skruvar o dylikt t ex i handtagen. Är det nån som kan tipsa om detta?
2) Nån som vet nåt bra ställe i Malmö-trakten, nån verkstad som är bra på lite äldra larm som mitt?
- rmo
- NA-Poster
För att komma vidare är jag tacksam för hjälp med följande:
Bästa sommarhälsningar!
Bästa sommarhälsningar!
- A944T
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 944 Turbo S
- rmo
- NA-Poster
Strålande idé - har du nåt bra förslag till vilket som kan vara lämpligt?A944T wrote:Dags att stoppa i ett nytt larm?
Har letat lite - www.backesljud.se verkar ha bra priser.
Helst vill man ju ha svensktillverkat - men även där är reläerna made in china, så...
Ok - men jag måste lika förbxxxx in i dörren - har du kläm på vilka dolda skruvar som finns där och vilka grejor man måste ta loss och hur?
Tack för ditt svar!
- jerker67
- Addict
- Bilmodell: 944N/A -84
jag har haft lite bekymmer med samma larm då var det startspärren som hängde sig
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
- rmo
- NA-Poster
Ok - det är inte roligt - har du bytt larm till nåt du är nöjd med - och i så fall till vad?jerker67 wrote:jag har haft lite bekymmer med samma larm då var det startspärren som hängde sig
Har faktiskt lyckats laga centralenheten idag, hittade vilket relä som var trasigt och böjde till grejen som rör sig, rengjorde med fluffig tandtråd och gav den en mikro-droppa syrafri olja, där det rör sig. Fungerar! Men hur länge vet man ju inte. Har reservreläer, men de är fastlödda i ett kretskort - behöver värma upp 5 lödställen samtidigt för att få loss eländet - och det kan jag inte räkna ut hur man gör. Och samma på mottagare-kretskortet.
Och sen ska jag in i dörren...
Tack för ditt svar - trevligt!
-
- Turbo-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Löda loss reläer gör man enklast med varmluftpistol om man inte är rädd om kortet, lödfläta är det som gäller om kortet ska sparas. Fast man kan spräcka det gamla reläet i små bitar och löda bort benen ett och ett.
Ang dörrsidan kan jag inte komma ihåg att det var några speciellt kluriga skruvar. Prova att bända lös knappar till elhissar och liknande, titta i dörrens underkant snett nedifrån, under handtag, kartfack osv. Dörrclips kan man lossa med en vanlig spackelspade på var sida. Clas ohlson 30-8536 .
Ang dörrsidan kan jag inte komma ihåg att det var några speciellt kluriga skruvar. Prova att bända lös knappar till elhissar och liknande, titta i dörrens underkant snett nedifrån, under handtag, kartfack osv. Dörrclips kan man lossa med en vanlig spackelspade på var sida. Clas ohlson 30-8536 .
- NA-Poster
Hej Ionizer,
tack för dina råd - verkar proffsigt och rätt! Jag vet inte vad en lödfläta är för något - gissar på metalltrådar till samtliga lödställen och sen värma upp (?).
Man kan ju strunta i kortet på givare-sidan och spräcka reläet på mottagare-sidan, det borde väl gå.
Vad använder du för verktyg för att spräcka ett relä?
Varmluftpistolen - är det en vanlig pistol - som man avlägsnar färg o dyl. med?
Räcker en sån? Och skadar inte reläet?
Förlåt alla frågor men det finns ju inte utrymme för misstag.
Dörrsidan - hörde från en glasmästeri-verkstad som bytte fönsret efter ett inbrott att det hade varit mkt trixigt - fick respekt för saken där - men jag ska ge mig på det enl din anvisning.
Stort tack!
tack för dina råd - verkar proffsigt och rätt! Jag vet inte vad en lödfläta är för något - gissar på metalltrådar till samtliga lödställen och sen värma upp (?).
Man kan ju strunta i kortet på givare-sidan och spräcka reläet på mottagare-sidan, det borde väl gå.
Vad använder du för verktyg för att spräcka ett relä?
Varmluftpistolen - är det en vanlig pistol - som man avlägsnar färg o dyl. med?
Räcker en sån? Och skadar inte reläet?
Förlåt alla frågor men det finns ju inte utrymme för misstag.
Dörrsidan - hörde från en glasmästeri-verkstad som bytte fönsret efter ett inbrott att det hade varit mkt trixigt - fick respekt för saken där - men jag ska ge mig på det enl din anvisning.
Stort tack!
-
- Addict
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
På t.ex. pelicanparts.com finns sprängskisser på bilen, där går det säkert att se alla skruv. Om det nu är så många flera än de du hittat, två till dörrhandtaget, fyra till högtalaren och troligen en till öppningshandtaget plus kanske någon till i bakkant eller nått. Resten är nog gamla sköra plastclips som älskar att paja.
Vad gäller larm så gillar jag cargard om det får kosta några spänn. Har också monterat nått billigare cobra som funka fint. Defa har jag haft men aldrig riktigt gillat, det kändes lite lömskt hela tiden på nått lustigt sätt. MEN det viktigaste med billarm är enligt mig monteringen, görs det bra funkar det.
//Magnus
Vad gäller larm så gillar jag cargard om det får kosta några spänn. Har också monterat nått billigare cobra som funka fint. Defa har jag haft men aldrig riktigt gillat, det kändes lite lömskt hela tiden på nått lustigt sätt. MEN det viktigaste med billarm är enligt mig monteringen, görs det bra funkar det.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- rmo
- NA-Poster
Hej Magnus,
tack för tipsen - pelicansidan är ju bra!
Dessa plastclips - är det nåt man bör inhandla innan man ger sig på avmontering av dörren, tror du, så man slipper gå o vänta flera dagar på dem ifall de behövs? Är det "Biltema" standard eller Utzon som gäller?
Har oxå tittat på CarGard - ser bra ut.
Tack för svaret!
tack för tipsen - pelicansidan är ju bra!
Dessa plastclips - är det nåt man bör inhandla innan man ger sig på avmontering av dörren, tror du, så man slipper gå o vänta flera dagar på dem ifall de behövs? Är det "Biltema" standard eller Utzon som gäller?
Har oxå tittat på CarGard - ser bra ut.
Tack för svaret!
- rmo
- NA-Poster
- Tjonken
- S2-Poster
- Telefon: 0733821214
- Bilmodell: 944 S -87, 924 -76
- Årsmodell: 1987
Jag gjorde det dyra men enkla sättet. Lämnade in bilen och fick c-lås och nytt DEFA-larm monterat. Funkar kalas!
"For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer" - John Gall
Porsche 944 S -87 "White Lion"
Porsche 924 -76 "Räserbilen" Inte riktigt hundra - Racing Team (Facebook)
Mercedes C32 AMG -02
Thomas Petersen
PCS# 7321
ÖSK# 592
Porsche 944 S -87 "White Lion"
Porsche 924 -76 "Räserbilen" Inte riktigt hundra - Racing Team (Facebook)
Mercedes C32 AMG -02
Thomas Petersen
PCS# 7321
ÖSK# 592
- rmo
- NA-Poster