Hur mycket kylarvätska skall det vara?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Zep-924S
Carrera-Poster
Posts: 375
Joined: 2005-09-10 09:52:49
Contact:

Hur mycket kylarvätska skall det vara?

#1 Post by Zep-924S »

Skall man ha kylarvätskan på max när den e kall eller varmkörd? Min är nu max när den e kall men går över maxsträcket när den är varm. Är det så att man inte gärna skall ha mera kylvätska än max?
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

User avatar
Mr Dezent
Carrera-Poster
Posts: 389
Joined: 2005-07-02 21:03:02
Bilmodell: Dodge Viper -96
Årsmodell: Vet ej
Location: Karlskrona
Contact:

#2 Post by Mr Dezent »

Det låter ju inte så bra ...
Kylarvätskenivån ska ligga någonstans i mitten mellan markeringarna "Min" och "Max" när motorn är kall.

Det är ju ett expansionskärl, så om trycket ökar så måste ju kylarvattnet ha någonstans att ta vägen. Då ökar ju nivån på kylarvattnet i expansionskärlet också. Och det ska aldrig överstiga max-nivån.
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#3 Post by 944_Driver »

Knappast nått problem så länge vätskan inte läcker ut eller andra fel föreligger.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#4 Post by Maxx »

Mr Dezent wrote:Det låter ju inte så bra ...
Kylarvätskenivån ska ligga någonstans i mitten mellan markeringarna "Min" och "Max" när motorn är kall.

Det är ju ett expansionskärl, så om trycket ökar så måste ju kylarvattnet ha någonstans att ta vägen. Då ökar ju nivån på kylarvattnet i expansionskärlet också. Och det ska aldrig överstiga max-nivån.
Hur kollar man att det inte går över maxnivå när man kör? :wink:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Zep-924S
Carrera-Poster
Posts: 375
Joined: 2005-09-10 09:52:49
Contact:

#5 Post by Zep-924S »

Det finns ju nog utrymme kvar att expandera fastän man fyller på till maxsträcket. Det är inte så att vätskan skulle börja trycka på påfyllnings korken. Men även om det gjorde det så är väl den konstruerad så att vätskan skall slippa igenom om det blir för högt tryck eller har jag fel?
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#6 Post by 944_Driver »

Det stämmer, locket är ju gjort som en fjäderbelastad ventil som släpper ut trycket om det blir för högt. Vissa lock är märkta med sitt maxtryck.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]