Kopplingskåpan.. sitter fast..
- jerker67
- Addict
- Posts: 1154
- Joined: 2006-04-26 23:10:42
- Bilmodell: 944N/A -84
- Location: BOLLNÄS
- Contact:
Kopplingskåpan.. sitter fast..
hej jag tog ur min motor i dag för ett byte.. men kopplingskåpan sitter fast förmodligen i gaffeln till tryckplattan.. den är för övrigt lös.. hur avhjälper jag detta problem...
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
- jerker67
- Addict
- Posts: 1154
- Joined: 2006-04-26 23:10:42
- Bilmodell: 944N/A -84
- Location: BOLLNÄS
- Contact:
nej... det öär lite grottigt att kika..
men kollar det...
tack...
men kollar det...
tack...
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
min kopplingskåpa satt fast i 2 saker, vet inte om det är likadant på din
men jag var tvungen att ta bort fästet för vevaxel givarna.
o sen måste man ta bort axeln till gaffeln genom att lossa på stoppskruven till axeln o sen skruva i en bult i axeln o dra ut den ur kåpan först.
24 Remove the clutch release lever retaining bolt from the clutch housing (just above the opening in the clutch housing for the starter).
25 Thread the long 8 mm thread bolt into the end of the release lever pivot shaft. Remove the release lever pivot shaft by holding the 8 mm bolt with a pair of pliers and tapping the pliers with a hammer or prying with a screwdriver.
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/clutch-01.htm
men jag var tvungen att ta bort fästet för vevaxel givarna.
o sen måste man ta bort axeln till gaffeln genom att lossa på stoppskruven till axeln o sen skruva i en bult i axeln o dra ut den ur kåpan först.
24 Remove the clutch release lever retaining bolt from the clutch housing (just above the opening in the clutch housing for the starter).
25 Thread the long 8 mm thread bolt into the end of the release lever pivot shaft. Remove the release lever pivot shaft by holding the 8 mm bolt with a pair of pliers and tapping the pliers with a hammer or prying with a screwdriver.
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/clutch-01.htm
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Stämmer bra!
Givarna och gaffelns axel måst bort.
Givarna och gaffelns axel måst bort.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- xanlar
- Turbo-Poster
- Posts: 852
- Joined: 2005-11-20 14:14:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Det är det som DLS menar med att losa hela konsolen som dem sitter på, mycket lättare och mindre risk att dem går sönder.xanlar wrote:Glöm inte att ta bort vevaxelgivarna. dom är dyra...
Om motorn ska tillbaks i bilen igen så rekomenderas det skarp att såga bort "väggarna" mellan hållen till givarna så att man inte måste ta bort givarna nästa gång som kåpan ska bort. Inte många minuters jobb för något som sparar tid och pengar senare.
/Johan
- jerker67
- Addict
- Posts: 1154
- Joined: 2006-04-26 23:10:42
- Bilmodell: 944N/A -84
- Location: BOLLNÄS
- Contact:
hej det luriga i sången är att få bort den lilla låspinnen som hindrar axeln till gaffeln att hoppa ut..
lurar på att borra bort den sitter som F-n.. är rädd att kåpan spricker... vid lite övervåld..
lurar på att borra bort den sitter som F-n.. är rädd att kåpan spricker... vid lite övervåld..
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
som det står i det DLS inlägg så ta en M8a skruv och skruva in i hålet på axeln, om inte hålet finns där är det någon som har varit väldigt amatörmässig i monterandet.DLS wrote: 25 Thread the long 8 mm thread bolt into the end of the release lever pivot shaft. Remove the release lever pivot shaft by holding the 8 mm bolt with a pair of pliers and tapping the pliers with a hammer or prying with a screwdriver.
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/clutch-01.htm
Om hållet finns så är det bara att ta en polygrip och dra i skruven så kommer axeln ut.
Har du möjlighet till att ta en bild på hur det ser ut??
/Johan
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
om du har en glidhammare som man kan fästa en bult i så är det lätt att få ut den 
annars kan man göra en egen glidhammare av en lång bult samt en stor bricka o så nått tungt föremål med lagom stor hål i för bulten att träs igenom (jag använde en tjock aluminium platta)

annars kan man göra en egen glidhammare av en lång bult samt en stor bricka o så nått tungt föremål med lagom stor hål i för bulten att träs igenom (jag använde en tjock aluminium platta)

Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- jerker67
- Addict
- Posts: 1154
- Joined: 2006-04-26 23:10:42
- Bilmodell: 944N/A -84
- Location: BOLLNÄS
- Contact:
den är loss nu ja hålet fanns med gängor.. men drev ut den ändå såå koplingen är på plats på nua motorn kamremmen kvar kommer nog med post i dag sen lite rengöring av motorrum till helgen kommer nog återmonterandet av motorn i bilen..
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Who is online
Users browsing this forum: No registered users