Kopplingskåpan.. sitter fast..

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

Kopplingskåpan.. sitter fast..

#1 Post by jerker67 »

hej jag tog ur min motor i dag för ett byte.. men kopplingskåpan sitter fast förmodligen i gaffeln till tryckplattan.. den är för övrigt lös.. hur avhjälper jag detta problem...
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#2 Post by DLS »

har du dragit ut axeln som gaffeln sitter med?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

#3 Post by jerker67 »

nej... det öär lite grottigt att kika..
men kollar det...

tack...
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#4 Post by DLS »

min kopplingskåpa satt fast i 2 saker, vet inte om det är likadant på din
men jag var tvungen att ta bort fästet för vevaxel givarna.
o sen måste man ta bort axeln till gaffeln genom att lossa på stoppskruven till axeln o sen skruva i en bult i axeln o dra ut den ur kåpan först.

24 Remove the clutch release lever retaining bolt from the clutch housing (just above the opening in the clutch housing for the starter).

25 Thread the long 8 mm thread bolt into the end of the release lever pivot shaft. Remove the release lever pivot shaft by holding the 8 mm bolt with a pair of pliers and tapping the pliers with a hammer or prying with a screwdriver.


http://www.clarks-garage.com/shop-manual/clutch-01.htm
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by gurra »

Stämmer bra!
Givarna och gaffelns axel måst bort.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#6 Post by xanlar »

Glöm inte att ta bort vevaxelgivarna. dom är dyra...
Andreas Larsen

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#7 Post by johan944 »

xanlar wrote:Glöm inte att ta bort vevaxelgivarna. dom är dyra...
Det är det som DLS menar med att losa hela konsolen som dem sitter på, mycket lättare och mindre risk att dem går sönder.

Om motorn ska tillbaks i bilen igen så rekomenderas det skarp att såga bort "väggarna" mellan hållen till givarna så att man inte måste ta bort givarna nästa gång som kåpan ska bort. Inte många minuters jobb för något som sparar tid och pengar senare.

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

#8 Post by jerker67 »

hej det luriga i sången är att få bort den lilla låspinnen som hindrar axeln till gaffeln att hoppa ut..
lurar på att borra bort den sitter som F-n.. är rädd att kåpan spricker... vid lite övervåld..
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#9 Post by 944_Driver »

Kan man inte dra ut axeln nedåt istället? Jag slog ut sprinten men insåg senare att det kanske var onödigt?

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#10 Post by johan944 »

DLS wrote: 25 Thread the long 8 mm thread bolt into the end of the release lever pivot shaft. Remove the release lever pivot shaft by holding the 8 mm bolt with a pair of pliers and tapping the pliers with a hammer or prying with a screwdriver.


http://www.clarks-garage.com/shop-manual/clutch-01.htm
som det står i det DLS inlägg så ta en M8a skruv och skruva in i hålet på axeln, om inte hålet finns där är det någon som har varit väldigt amatörmässig i monterandet.

Om hållet finns så är det bara att ta en polygrip och dra i skruven så kommer axeln ut.

Har du möjlighet till att ta en bild på hur det ser ut??

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#11 Post by DLS »

om du har en glidhammare som man kan fästa en bult i så är det lätt att få ut den :)
annars kan man göra en egen glidhammare av en lång bult samt en stor bricka o så nått tungt föremål med lagom stor hål i för bulten att träs igenom (jag använde en tjock aluminium platta) :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

#12 Post by jerker67 »

den är loss nu ja hålet fanns med gängor.. men drev ut den ändå såå koplingen är på plats på nua motorn kamremmen kvar kommer nog med post i dag sen lite rengöring av motorrum till helgen kommer nog återmonterandet av motorn i bilen..
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users