V8 i 944!?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

#16 Post by tkgb »

en gjutjärns cheva 350 väger nog runt 250 kg och och riktigt så tung är nog inte orginal 944 motorn
även om den är astung för att vara en rak 4 i aluminium


mvh tommy

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#17 Post by gegge »

Det var igentligen alumotorn jag tänkte på när jag skrev cheva 350 dvs från nyare corvetter. Kommer inte ihåg om det är LS1 eller LT1. Den väger i stort sett detsamma som 944 motorn. Fördelen med stötstänger är en smal motor.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#18 Post by Pehr Johnsson »

gegge wrote:Det var igentligen alumotorn jag tänkte på när jag skrev cheva 350 dvs från nyare corvetter. Kommer inte ihåg om det är LS1 eller LT1. Den väger i stort sett detsamma som 944 motorn. Fördelen med stötstänger är en smal motor.
Det borde väl vara antalet ventiler som avgör toppens bredd?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#19 Post by Björn Nilsson »

http://www.renegadehybrids.com/

Kvaliteten är visst så där på dera kit så min kompis har ändrat en hel del efterhand som bygget pågått. Motorn sitter i bilen nu så det är mest elen som han har kvar.

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
lasssse
NA-Poster
Posts: 40
Joined: 2007-04-16 20:45:08
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#20 Post by lasssse »

Köp en 928 istället! verkar bara vara att skaffa sig problem helt i onödan att göra om en 944 till en 928.. Om du nu verkligen vill ha en 944, men villl ha mer fart, köp en 944 turbo!
/Lasse

Member of team www.eightball.se

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#21 Post by gegge »

Pehr Johnsson wrote:
gegge wrote:Det var igentligen alumotorn jag tänkte på när jag skrev cheva 350 dvs från nyare corvetter. Kommer inte ihåg om det är LS1 eller LT1. Den väger i stort sett detsamma som 944 motorn. Fördelen med stötstänger är en smal motor.
Det borde väl vara antalet ventiler som avgör toppens bredd?
Ok, fördelen med stötstänger är att topparna kan göras lägre. Sedan är alla stötstångsmotorer jag känner 2 ventilers. Men du har naturligtvis rätt i sak att fler ventil brukar ge bredare toppar.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#22 Post by firefish »

Magnus W
www.bike.se

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1994
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#23 Post by maverick »

firefish wrote:Om vi nu pratar jänkeåtta:
http://www.mopar.com/performance/featur ... index.html
Porr :#drool: :#drool:

Hur mycket går en sådan spis på tro?
MVH//Per

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

#24 Post by jerker67 »

gegge wrote:Det var igentligen alumotorn jag tänkte på när jag skrev cheva 350 dvs från nyare corvetter. Kommer inte ihåg om det är LS1 eller LT1. Den väger i stort sett detsamma som 944 motorn. Fördelen med stötstänger är en smal motor.
Väger inte 44 motorn 133 kg skickade min gamla motor till malmö utan topp det vägde 114 kg iaf.
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#26 Post by firefish »

maverick wrote:
firefish wrote:Om vi nu pratar jänkeåtta:
http://www.mopar.com/performance/featur ... index.html
Porr :#drool: :#drool:

Hur mycket går en sådan spis på tro?
13500 USD :)

http://www.bouchillonperformance.com/P5 ... 153605.asp

Det är bara att slå till. Det blir förmodligen billigare än att kusta/preppa/utveckla en originalmotor - oavsett om det står Porsche eller Audi eller BMW på den.

En mopar rb väger runt 650 lbs och en ny hemi 200 lbs mindre, dvs ca 450 lbs, strax över 200 kg.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users