Catchtanken på en 924 NA -79?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Peter Olesen
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#31 Post by Peter Olesen »

Tomas wrote:
Går visst att svetsa på en bensintank om man först sköljer ur den med vatten och sedan har den nästan fylld med vatten under svetsningen, bara luft just där man svetsar... det brukar ju inte gå med tanken i bilen.
Been there, done that, funkade inge bra.
Lämnade man för stor luftficka så fick man små explosioner med jämna mellanrum, fyllde man mer vatten så kom det så nära svetsen så att kylningen medförde sprickor i svetsen. Hårdlödning gick lite bättre.
Kan ju nog stämma att ju porösare tank (mer rost) desto svårare blir det. Funkar säkert mycket bättre för att täta hål på grund av flygande föremål än på grund av rost...
Ford Focus Mk2 2.0
"Hellre en Ford på banan än en Porsche i garaget"

Magnus K
Turbo-Poster

#32 Post by Magnus K »

Liten uppdatering:

"Catchtanken" är en "fuel accumulator"/"bränsleackumulator" från Bosch. Finns att köpa via Meca Bildelar (butiksdelen av Branzells). Det finns (minst) två olika varianter till 1979 års 924or, min har en senare variant som kostar 1389 kr.

/Mangan

Magnus K
Turbo-Poster

#33 Post by Magnus K »

...och samma pryl går att köpa från Porsche för 1994:-

/Mangan

Mr Z
Carrera-Poster
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986

#34 Post by Mr Z »

Magnus K wrote:OK, då tror jag att vi är överens om att det är en "tryckackumulator" (nytt svenskt ord? :) ) och antagligen även att jag behöver en ny sån pryttel med tanke på mängden rost på utsidan av den. Ska koll aupp pris och postar det i tråden imorgon, om nån annan skulle var nyfiken.
boxsterpontus wrote:huh! Det var en ruskig tank du har.
Ge dig inte på att svetsa i tanken. Det samlar sig bensin i alla springor och vrår. När du sedan värmer upp den och eldar (svetsar) i närheten så smäller det.
Oh nej, jag må vara småkorkad ibland men att svetsa i min bensintank = big no-no! ;) Jag kommer fortsätta att spackla ihop den med "kemisk metall" imorgon och därefter testa med lite bensin om den är tät...

En ny pirattank går inte att uppbringa = finns inte hos varken Autoexpertens eller lokala skrotens ekonomiplåtsleverentör... Och en ny tank från Porsche kostar exakt 15 522 kronor... Mer än hela min bil kostade i inköp!

Tack för alla tips och spekulationer!
Mangan
Går det inte att sätta en fuelcell på orginalplatsen? Alltså under golvet...
MVH Peter Z

I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(

Magnus K
Turbo-Poster

#35 Post by Magnus K »

Mr Z wrote:Går det inte att sätta en fuelcell på orginalplatsen? Alltså under golvet...
Jodå, det går säkert fint! Såg nån 924 (tror att det var FSN, patands eller Pär H's rejs-åk) som hade en säkerhetstank till höger om vx-lådan. Men jag skulle tro att man få offra 20-30 liter bränsle för en säkerhetstank på samma plats som halva orginaltanken, det måste väl bli mindre volym?

En säkerhetstank är nog overkill för min lilla burk... Och min ekonomi. Tyvärr. :(

EDIT: Det var FSN's rejs-åk. Kika på bilden där man ser vx-lådan i denna tråd:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=2185

Mvh
Mangan

Post Reply