Balans och hårdhet vid övergång från 951 m030 till 968 m030
- Spånet
- Addict
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Det kan vara så att bilen orginal har en "inbyggd" understyrhet(väldigt vanligt) och för att komma till rätta med det så ökar man fjäderkonstanten bak, lätt överstyrd=snabbare bil.
MVH Lasse
MVH Lasse
MVH Lars G
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
Inget framtungt :-)
- Spånet
- Addict
Är tyvärr inte rätt man att hjälpa dig med konstanter på stavar så jag kan varken bekräfta eller dementera din beräkning.
Tänk på att M030 968 krängaren bak är justerbar i 3 steg.
På min 44a kör jag 30 mm krängare och 100 N/mm fjäder fram tillsammans med ställbar 19 mm och 145 N/mm fjäder bak och den tycker jag känns hyfsat neutral men något åt det överstyrda hållet.
MVH Lasse
Tänk på att M030 968 krängaren bak är justerbar i 3 steg.
På min 44a kör jag 30 mm krängare och 100 N/mm fjäder fram tillsammans med ställbar 19 mm och 145 N/mm fjäder bak och den tycker jag känns hyfsat neutral men något åt det överstyrda hållet.
MVH Lasse
MVH Lars G
- gegge
- Addict
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
Tror nog att dina fjäderkonstanter är rätt på, men man bör nog komma ihåg utväxlingen på armarna. Så hjälpfjädern bak är inte fullt 30N/mm, utan drygt hälften på hjulet. Sedan är vridstyvheten i krängarna diametern^4. Innebär att 30mm visserligen "bara" är 50% styvare än 26,8mm men på en sjukt hög nivå. 16mm eller 19mm är inte mycket i jämförelse. Så 968 styvades upp genom hårdare fjädrar bak och grövre krängare fram. Troligen var det för att inte inre bakhjulet skulle lyfta i kurvorna. 951 kanske är marginellt understyrd och 968 neutral, men genom den bakre krängaren går det att justera.
Min ringa erfarenhet säger att det är lättare att köra fort med en understyrd bil än en överstyrd. En understyrd känns och beter sig säkrare och kan kastas in i kurvorna med "trail-braking" - en överstyrd är man alltid rädd att baken ska komma farande och den svår att hämta hem i hög fart och jobbig vid hård inbromsning. (En väldigt skicklig förare kan hantera det). När jag pratar om understyrd menar jag inte Audi eller Saab utan normala bilar, precis som överstyrd inte handlar om gamla 911 turbo.
Min ringa erfarenhet säger att det är lättare att köra fort med en understyrd bil än en överstyrd. En understyrd känns och beter sig säkrare och kan kastas in i kurvorna med "trail-braking" - en överstyrd är man alltid rädd att baken ska komma farande och den svår att hämta hem i hög fart och jobbig vid hård inbromsning. (En väldigt skicklig förare kan hantera det). När jag pratar om understyrd menar jag inte Audi eller Saab utan normala bilar, precis som överstyrd inte handlar om gamla 911 turbo.

Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Spånet
- Addict
Körde hela förra säsången med understyrt och med min ringa erfarenhet måste jag säga att det är ruskigt frustrerande när man laddar på fullt vid apex blir tvungen att lätta av bara för att bilen går rakt fram och det svarta inte räcker till.gegge wrote:
Med lätt överstyrning så kommer man runt snabbare och kan "gasa" sig ur sladden. Vid gaspådrag får man ju en viktföskjutning bakåt och med bättre fäste som ett brev på posten

Jag kan ha fel men det är mina erfarenheter.
MVH Lasse
MVH Lars G
- gegge
- Addict
OT: Vill samtidigt lägga till att min fyrhjulsdrivna bil är medvetet inställd med duktig överstyrning vilket är kul, lätt att köra duktigt brett då framhjulen hämtar hem sladden vid ytterligare gaspådrag. Men samtidigt är rondeller lite pinsama då det lätt blir ofrivilliga kast om man plötsligt kliver av gasen.
Fredrik Torkildsen
- gegge
- Addict
- claves
- Addict
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
Jag kör idag med 968CS dämpare på bilen sänkt efter 968CS standard.. ställda med 70% rebound fram och 50% bak. Använder mig av 26,8mm fram och 16mm bak på krängarna och bilen understyr..
Ett tips är att lindseyracing har en 19mm krängare som är ställbar i 5 läga med 7% hårdare och mjukare inställning än CS orginal.
225 fram 245 bak
/C
Ett tips är att lindseyracing har en 19mm krängare som är ställbar i 5 läga med 7% hårdare och mjukare inställning än CS orginal.
225 fram 245 bak
/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- Karl Birgander
- Addict
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
1 varv räcker inte för 7-8 cm.
Mer måste bort och då ligger nog inte fjädern så fint i skålarna längre.
Mer måste bort och då ligger nog inte fjädern så fint i skålarna längre.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- gegge
- Addict
Sänka 7-8cm på orginalfjädrar är nog inte heller att rekomendera. Fjädrarna är alltför mjuka och oljetråget ligger i farozonen vid hård kurvtagning, tjälskador och vägbulor. Försök inte ens att bromsa under de tidigare situationerna! Dessutom kommer nu att få otäck bump-steer.
Fredrik Torkildsen
-
- Addict
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
Fredrik
Om du skall åka lite bana och slalom med bilen så rekommenderar jag dig att gå upp i hårdhet i fjädrar fram. Instyrning blir mycket bättre och stabiliteten under bromsning blir betydligt bättre. Jag har åkt med 80 N fjäder fram och 30 N hjälpfjäder bak med goda erfarenheter. Om det blir understyrt rekommenderar jag dig att gå upp i däcksbredd fram. Sedan måste man tänka på att en 944 är relativt hårt satt i diffbromsen, har breda bakdäck samt relativt mycket vikt på drivhjulen så i vissa kurvor kommer den att understyra i alla fall.
Rikard
Om du skall åka lite bana och slalom med bilen så rekommenderar jag dig att gå upp i hårdhet i fjädrar fram. Instyrning blir mycket bättre och stabiliteten under bromsning blir betydligt bättre. Jag har åkt med 80 N fjäder fram och 30 N hjälpfjäder bak med goda erfarenheter. Om det blir understyrt rekommenderar jag dig att gå upp i däcksbredd fram. Sedan måste man tänka på att en 944 är relativt hårt satt i diffbromsen, har breda bakdäck samt relativt mycket vikt på drivhjulen så i vissa kurvor kommer den att understyra i alla fall.
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17