Chip till 968
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
Chip till 968
I 9magazine har dom gjort ett test på ett helt gäng olika chip till 968:an och jag har beställt testet men inte fått det levererat än men enligt en kompis så vann gjorde Speed6
http://www.andale.com/stores/sf_home.js ... rl=speed6#
Men man fick visst mest effekt från engelska Promax så det lutar nästan åt ett sånt till nästa år
http://www.promax.uku.co.uk/main.htm
mer info finns här
http://65.61.16.109/forum/topic.asp?TOPIC_ID=9919
http://www.porsche968uk.co.uk/phpbb/vie ... php?t=1299
Var får man tag i ett avgassystem som andas lite bättre och inte låter mer än 95Db?
http://www.andale.com/stores/sf_home.js ... rl=speed6#
Men man fick visst mest effekt från engelska Promax så det lutar nästan åt ett sånt till nästa år
http://www.promax.uku.co.uk/main.htm
mer info finns här
http://65.61.16.109/forum/topic.asp?TOPIC_ID=9919
http://www.porsche968uk.co.uk/phpbb/vie ... php?t=1299
Var får man tag i ett avgassystem som andas lite bättre och inte låter mer än 95Db?
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
- 944_968CS
- S2-Poster
- Posts: 206
- Joined: 2004-04-01 08:09:23
- Contact:
Cargraphic?
Hej, Jag har fått för mig att Cargraphic gör ett bra system, se länk.
http://www.cargraphic.com/index.php?/s, ... 8/&start=3
Gruppinköp kanske?
Kör så det ryker /Bosse P
http://www.cargraphic.com/index.php?/s, ... 8/&start=3
Gruppinköp kanske?
Kör så det ryker /Bosse P
-
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
Ferrita låter intressant för det är nog en lite trevligare prisbild på dom kan jag tänka mig,, jag beställde artikeln i torsdags så den borde dimpa ner i maillådan nu snart tycker jag968EVO wrote:Jag har ett Ferrita-system, 3" om jag inte minns fel.
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
-
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Jag hade ett fullt 3" med racekat från Ferrita på min 968. Lät mycket trevligt och skulle inte haft problem med bullerkraven!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- FekZen
- Turbo-Poster
- Posts: 801
- Joined: 2004-03-29 16:29:59
- Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Sthlm
- Contact:
968EVO> Jag har ett chip till 968, när du väl ska bänka din, kanske du även har lust att bänka med ett chip jag har? Kan ju va intressant att se skllinad, så blir det bra pris på det chippet sen, om någon skulle vara intresserad. Kan troligen ta hem chip med varvtalsspärren "rev-limiter" justerad efter behov.
Mvh// Adde FekZen.
Mvh// Adde FekZen.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
-
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
Ja, det skulle jag säkert kunna göra! Ska ringa och kolla vad det kostar att bänka två rundor sen är det bara att boka tidFekZen wrote:968EVO> Jag har ett chip till 968, när du väl ska bänka din, kanske du även har lust att bänka med ett chip jag har? Kan ju va intressant att se skllinad, så blir det bra pris på det chippet sen, om någon skulle vara intresserad. Kan troligen ta hem chip med varvtalsspärren "rev-limiter" justerad efter behov.
Mvh// Adde FekZen.

Du kan ju pm:a ditt nummer!
/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
-
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
- boxsterpontus
- Raceputte
- Posts: 150
- Joined: 2004-03-29 23:37:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Jag hade en intressant diskussion med en snubbe från kermit racing i sommras. De har stor erfarenhet av att trimma 2,5l 8 ventilmaskinen i racingsammanhang. De sa att de till sist hade lyckats kräma ut ca 230 hästar ur den maskinen (efter många haverier).968EVO wrote:Efter att ha läst lite mer på 968.net så verkar det finnas två olika chip från Promax, ett "street" med varvtalsbegränsning 7100rpm och ett "track" med begränsning på 7700rpm!! Vad tål våra motorer??
Ett tips de hade var att inte föröka varva högt, det pallade inte motorn. Jag minns tyvärr inte varför.
Nu handlar det iofs om 8v och inte 968 motorn.
Men att varva högt utan att anpassa resten av motorn ger antagligen inte mer effekt, vridkurvan pekar ju neråt där och lär fortsätta ner. Däremot kan det ge mer flexibilitet på banan. Man kan slippa tråkiga växlingar på ogynsamma ställen igenom vissa kurvpartier.
Pontus Borg
- FekZen
- Turbo-Poster
- Posts: 801
- Joined: 2004-03-29 16:29:59
- Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Sthlm
- Contact:
boxsterpontus wrote:Jag hade en intressant diskussion med en snubbe från kermit racing i sommras. De har stor erfarenhet av att trimma 2,5l 8 ventilmaskinen i racingsammanhang. De sa att de till sist hade lyckats kräma ut ca 230 hästar ur den maskinen (efter många haverier).968EVO wrote:Efter att ha läst lite mer på 968.net så verkar det finnas två olika chip från Promax, ett "street" med varvtalsbegränsning 7100rpm och ett "track" med begränsning på 7700rpm!! Vad tål våra motorer??
Ett tips de hade var att inte föröka varva högt, det pallade inte motorn. Jag minns tyvärr inte varför.
Nu handlar det iofs om 8v och inte 968 motorn.
Men att varva högt utan att anpassa resten av motorn ger antagligen inte mer effekt, vridkurvan pekar ju neråt där och lär fortsätta ner. Däremot kan det ge mer flexibilitet på banan. Man kan slippa tråkiga växlingar på ogynsamma ställen igenom vissa kurvpartier.
Beror inte det på att denna 8v maskin bygger på "lång slaglängd", dvs från cyl är i botten till toppen, därmed inte är lika varvvillig men har destomer vridmoment istället.
Bara en ren teori, jag vet inte om det är så eller ej.
Mvh// Adde.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Med ett borr på 100 mm och slag på 78,9 mm är väl inte 2,5 litern speciellt långslagig.
Vad jag förstått så är originalvevstakarna på 968 en svag punkt om man vill varva motorn. De är t.ex betydligt sämre än 951 stakarna.
Vad jag förstått så är originalvevstakarna på 968 en svag punkt om man vill varva motorn. De är t.ex betydligt sämre än 951 stakarna.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users