Chip till 968

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

Chip till 968

#1 Post by Highway »

I 9magazine har dom gjort ett test på ett helt gäng olika chip till 968:an och jag har beställt testet men inte fått det levererat än men enligt en kompis så vann gjorde Speed6
http://www.andale.com/stores/sf_home.js ... rl=speed6#

Men man fick visst mest effekt från engelska Promax så det lutar nästan åt ett sånt till nästa år

http://www.promax.uku.co.uk/main.htm

mer info finns här
http://65.61.16.109/forum/topic.asp?TOPIC_ID=9919

http://www.porsche968uk.co.uk/phpbb/vie ... php?t=1299

Var får man tag i ett avgassystem som andas lite bättre och inte låter mer än 95Db?
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
944_968CS
S2-Poster
Posts: 206
Joined: 2004-04-01 08:09:23
Contact:

Cargraphic?

#2 Post by 944_968CS »

Hej, Jag har fått för mig att Cargraphic gör ett bra system, se länk.

http://www.cargraphic.com/index.php?/s, ... 8/&start=3

Gruppinköp kanske?

Kör så det ryker /Bosse P

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#3 Post by Björn Nilsson »

Jag har ett Ferrita-system, 3" om jag inte minns fel.

Intressant information ang chip!! Jag ska bänka min igen för att se om jag verkligen har alla hästar i stallet innan jag köper ett chip:D

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#4 Post by Highway »

968EVO wrote:Jag har ett Ferrita-system, 3" om jag inte minns fel.
Ferrita låter intressant för det är nog en lite trevligare prisbild på dom kan jag tänka mig,, jag beställde artikeln i torsdags så den borde dimpa ner i maillådan nu snart tycker jag
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#5 Post by Björn Nilsson »

När du läst igenom testet får du gärna berätta vilka chip som ta bort eller flyttar upp varvtalsbegränsningen. Vill helst ha den kvar :)

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by gurra »

Jag hade ett fullt 3" med racekat från Ferrita på min 968. Lät mycket trevligt och skulle inte haft problem med bullerkraven!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#7 Post by FekZen »

968EVO> Jag har ett chip till 968, när du väl ska bänka din, kanske du även har lust att bänka med ett chip jag har? Kan ju va intressant att se skllinad, så blir det bra pris på det chippet sen, om någon skulle vara intresserad. Kan troligen ta hem chip med varvtalsspärren "rev-limiter" justerad efter behov.

Mvh// Adde FekZen.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#8 Post by Björn Nilsson »

FekZen wrote:968EVO> Jag har ett chip till 968, när du väl ska bänka din, kanske du även har lust att bänka med ett chip jag har? Kan ju va intressant att se skllinad, så blir det bra pris på det chippet sen, om någon skulle vara intresserad. Kan troligen ta hem chip med varvtalsspärren "rev-limiter" justerad efter behov.

Mvh// Adde FekZen.
Ja, det skulle jag säkert kunna göra! Ska ringa och kolla vad det kostar att bänka två rundor sen är det bara att boka tid :)

Du kan ju pm:a ditt nummer!

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#9 Post by Björn Nilsson »

Efter att ha läst lite mer på 968.net så verkar det finnas två olika chip från Promax, ett "street" med varvtalsbegränsning 7100rpm och ett "track" med begränsning på 7700rpm :shock: !! Vad tål våra motorer??

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
boxsterpontus
Raceputte
Posts: 150
Joined: 2004-03-29 23:37:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#10 Post by boxsterpontus »

968EVO wrote:Efter att ha läst lite mer på 968.net så verkar det finnas två olika chip från Promax, ett "street" med varvtalsbegränsning 7100rpm och ett "track" med begränsning på 7700rpm :shock: !! Vad tål våra motorer??
Jag hade en intressant diskussion med en snubbe från kermit racing i sommras. De har stor erfarenhet av att trimma 2,5l 8 ventilmaskinen i racingsammanhang. De sa att de till sist hade lyckats kräma ut ca 230 hästar ur den maskinen (efter många haverier).
Ett tips de hade var att inte föröka varva högt, det pallade inte motorn. Jag minns tyvärr inte varför.
Nu handlar det iofs om 8v och inte 968 motorn.

Men att varva högt utan att anpassa resten av motorn ger antagligen inte mer effekt, vridkurvan pekar ju neråt där och lär fortsätta ner. Däremot kan det ge mer flexibilitet på banan. Man kan slippa tråkiga växlingar på ogynsamma ställen igenom vissa kurvpartier.
Pontus Borg

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#11 Post by FekZen »

boxsterpontus wrote:
968EVO wrote:Efter att ha läst lite mer på 968.net så verkar det finnas två olika chip från Promax, ett "street" med varvtalsbegränsning 7100rpm och ett "track" med begränsning på 7700rpm :shock: !! Vad tål våra motorer??
Jag hade en intressant diskussion med en snubbe från kermit racing i sommras. De har stor erfarenhet av att trimma 2,5l 8 ventilmaskinen i racingsammanhang. De sa att de till sist hade lyckats kräma ut ca 230 hästar ur den maskinen (efter många haverier).
Ett tips de hade var att inte föröka varva högt, det pallade inte motorn. Jag minns tyvärr inte varför.
Nu handlar det iofs om 8v och inte 968 motorn.

Men att varva högt utan att anpassa resten av motorn ger antagligen inte mer effekt, vridkurvan pekar ju neråt där och lär fortsätta ner. Däremot kan det ge mer flexibilitet på banan. Man kan slippa tråkiga växlingar på ogynsamma ställen igenom vissa kurvpartier.

Beror inte det på att denna 8v maskin bygger på "lång slaglängd", dvs från cyl är i botten till toppen, därmed inte är lika varvvillig men har destomer vridmoment istället.

Bara en ren teori, jag vet inte om det är så eller ej.

Mvh// Adde.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#12 Post by Tomas »

Med ett borr på 100 mm och slag på 78,9 mm är väl inte 2,5 litern speciellt långslagig.
Vad jag förstått så är originalvevstakarna på 968 en svag punkt om man vill varva motorn. De är t.ex betydligt sämre än 951 stakarna.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#13 Post by Björn Nilsson »

Såg att begränsningen ligger på 6700rpm orginal så några 7700rpm vill jag inte vet av. Visst med ett shiftlight stort som diskoboll mitt i ansiktet så kan det vara ok :D

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users