Om jag har förstått det rätt så hade de första 968 från tidiga '92 (förutsatt rätt option) lamelldiff. Efterföljande 968 hade torsendiff. De med lamell är således känsliga för "rätt olja" för att bibehålla sin funktion när torsenvarianten till sin design inte bryr sig. Med andra ord medger torsen större frihet vad gäller olja, förutsatt att grundspecen stämmer (GL5 och 75W90).
Jag skall byta olja nu och tänkte köra Redline 75W90 eller 75W90NS där 75W90NS verkar vara att föredra med avseende på ökad friktion för synkringar = smidigare växlingar.
Tänker jag rätt här eller har jag missat något?
Angående olja till bakaxel/låda 968
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
- Bosse
- Dekal-Nisse
- Posts: 2253
- Joined: 2004-04-05 08:31:39
- Bilmodell: Min andra Porsche
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Har varit där!
75W90 NS blev jag rekomenderad till CS 93a med lamelldiff. Plus liten inblandning av specialmedel för diffbromsen (Redline friction modifier eller liknande hette det)
Tror det var tvärtom med vilken diffbroms som sitter på modellerna.
Lamelldiff på 93 till 95.
BJ
75W90 NS blev jag rekomenderad till CS 93a med lamelldiff. Plus liten inblandning av specialmedel för diffbromsen (Redline friction modifier eller liknande hette det)
Tror det var tvärtom med vilken diffbroms som sitter på modellerna.
Lamelldiff på 93 till 95.
BJ
viewtopic.php?f=17&t=4889&hilit=968
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Är du säker? Jag har kollat runt lite till och det verkar som om både lamelldiffen från ZF och torsendiffen fanns tillgängliga under 1992 (M220). Oklart om du kunde välja vilken eller om det var slumpen som styrde. Till '93 utgick ZF och enbart torsenvarianten blev tillgänglig. Var din CS en 93:a eller en 92:a uttagen 93?
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- Bosse
- Dekal-Nisse
- Posts: 2253
- Joined: 2004-04-05 08:31:39
- Bilmodell: Min andra Porsche
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Det var en 93a CS M030 och M220firefish wrote:Är du säker? Jag har kollat runt lite till och det verkar som om både lamelldiffen från ZF och torsendiffen fanns tillgängliga under 1992 (M220). Oklart om du kunde välja vilken eller om det var slumpen som styrde. Till '93 utgick ZF och enbart torsenvarianten blev tillgänglig. Var din CS en 93:a eller en 92:a uttagen 93?
Är inte säker på vilken diffbroms som satt i bilen. Men det det påstås vara en lamelldiff.
Tittar man i reservdelskatalogen så är det en () kring Torsen diffen.
Bilden visar endast lamelldiff. ?!?!
Bosse
viewtopic.php?f=17&t=4889&hilit=968
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Har nu hällt i Redline 75W90 NS i förhoppningen att det är Torsen. Om så inte är fallet får jag väl slå i Friction Modifier...
Vilken skillnad! Från att vara en trevlig låda har den blivit som förbytt. Den känns i det närmaste ny. Smidigare växlingar, skönare känsla i spaken. Närde en infantil förhoppning om att resonansljudet vid runt 120 skulle kureras men så blev det inte - man kan inte få allt.
Redline rekommenderas! 200 spänn litern är inte gratis men väl investerade pengar imo.
Vilken skillnad! Från att vara en trevlig låda har den blivit som förbytt. Den känns i det närmaste ny. Smidigare växlingar, skönare känsla i spaken. Närde en infantil förhoppning om att resonansljudet vid runt 120 skulle kureras men så blev det inte - man kan inte få allt.
Redline rekommenderas! 200 spänn litern är inte gratis men väl investerade pengar imo.
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]