Har bilen mappad med ett piggy back Unichip (http://www.unichip.us/). Vad har det för nackdel i jämförelse med ett "stand alone" Civinco system?
//TL
Mappning och motorstyrning
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Mappning och motorstyrning
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: Mappning och motorstyrning
Nackdel? det måste väl ändå vara bra med org mappningen i botten, det är nog lagt en hel del timmar på den.Torbjorn968 wrote:Har bilen mappad med ett piggy back Unichip (http://www.unichip.us/). Vad har det för nackdel i jämförelse med ett "stand alone" Civinco system?
//TL
Skall du eller någon annan jobba fram samma körbarhet med kallstarter osv. så har det nog både kostat massor av tid och pengar.
Ps topplagringarna är fixade.
/Joakim
- Fries
- NA-Poster
- Posts: 41
- Joined: 2005-05-16 20:22:17
- Bilmodell: Porsche 928
- Contact:
Hej,
Civinco har ju både piggyback och stand alone, så vi känner väl till båda fallen i Porsche 944 sammanhang.
Har man ett riktigt välfungerande originalsystem, så fungerar det väl så bra med piggyback inom rimliga gränser. Ibland har dock MAF-sensorn en tendens att krångla lite, tillräckligt mycket för att man inte riktigt ska veta vart slutresultatet hamnar och då får man problem iom att både tändning och bränsle beror starkt på den. Dvs piggyback lagar inte problembilar.
Med ett stand alone är det kanske lite mer mappning, men å andra sidan finns det inga begränsningar i vad du kan göra. Dessutom slipper man luftpassager som har med MAF-sensorn att göra, då man helt tar bort denna. Andra fina saker är tex att ta bort fördelare och gå över till waste spark spole. Launch control. Trottelpositionmappat laddtryck.
Dessutom fungerar ju båda våra styrningar så att du enkelt byter mellan olika mappar som du lagrat på smartcard. Vet att flera av våra kunder har olika maxladd och profil beroende på slalom eller banträff osv.
/H
Civinco har ju både piggyback och stand alone, så vi känner väl till båda fallen i Porsche 944 sammanhang.
Har man ett riktigt välfungerande originalsystem, så fungerar det väl så bra med piggyback inom rimliga gränser. Ibland har dock MAF-sensorn en tendens att krångla lite, tillräckligt mycket för att man inte riktigt ska veta vart slutresultatet hamnar och då får man problem iom att både tändning och bränsle beror starkt på den. Dvs piggyback lagar inte problembilar.
Med ett stand alone är det kanske lite mer mappning, men å andra sidan finns det inga begränsningar i vad du kan göra. Dessutom slipper man luftpassager som har med MAF-sensorn att göra, då man helt tar bort denna. Andra fina saker är tex att ta bort fördelare och gå över till waste spark spole. Launch control. Trottelpositionmappat laddtryck.
Dessutom fungerar ju båda våra styrningar så att du enkelt byter mellan olika mappar som du lagrat på smartcard. Vet att flera av våra kunder har olika maxladd och profil beroende på slalom eller banträff osv.
/H
/Henrik Fries
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Specifikt när det gäller 968 anser du att ett Civonco system (piggy back eller stand alone) ger väsentligen bättre resultat och i såfall vilka parametrar är det som kan styras bättre?
//TL
//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
- Fries
- NA-Poster
- Posts: 41
- Joined: 2005-05-16 20:22:17
- Bilmodell: Porsche 928
- Contact:
Först av allt så vet jag inte så mycket om Unichip, så jag kan inte tala för deras sak. Jag säger inte heller att vår motorstyrning nödvändigtvis skulle ge mer effekt. Gör de rätt, så kan vi troligen inte göra det hela fantastiskt mycket bättre. Ofta får man en känsla av att olika fabrikat lovar över varandra när det gäller att få ut mest effekt, men alla som sysslar med motorer vet att det är motorn som sätter begränsningen, eller snarare hur nära gränsen den som mappar är villig att gå.Torbjorn968 wrote:Specifikt när det gäller 968 anser du att ett Civinco system (piggy back eller stand alone) ger väsentligen bättre resultat och i såfall vilka parametrar är det som kan styras bättre?
//TL
Det vi erbjuder är en motorstyrning som gör det möjligt att justera alla parametrar dit man vill ha det. Vi är alltså en leverantör, inte en trimfirma.
Jag skulle gissa att de som faller för vårt system är intresserad av att just kunna jobba med olika mappar, logga vad som verkligen händer och efterjustera allt eftersom de jobbar vidare med bilen. Vi har med andra ord inte kört många Porschar som varit helt original.
/H
/Henrik Fries
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Vinsterna kommer ju främst av att man kan ändra saker helt som inte originalboxen stöder. På en mer eller mindre original motor blir nyttan mera tveksam, men börjar man bygga om till separata spjäll, 4 tändspolar etc blir det omöjligt att lösa det med ett piggy back.
//Magnus
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users