billarm SwedeGuard

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
rmo
NA-Poster
Posts: 19
Joined: 2008-11-15 00:26:41
Contact:

billarm SwedeGuard

#1 Post by rmo »

Har fått problem med mitt larm SwedeGuard SG4000 ASR i min 924S. Ett relä i centralenheten verkar ha hängt sig så blinkersen på ena sidan lyser hela tiden - ibland. Går över, när jag knackar på centralenheten, så reläet släpper. (Men då måste man ju in i bilen - som man just har låst!). En månad efter att jag fick detta felet säckade låsmotorn i dörren ihop (har bara låsmotor i förardörren).
Har nu köpt en centralenhet - exakt samma modell - från en skrotad bil.
Provmonterade idag. Det gick låsa bilen med den "nya" enheten + tillhörande fjärrnyckel. Lampan (diodindikeringslampan) blinkade som den ska. Men det gick inte låsa upp. Fick till slut gå in med vanlig nyckel och larmet gick igång som det ju ska. Slet ut kablarna ur centralenheten och återmonterade min gamla centralenhet för få tyst på den.
Är det någon som utifrån dessa uppgifter har nån bra idé att komma med?
Mycket tacksam för förslag!!!
---
Tillägg 090809:
1) Jag måste in i dörren och mäta - dvs skruva loss inredningsdelen. Har hört att det är trixigt - hittar 6 skruvar + högtalarskruvarna. Men det finns tydligen dolda skruvar o dylikt t ex i handtagen. Är det nån som kan tipsa om detta?
2) Nån som vet nåt bra ställe i Malmö-trakten, nån verkstad som är bra på lite äldra larm som mitt?

User avatar
rmo
NA-Poster
Posts: 19
Joined: 2008-11-15 00:26:41
Contact:

#2 Post by rmo »

För att komma vidare är jag tacksam för hjälp med följande:

1) Jag måste in i dörren och mäta - dvs skruva loss inredningsdelen. Har hört att det är trixigt - hittar 6 skruvar + högtalarskruvarna. Men det finns tydligen dolda skruvar o dylikt t ex i handtagen. Är det nån som kan tipsa om detta?

2) Nån som vet nåt bra ställe i Malmö-trakten, nån verkstad som är bra på lite äldra larm som mitt?

Bästa sommarhälsningar!

User avatar
A944T
Turbo-Poster
Posts: 727
Joined: 2005-09-11 17:28:55
Bilmodell: 944 Turbo S
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by A944T »

Dags att stoppa i ett nytt larm?
// Andreas - Porsche 944 Turbo S+ -88

www.eightball.se ~ www.speed-autoteknik.se ~ www.creceria.com ~ www.jesperracing.se

User avatar
rmo
NA-Poster
Posts: 19
Joined: 2008-11-15 00:26:41
Contact:

#4 Post by rmo »

A944T wrote:Dags att stoppa i ett nytt larm?
Strålande idé - har du nåt bra förslag till vilket som kan vara lämpligt?
Har letat lite - www.backesljud.se verkar ha bra priser.
Helst vill man ju ha svensktillverkat - men även där är reläerna made in china, så...
Ok - men jag måste lika förbxxxx in i dörren - har du kläm på vilka dolda skruvar som finns där och vilka grejor man måste ta loss och hur?
Tack för ditt svar!

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

#5 Post by jerker67 »

jag har haft lite bekymmer med samma larm då var det startspärren som hängde sig
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

User avatar
rmo
NA-Poster
Posts: 19
Joined: 2008-11-15 00:26:41
Contact:

#6 Post by rmo »

jerker67 wrote:jag har haft lite bekymmer med samma larm då var det startspärren som hängde sig
Ok - det är inte roligt - har du bytt larm till nåt du är nöjd med - och i så fall till vad?
Har faktiskt lyckats laga centralenheten idag, hittade vilket relä som var trasigt och böjde till grejen som rör sig, rengjorde med fluffig tandtråd och gav den en mikro-droppa syrafri olja, där det rör sig. Fungerar! Men hur länge vet man ju inte. Har reservreläer, men de är fastlödda i ett kretskort - behöver värma upp 5 lödställen samtidigt för att få loss eländet - och det kan jag inte räkna ut hur man gör. Och samma på mottagare-kretskortet.
Och sen ska jag in i dörren...
Tack för ditt svar - trevligt!

