Luktar bränt - Bilder på källan!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

Luktar bränt - Bilder på källan!

#1 Post by Petrus »

Se längre ner för en ny bild på det som luktar bränt

Hej!

Igår började 951:an luktar bränt gummi och det var svårt leta fram källan till lukten. Jag upptäckte dock att en kåpa till en liten dosa har lossnat. Den kan ha trillat ner och ligga mot någonting som blir varmt och ursaka lukten.

Vet ej exakt benämning på dosan men den sitter strax höger till termostaten och har säkerligen med luftflödet att göra. Bifogar bilden.

Hur tusan får man tag i en ny kåpa utan att behöva köpa en hel ny "vad-den-ny-heter" manick? Vad gör den exakt och vilka risker som finns nu när den är öppen?

Alltid är det något... pust // Petrus
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Petrus on 2009-07-27 09:11:21, edited 1 time in total.

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#2 Post by Dea »

Det där är TPSen , spjällägessgivare, som mäter hur mycket gasspjället är öppet.
Om det kommer vatten och smuts på dom resistiva ledarbanorna kan dom korrodera och det blir fel värden alt. glappkontakt.
Dom brukar vara dyra så försök montera nått tillfälligt skydd.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by Petrus »

Alright, då vet jag det. Kollar med PCS vad dom tar för säkerhets skull.
Tack för ditt svar!

Petrus

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

#4 Post by Bubby »

köpe min ny på mekonomen, var billigast där,, finns även på nån volvo 440 tror jag.. men volvo var dyrare..kan ju leta på nån skrot o bara flytta över kåpan.. =)
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#5 Post by Maxx »

Precis, dyrt att ersätta den bara för kåpans skull men det är en standarddel så det finns säkert tusentals passande på skroten som du kan plocka en kåpa ifrån.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by Petrus »

Okej, nu vet jag var som luktade i alla fall!
Det är någon form kombination av X-files och Alien. Det finns smält plast på avgasröret. Ingenting som har runnit uppifrån utan stänkt nerifrån upp! Hel galet. Varför får jag alltid de här sjuka case? Kan jag inte bara få en hederlig punka eller trasig strålkastare...

Visst, skulle kunna vara en blå plastpåse som har fastnat under bilen men känns otroligt att den har fastnat just där på den nedersta delen utan haka sig fast först. Se fotot. På lilla rutan finns lite av plasten som jag skrapade bort från avgasröret.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#7 Post by Petrus »

Bubby och Michael, tackar för era svar. Ni har helt rätt, Ska ringa lite runt imorgon ;o)

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#8 Post by Tomas »

Anledningen till att locket på TPS blåst bort är att du har läckage runt trottelspjällsaxeln. Åtgärda detta snarast, oljan som trycks ut kommer att förstöra TPS och det är onödigt, speciellt om du köper en ny.
Paragon har färdiga satser med tätningar, verktyg och instruktioner. Annars är det O-ringar som går att köpa hos en tätningsleverantör, det gör säkert att söka fram dimensionen på nätet.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users