Drivaxlar... oljefyllning diff...!?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Drivaxlar... oljefyllning diff...!?

#1 Post by Freddie_81 »

Tjena allihop.

Tänkte fråga om drivaxlarna.
Har en Automatare som jag tänkta fylla lite diffolja i. Då den har separat olja.

Problemet börjar med att nivå/påfyllnings pluggen sitter som berget och är sliten. Svetsar på en m10 med 17mm skalle och två muttrar som låser varandra och tänker nu måste de släppa. men bulten går av.. Vad göra.. ?

Kan man plocka bort ena Drivaxeln och få ett "hål" in till diffen så jag kan fylla där..? ? Man har ju som en stubbaxel ut och sen en skruvad knut. Kan man få ut stubbaxeln som går in i lådan..?

Tacksam för svar Mvh Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

#2 Post by tkgb »

jag hade nog försökt svetsa på en större mutter typ M16
man fyller då hålet i muttern med svets,dra på rejält så värmen går in i pluggen
är väl kanske inte så lätt att komma åt att svetsa ordentligt där men kan ju va värt ett försök.

Om man skruvar bort drivaxeln och lossar insexbulten i mitten så kan man ta bort stubbaxeln som går in i diffen.

mvh tommy

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

#3 Post by Freddie_81 »

Tackar Tommy. Då sitter alltså insexen mitt i all fett som ligger i knuten..?
Saken e den att se är ca 2 cm kvar på bulten som gick av och man kommer inte åt att kapa bort de gammla svetsresterna..
Enda jag kan tänka mig funkar är att ta ett grövre rör som är 10-11mm i innerhåls diam och svetsa överlapp på bulten som står ut.. och göra likadant i andra ändan men med sexkantsskalle och grövre.. men kommer de hålla.. ?
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#4 Post by Cédric »

Har du provat mutterdragare ?

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

#5 Post by Freddie_81 »

Fick bort pluggjäveln ikväll.. tackvare svetsrester som gjorde att 17mm insexan fastnade bättre efter jag fått ut bulten jag svetsat dit..
Så nu e de olja i diffen..
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users