Ionizer
Turbo-Poster
Posts: 536
Joined: 2005-10-30 20:16:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Övik
Contact:

#7 Post by Ionizer »

Löda loss reläer gör man enklast med varmluftpistol om man inte är rädd om kortet, lödfläta är det som gäller om kortet ska sparas. Fast man kan spräcka det gamla reläet i små bitar och löda bort benen ett och ett.

Ang dörrsidan kan jag inte komma ihåg att det var några speciellt kluriga skruvar. Prova att bända lös knappar till elhissar och liknande, titta i dörrens underkant snett nedifrån, under handtag, kartfack osv. Dörrclips kan man lossa med en vanlig spackelspade på var sida. Clas ohlson 30-8536 .
__________________________________________
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan.

User avatar
rmo
NA-Poster
Posts: 19
Joined: 2008-11-15 00:26:41
Contact:

#8 Post by rmo »

Hej Ionizer,
tack för dina råd - verkar proffsigt och rätt! Jag vet inte vad en lödfläta är för något - gissar på metalltrådar till samtliga lödställen och sen värma upp (?).

Man kan ju strunta i kortet på givare-sidan och spräcka reläet på mottagare-sidan, det borde väl gå.

Vad använder du för verktyg för att spräcka ett relä?
Varmluftpistolen - är det en vanlig pistol - som man avlägsnar färg o dyl. med?
Räcker en sån? Och skadar inte reläet?

Förlåt alla frågor men det finns ju inte utrymme för misstag.

Dörrsidan - hörde från en glasmästeri-verkstad som bytte fönsret efter ett inbrott att det hade varit mkt trixigt - fick respekt för saken där - men jag ska ge mig på det enl din anvisning.

Stort tack!

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#9 Post by 944_Driver »

På t.ex. pelicanparts.com finns sprängskisser på bilen, där går det säkert att se alla skruv. Om det nu är så många flera än de du hittat, två till dörrhandtaget, fyra till högtalaren och troligen en till öppningshandtaget plus kanske någon till i bakkant eller nått. Resten är nog gamla sköra plastclips som älskar att paja.

Vad gäller larm så gillar jag cargard om det får kosta några spänn. Har också monterat nått billigare cobra som funka fint. Defa har jag haft men aldrig riktigt gillat, det kändes lite lömskt hela tiden på nått lustigt sätt. MEN det viktigaste med billarm är enligt mig monteringen, görs det bra funkar det.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
rmo
NA-Poster
Posts: 19
Joined: 2008-11-15 00:26:41
Contact:

#10 Post by rmo »

Hej Magnus,
tack för tipsen - pelicansidan är ju bra!
Dessa plastclips - är det nåt man bör inhandla innan man ger sig på avmontering av dörren, tror du, så man slipper gå o vänta flera dagar på dem ifall de behövs? Är det "Biltema" standard eller Utzon som gäller?
Har oxå tittat på CarGard - ser bra ut.
Tack för svaret!

User avatar
rmo
NA-Poster
Posts: 19
Joined: 2008-11-15 00:26:41
Contact:

#11 Post by rmo »

Till Ionizer:
Du behöver inte förklara vad lödfläta är för något - har hittat det hos Clas Ohlson! Rätt fiffigt - om det funkar.

User avatar
Tjonken
S2-Poster
Posts: 294
Joined: 2009-05-14 15:31:19
Telefon: 0733821214
Bilmodell: 944 S -87, 924 -76
Årsmodell: 1987
Location: Linköping
Contact:

#12 Post by Tjonken »

Jag gjorde det dyra men enkla sättet. Lämnade in bilen och fick c-lås och nytt DEFA-larm monterat. Funkar kalas!
"For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer" - John Gall

Porsche 944 S -87 "White Lion"
Porsche 924 -76 "Räserbilen" Inte riktigt hundra - Racing Team (Facebook)
Mercedes C32 AMG -02

Thomas Petersen
PCS# 7321
ÖSK# 592

User avatar
rmo
NA-Poster
Posts: 19
Joined: 2008-11-15 00:26:41
Contact:

#13 Post by rmo »

Hej Tjonken!
Känner igen metoden - det var så jag gjorde förra gången - kanske gör jag det igen - men som det är just nu, har det gått sport i det - ska se om det går fixa med lite list :)
Tack för kommentaren!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users